Poradniki i mechanikaOdpowietrzanie układu chłodzenia - jak to zrobić?

Odpowietrzanie układu chłodzenia - jak to zrobić?

Pozbycie się zbędnego powietrza gwarantuje optymalną pracę układu chłodzenia. Układ może zapowietrzyć się zarówno przy niedoborze płynu i jego dolewce, jak i przy wymianie. Co należy zrobić, by usunąć powietrze?

Odpowietrzanie układu chłodzenia to prosta czynność, która... nie każdemu wychodzi.
Odpowietrzanie układu chłodzenia to prosta czynność, która... nie każdemu wychodzi.
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / New good ideas
Maciej Gis

08.01.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przy każdorazowej wymianie płynu chłodniczego niezbędne jest odpowietrzenie całego układu, ponieważ znajdujące się w nim powietrze ogranicza obieg płynu, a nawet go blokuje, co może doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej.

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia?

Można to wykonać samodzielnie, przy czym należy pamiętać, by w pierwszej kolejności wystudzić silnik, a wraz z nim płyn chłodniczy. Z uwagi na wysoką temperaturę i ciśnienie panujące w układzie, niefrasobliwe otwarcie może skończyć się poważnym poparzeniem. Przy odpowietrzaniu nie obejdzie się też bez butelki nowego płynu.

Na wystudzonym silniku trzeba odkręcić nakrętkę chłodnicy i zbiornika wyrównawczego. Następnie należy włączyć silnik. Jeśli podczas pracy jednostki z cieczy wydobywają się pęcherzyki powietrza, to znaczy, że układ jest zapowietrzony.

Cały proces uwalniania gazu może potrwać kilka minut i spowoduje spadek poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym, który należy uzupełnić. Po prostu czekajcie, aż silnik się rozgrzeje. Jeśli samochód jest wyposażony w odpowietrzniki, trzeba je delikatnie odkręcić i pozwolić powietrzu ulecieć z układu. Kiedy zacznie wydobywać się płyn, oznacza to, że układ jest odpowietrzony.

Inaczej wygląda to w sytuacji, kiedy odpowietrzników nie ma. Wówczas należy mocno i dynamicznie ściskać górne grube przewody układu chłodzenia, co pozwoli wypchnąć powietrze do zbiorniczka wyrównawczego. Kiedy obserwując płyn w zbiorniczku nie widać już pęcherzy powietrza, można uznać operację za zakończoną. Wtedy nadmuch wentylacji ustawcie na ciepłe powietrze. Jeśli z kratek wydobywa się powietrze gorące, to znaczy, że układ działa poprawnie.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (8)