Od października koniec ulg na niemieckich autostradach. Jest inne rozwiązanie
Przewoźnicy, którzy zamontowali w swoich ciężarówkach instalacje na gaz ziemny, od 1 października 2021 r. stracą duże przywileje w Niemczech. Dotychczasowe ulgi na autostradach będą możliwe tylko dla wybranych.
03.09.2021 | aktual.: 14.03.2023 15:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Od 1 października pojazdy wyposażone w instalację CNG lub LNG stracą zwolnienie z opłat drogowych na niemieckich autostradach. Do tego czasu był to jeden z atutów polskich firm transportowych, w których poczyniono spore inwestycje w instalacje gazowe.
Ulgi od października będą dotyczyły jedynie pojazdów z instalacją fabryczną CNG lub LNG, zamontowaną w procesie produkcji ciężarówki, która spełnia wymagania homologacyjne zgodne z Rozporządzeniem (WE) nr 595/ 2009. Oznacza to, że pojazdy takie muszą spełniać normę emisji spalin Euro 6.
Zobacz także
To może LPG zamiast CNG?
Branżowy serwis gazeo.pl sugeruje, że to jeszcze nie koniec świata dla firm transportowych, które mogą oszczędzać w inny sposób.
O ile sens ekonomiczny montażu drogiej instalacji na gaz ziemny będzie już znacznie mniejszy, o tyle wciąż istnieje uzasadnienie, by zamontować instalację LPG. Argumentem jest nie tylko niższa cena paliwa, ale i łatwiejsze tankowanie, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Stacji z LPG jest nieporównywalnie więcej niż z gazem ziemnym.
O LPG w silnikach diesla już pisałem, ale przypomnę, że w pojeździe z taką jednostką gaz zastępuje tylko część paliwa podstawowego. W przypadku aut nastawionych na ekonomiczną jazdę, mówimy tu o stopniu zastąpienia na poziomie 30-40 proc. tańszym o połowę paliwem.
Jednak w pojazdach ciężarowych nie tylko obniżenie kosztów paliwa ma znaczenie. Mieszanka powietrza i LPG powoduje także poprawienie procesu spalania, co skutkuje wyższą trwałością filtra DPF i SCR. Innym skutkiem ubocznym jest wzrost mocy.