Od BFW do BMW, czyli historii BMW część 1 [geneza motoryzacji]
Wszystko zaczęło się w październiku 1913 roku, kiedy to Karl Friedrich Rapp otworzył fabrykę zajmującą się projektowaniem silników dla samolotów. Znajdowała się ona nieopodal fabryki Gustava Otto, syna wynalazcy silnika czterosuwowego, który z kolei zajmował się budowaniem małych samolotów.
27.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Samolot do samolotu i tak powstało BMW. Firma Rapp Motoren Werke wpadła w poważne problemy finansowe i techniczne w 1916 roku. Wtedy też Rapp zrezygnował z funkcji głównego szefa firmy, a na jego miejsce pojawili się Franz-Josef Popp oraz Max Fritz. Postanowili oni połączyć firmę stworzoną przez Rappa z sąsiednią fabryką Gustava Otto. W ten sposób powstała firma BFW (Bayerische Flugzeug Werke), która w 1918 roku została przemianowana na BMW AG (Bayerische Motoren Werke).
Początkowo firma skupiała się na tworzeniu silników do samolotów wojskowych. W 1920 roku opracowano logo firmy, które po niewielkich retuszach przetrwało do dziś. Inspiracją było kręcące się śmigło samolotu i barwy flagi Bawarii. Kolejne problemy na BMW spadły po I wojnie światowej. Otóż traktat wersalski zabraniał BMW produkcji silników dla lotnictwa. Firma zaczęła więc produkować hamulce pneumatyczne dla pociągów.
Motoryzacyjna historia BMW na dobre rozpoczęła się w 1928 roku w fabryce w Eisenach. Wtedy z taśm zjechał pierwszy egzemplarz modelu Dixi 3/15. Samochód był budowany na licencji brytyjskiego Austina Seven. Pierwsze egzemplarze napędzał czterocylindrowy silnik o pojemności 743 cm[sup]3[/sup] i mocy 15 koni mechanicznych. Prędkość maksymalna wynosiła 80 km/h. W lipcu 1931 roku na bazie Dixi powstało BMW 3/15 PS. Różnice w stosunku do poprzednika były niewielkie. Przykładem ich subtelności może być chociażby brak podnóżka, z którego zrezygnowano na rzecz poszerzonego nadwozia. Małe BMW było początkowo dostępne tylko z otwieranym dachem, a w późniejszym okresie zaczęto produkować także limuzyny.
Tak naprawdę przełom nastąpił dopiero dwa lata później. W 1933 roku podczas targów w Berlinie BMW zaprezentowało prototyp sportowego roadstera – model 315/1. Samochód wywołał sporo emocji ze względu na charakterystyczne, co tu dużo mówić, piękne nadwozie. Nowością był silnik, który zamiast dwóch został wyposażony w trzy gaźniki.
Auto, choć początkowo było tylko konceptem, tak spodobało się publiczności, że jeszcze podczas targów włodarze BMW postanowili wyprodukować ograniczoną liczbę egzemplarzy. Roadster już w 1934 roku był możliwy do kupienia, a kosztował 5200 marek. Różnił się nieznacznie od prototypu – zmieniono w nim nieco umiejscowienie reflektorów oraz dodano boczne kratki wentylacyjne na masce silnika. Dla BMW było to też pierwsze auto na torach wyścigowych.