Ocena wyglądu świec zapłonowych [część 1]
Ocena wyglądu świecy zapłonowej może nam sporo powiedzieć o pracy silnika. Na jej podstawie możemy stwierdzić nie tylko to, czy jest ona prawidłowa, ale także domyślać się przyczyn różnych usterek.
23.02.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Żeby zdiagnozować jakąkolwiek usterkę, najpierw trzeba wiedzieć, jak normalnie powinna wyglądać świeca zapłonowa użytkowana w prawidłowo pracującym silniku. Po wykręceniu z gniazda powinna wyglądać na „wysuszoną”. Dotyczy to przede wszystkim obszarów wokół elektrod. Co do koloru, to najczęściej spotkamy się z szarym, wykazującym odcienie białego, poprzez żółty, do brązowego. Wynikają one z dodatków do paliwa, które nie spaliły się w całości, i nie jest to powód do niepokoju. Brak uszkodzeń mechanicznych na którymkolwiek elemencie świecy wydaje się oczywisty.
Świeca okopcona
Na świecy nagromadzony jest czarny, matowy, aksamitny nalot. Powstaje on w wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej o niewłaściwym składzie, przeważnie zbyt bogatej. Przyczyną może być także zanieczyszczony filtr powietrza, przez co do silnika dostaje się mniej powietrza, niż jest wymagane. W przypadku użycia innych świec niż zalecanych przez producenta może się okazać, że dobraliśmy niewłaściwie ich wartość cieplną. Silnik ma problemy z rozruchem oraz występują przerwy w zapłonie. Jeśli wymiana filtra i świec nie pomaga, należy prawidłowo ustalić skład mieszanki.
Świeca zaolejona
Jeśli dolna część świecy pokryta jest tłustym, świecącym nalotem lub resztkami nie spalonego oleju, to znaczy, że do komory spalania dostaje się za dużo oleju. Najpierw należy sprawdzić jego poziom, czy nie jest zbyt wysoki. W przeciwnym razie może to oznaczać silnie zużyte pierścienie tłokowe, cylinder i prowadnice zaworów. Jeśli mamy do czynienia z silnikiem dwusuwowym, to może okazać się, że po prostu zawartość oleju w mieszance paliwowej jest zbyt wysoka. W tym przypadku także będą występować problemy z uruchomieniem silnika.
Świeca zaołowiona
Nie mylić z zaolejoną. Wygląd świecy zaołowionej jest zupełnie inny i charakteryzuje go gruba, żółto-brązowa glazura na stopie izolatora. Mogą wystąpić także zielonkawe przebarwienia. Glazura na świecy może powstawać w przypadku dużego obciążenia silnika i jego długiej eksploatacji przy obecności w paliwie substancji zawierających ołów. Przy jego dużym nagromadzeniu osad przewodzący ładunki elektryczne spowoduje odpływ napięcia zapłonu do masy samochodu, co zaowocuje problemami z zapłonem.
Świeca zapopielona
Silny osad na stopie izolatora, elektrodzie zewnętrznej i jej okolicach w postaci popiołu jest zawsze sygnałem uszkodzonego silnika. Konsystencja osadu może być luźna lub żużlopodobna. Popiół powstaje ze składników paliwa i oleju. Przyczyny należy szukać albo w słabym jakościowo paliwie albo w mechanicznym zużyciu elementów silnika. Wówczas zużycie oleju jest wyższe. Możliwe jest także spalanie w cylindrze chłodziwa w przypadku uszkodzonej uszczelki głowicy silnika.
Źródło: NGK