O poziom wyżej, czyli HPD ARX‑01e [technika wyścigowa odc. 37]
Po wycofaniu się z Formuły 1 Honda skupia swoją uwagę na wyścigach długodystansowych. Najnowszy model ARX-01e jest ewolucją 01c, ale zmiany są tak duże, że można śmiało mówić o dwóch różnych bolidach.
22.04.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przy okazji opracowywania nowego modelu HPD (Honda Performance Development) zdecydowało się przenieść się klasę wyżej z LMP2 do LMP1.
Jeśli przyjrzeć się nowemu bolidowi, to dojdzie się do dziwnego, choć słusznego wniosku, że 01e wygląda tak samo jak starszy i słabszy 01c. I tak rzeczywiście jest. Honda nie zdecydowała się na zbudowanie nowego nadwozia (to można zrozumieć) ani na bardziej zaawansowane zmiany aerodynamiczne przy przebudowie i dostosowywaniu auta do klasy LMP1. Trochę to dziwne, ale widać uznano, że z nadwozia nie da się już więcej wycisnąć.
W nowym bolidzie zastosowano szersze opony Michelin. Przednie slicki są szersze o 1,18”, a tylne o 2,36”.
W regulaminie kategorii LMP1 mowa jest o minimalnej masie wynoszącej 900 kg, natomiast bolidy LMP2 są o 75 kg lżejsze. Pomijając fakt, że struktura wozu musi sobie radzić z większą masą, musi również poradzić sobie ze zwiększoną mocą silnika.
Jednostka napędowa to silnik znany dobrze z 01c. Ma on 8-cylindrów w układzie widlastym ustawionych po cztery pod kątem prostym. Objętość skokowa to 3,4 l. Motor jest bardzo krótkoskokowy (skok/średnica – 0,67), co sprzyja szybkiej wymianie ładunku. Dzięki większej regulaminowej zwężce silnik rozwija większą niż w klasie LMP2 moc.
Warto zwrócić uwagę, że inżynierowie mieli podwójną robotę ze zwiększaniem mocy. Po pierwsze musieli „pokryć” większą masę bolidu, a po drugie wycisnąć z motoru, co się jeszcze tylko da, by zyskać przewagę nad rywalami. Szacuje się, że ARX-01e powinien mieć moc w granicach 500 KM, czyli jest sporo słabsze od bolidów z Niemiec i Francji.
Mniejsza moc i nieco mniej skomplikowana konstrukcja niż wozów Audi i Peugeota nie przeszkodziły zająć Hondzie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej w 12-godzinnym wyścigu w Sebring. Oczywiście Audi R15 TDI Plus Plus i Peugeoty 908 HDi FAP były szybsze, ale wyścigi długiego dystansu to nie tylko moc i szybkość, ale też wytrzymałość i brak przygód na torze.
Zobacz też:
W poprzednim odcinku:
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3397 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: ≈ 500 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: ≈ 147,19 KM/l
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, węglowe
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, węglowe
- Koła przednie: 18”
- Koła tylne: 18″
Masy i wymiary:
- Masa własna: 900 kg
- Stosunek masy do mocy: ≈ 1,80 kg/KM
- Długość: 4620 mm
- Szerokość: 2000 mm
- Wysokość: 1020 mmblock position=\inside8019/block
Źródło: ultimatecarpage