Nowy znak i uporządkowanie przepisów. Jest projekt rozporządzenia
Ministerstwo Infrastruktury chce poprawić przepisy o znakach drogowych. Na tapet trafiły tablice informujące o opłatach za postój oraz umieszczane przed niektórymi tunelami. Te ostatnie przypomną kierowcom przepis, o którym wielu z nich nie pamięta.
14.09.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Ma on uporządkować funkcjonujące prawo i dostosować akt wykonawczy do zmian przeprowadzonych wcześniej na poziomie ustawy. Co się zmieni? Oto najważniejsze nowości.
D-44a - śródmiejska strefa parkowania
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych samorządy od niedawna mogą powoływać śródmiejskie strefy parkowania. O co chodzi? To obszary, które można powołać w ścisłym centrum miast o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tys., jeśli wyznaczenie zwykłej strefy parkowania nie zapewnia realizacji celów związanych z ochroną środowiska lub lokalną polityką transportową. Taka strefa może obowiązywać obok zwykłego obszaru płatnego parkowania lub w jego wnętrzu, a kierowcy mogą być w niej zobowiązani do uiszczania opłat według innych stawek. Jest tak na przykład w Gdańsku.
Do tej pory jednak brakowało znaków, które sygnalizowałyby kierowcom granice śródmiejskiej strefy parkowania. Zmieni się to, jeśli projekt rozporządzenia ministra infrastruktury wejdzie w życie. Wówczas na ulicach miast zaczną pojawiać się znaki D-44a. Żółte tło zapewne sprawi, że kierowcy z daleka dostrzegą granicę strefy. Wątpliwy może być jednak estetyczny efekt obecności nowych znaków w ścisłych, a więc i najczęściej historycznych centrach miast. A jak należy go rozumieć?
Jak w uzasadnieniu tłumaczy ministerstwo, znak D-44a wskazuje na początek śródmiejskiej strefy parkowania, a jej koniec oznaczany będzie znakiem D-45 informującym o końcu strefy płatnego postoju. W przypadku wyznaczenia śródmiejskiej strefy parkowania wewnątrz zwykłej strefy płatnego parkowania o końcu śródmiejskiej strefy będzie informował znak D-44, czyli znana od lat niebieska tablica wskazująca na początek strefy płatnego postoju.
Odstęp w tunelu wreszcie poprawnie
Projekt rozporządzenia wprowadza również ważną zmianę w kwestii znaczenia znaku D-37 i tabliczki T-32. Pierwszym z nich oznacza się wjazd do tunelu, tabliczka zaś przedstawia jadące za sobą samochody z wpisaną pomiędzy nie odległością. Co oznacza? Zgodnie z dzisiejszym brzmieniem rozporządzenia "Umieszczona pod znakiem D-37 tabliczka T-32 wskazuje minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu". Ten zapis może być dla kierowców mylący.
Znaczenie tabliczki odnosi się do art. 47 Prawa o ruchu drogowym, które mówi, że w razie konieczności zatrzymania się w tunelu (np. ze względu na korek), należy zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu wynoszący przynajmniej 5 m. Znaczenie tabliczki T-32 przypisane jej przez obowiązujące dziś rozporządzenie nie precyzuje jednak, że odstęp należy zachować tylko w razie konieczności zatrzymania się. Projekt nowego rozporządzenia poprawia tę nieścisłość. Czytamy w nim: „Umieszczona pod znakiem D-37 tabliczka T-32 wskazuje minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu po zatrzymaniu”. Jest to więc ukłon względem tych kierujących, którzy niedokładnie znają przepisy Prawa o ruchu drogowym.
Inne zmiany
Nowe rozporządzenie wprowadzi również nowy wzór tablicy informacyjnej D-34b. Informuje ona kierowców o zakresie usług, z których mogą skorzystać w miejscu postoju, na przykład na stacji paliw. Co ważne, nowe przepisy przewidują możliwość informowania kierowców za pomocą tabliczki pod tym znakiem o odległości do następnej stacji paliw. Jest to szczególnie ważne dla jadących autostradą czy drogą ekspresową, bo tam brak paliwa może być dużym kłopotem i zagrożeniem dla bezpieczeństwa.
W myśl projektu rozporządzenia na drogach ekspresowych będą też mogły pojawić się tablice informujące o odległości do rozpoczęcia się pasa umożliwiającego zjazd z tej drogi. To rozwiązanie analogiczne do znaków F-14a-c, które dziś stosowane są na autostradach.
Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia rozporządzenia.