Nowy Volkswagen Tiguan (2016) 2.0 TDI - test, opinia, spalanie, cena
Do przepychanek w segmencie kompaktowych SUV-ów wraca Volkswagen Tiguan. Jego poprzednia generacja odsłużyła już swoje w walce o wyniki sprzedaży i przyszedł czas, by w szranki z coraz liczniejszymi modelami stanął nowy zawodnik.
15.05.2016 | aktual.: 28.03.2023 16:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mieszane uczucia względem nadwozia
Volkswagen Tiguan to kompaktowy crossover, co za tym idzie – powinien mieć najwięcej wspólnego z Golfem. Tymczasem producent twierdzi, że model ten np. pod względem bezpieczeństwa ma więcej wspólnego z Passatem. Widać to także jeśli przyjrzymy się bogaciej wyposażonym wersjom. Na pokładzie dostajemy tu między innymi wirtualny kokpit, który wyświetla zegary, nawigację i szereg innych funkcji, które przydadzą się w różnych sytuacjach. Do nich jeszcze wrócimy.
Tymczasem przyjrzyjmy się samemu wyglądowi Tiguana. Na żywo auto zrobiło na mnie lepsze wrażenie niż na wizualizacjach po premierze w ubiegłym roku. Nie zmieniłem jednak zdania w kwestii charakteru samego auta. Uważam, że chociaż nowy Tiguan wygląda świetnie – bardzo nowocześnie, ma ładne proporcje, muskularne nadwozie i ładnie zaprojektowany tył, to front nie ma aż tyle polotu, co u poprzednika.
Pod względem samego wyglądu do gustu przypadła mi za to linia ciągnąca się od przedniego, rozdmuchanego nadkola aż po tylne światła. To przetłoczenie sprawia, że horyzont ładnie rozkłada się na boku auta i podkreśla jego kształty, co zresztą doskonale widać na zdjęciach.
Dobrze znane wnętrze
Wnętrze nie zaskakuje – jest przestronne, nowoczesne, ale każdy, kto siedział w jakimkolwiek innym, współczesnym Volkswagenie, nie znajdzie tu nic nowego. Ergonomia – pierwsza klasa, wykonanie na dobrym poziomie i niezła przestronność. Niemcy znów stanęli na wysokości zadania. Żałuję tylko, że testowy egzemplarz nie miał tapicerki w nieco żywszym kolorze. Ta wszędobylska czerń to kolejny, niekorzystny dla charakteru auta dodatek. Dobra wiadomość jest taka, że katalog pozwala w tej kwestii na odrobinę szaleństwa w postaci dodatków nawet w kolorze pomarańczowym.
Z tyłu w miarę wygodnie może podróżować trójka pasażerów, a dwójka pojedzie w bardzo komfortowych warunkach. Jest tu nie tylko sporo miejsca na nogi, ale i nad głowami. Dodatkowo na wygodę podróżowania na tylnej kanapie pozytywnie wpływa trzecia strefa klimatyzacji.
Zabierz ze sobą jeszcze więcej
Bagażnik jest spory i dosyć ustawny, mimo głęboko wchodzących nadkoli. W rozmieszczeniu drobniejszego bagażu może pomóc podwójna podłoga. Cały kufer ma przestrzeń wynoszącą 615 litrów. W bagażniku znajdziemy dodatkowo gniazdo 230 V oraz przycisk zwalniający blokadę haka. By go wyjąć, wystarczy go elektrycznie zwolnić i jednym ruchem ręki dociągnąć do pozycji zablokowanej. Podobnie działa to w drugą stronę. Chowanie i rozkładanie haka jest szybkie i banalnie proste.
Nowy Volkswagen Tiguan (2016) - wysuwany hak
Co ciekawe, Tiguan nie ma sobie równych w segmencie w kwestii możliwości pociągowych. Żaden konkurent nie jest w stanie pociągnąć przyczepy o masie 2,5 t. Zazwyczaj jest to około 2 t. Tyle może pociągnąć np. Honda CR-V, Toyota RAV4 czy Mazda CX-5. Nieco więcej mogą pociągnąć Ford Kuga (2,1 t), Hyundai Tucson (2,2 t) i Kia Sportage (2,2 t). Na drugim końcu rankingu jest Nissan Qashqai oraz Renault Kadjar, które są w stanie pociągnąć hamowaną przyczepę o masie do 1,8 t.
Samochód rekreacyjny
Ile osób traktuje swoje crossovery i SUV-y faktycznie jako auta z potencjałem terenowym? Tego nie wiem, bo z pewnością wiele z tych pojazdów w życiu nie pokona więcej terenu niż będzie im dane w drodze przez piaszczystą ścieżkę wiodącą na działkę do wujka mieszkającego pod miastem.
Tiguana powinno się jednak traktować jako niezły pomysł na samochód rekreacyjny, którym ktoś, kto nawet nie bardzo ma pojęcie o jeździe w terenie, zabierze rodzinę na wycieczkę według niezbyt wymagającego offroadowego roadbooka. To fajny sposób na spędzanie wolnego czasu, tym bardziej, że mamy ładny kraj, który warto w ten sposób zwiedzać. Tiguan to ułatwia dzięki wielu systemom, które może nie zrobią z tego auta terenowego herosa, ale są wystarczające, by osoba bez doświadczenia dała sobie radę w nieco bardziej wymagających momentach.
Wirtualny kokpit może wyświetlać wskazania trybu offroad, dzięki czemu kierowca ma podgląd na kompas i kąt skręcenia kół. Dodatkowo na wyświetlaczu centralnym można podglądać całe otoczenie auta z wielu kamer. Z pomocą tego systemu z łatwością przejedziemy wąskie mostki i skutecznie pokonamy przeszkody wymagające wyczucia auta. Dodatkowo Tiguan został uzbrojony w asystenta, który ułatwia zjazd ze wzniesień, delikatnie, samodzielnie hamując koła. Co prawda zgodne ze sztuką jest hamowanie silnikiem, ale w niezbyt wymagających warunkach, ten automat powinien wystarczyć.
Dodatkiem, który przyda się aktywnym użytkownikom Tiguana jest Trailer Assist. System ten jest kolejną obok Park Assist funkcjonalnością ułatwiającą automatyczne manewrowanie. Sęk w tym, że tutaj auto ma trudniejsze zadanie, bo nie tylko musi samo kręcić kierownicą, ale także pilnować kąta skręcenia przyczepy.
Rekreacyjną jazdę ułatwi także napęd na cztery koła 4Motion z Haldexem V generacji, który teraz dołącza oś wyjątkowo szybko. Nie czeka on bowiem aż aktywne koła zaczną się ślizgać, tylko zaczyna działać już w momencie mocniejszego wciśnięcia gazu.
W moim egzemplarzu testowym moc trafiała na koła z 2-litrowego diesla o mocy 150 KM przez automatyczną skrzynię DSG. To dobry i uniwersalny zestaw, który dobrze sprawdza się w trakcie dynamicznej jazdy, spokojnego pokonywania terenu oraz podczas poruszania się po mieście. 150 KM jest zapasem mocy wystarczającym dla Tiguana i gwarantującym przyzwoite osiągi.
Tiguan równa do góry
Volkswagen wyciągnął swojego kompaktowego SUV-a na poziom wyższy niż do tej pory. To bardzo dobrze zaprojektowane auto, dobrze wykonane, bogate w liczne wartościowe dodatki już w standardzie i oferujące wiele zaawansowanych rozwiązań w formie wyposażenia opcjonalnego.
Tiguan zdecydowanie odbiega tym, co oferuje, od konkurentów Kii czy Toyoty. Wciąż jednak w tym segmencie wiele do zaproponowania ma na przykład Mazda, która również dysponuje świetnym wykonaniem, ale zapakowanym w nieco bardziej charakterne nadwozie. Ceny nowego Volkswagena Tiguana startują od 97 980 zł. W tej kwocie dostajemy 1,4-litrowe TSI o mocy 125 KM. Tymczasem cennik Mazdy otwiera kwota 89 400 zł, za którą otrzymujemy 2-litrowy motor SkyActiv-G rozwijający 165 KM.
Bolączką Mazdy jest niestety bardzo wąska gama oferowanych jednostek. W przypadku Tiguana wybór jest naprawdę szeroki. Do dyspozycji mamy szereg motorów benzynowych i wysokoprężnych, które parowane są ze skrzyniami ręcznymi i automatycznymi oraz napędem na przód i cztery koła. Topową jednostką w Tiguanie jest 190-konny diesel współpracujący z DSG i 4Motion. Jego ceny startują z wyposażeniem Highline od 162 980 zł.
Volkswagen znów zaproponował naprawdę dużo. Niemcy przygotowali wszechstronnego SUV-a, w którego cenniku każdy znajdzie coś dla siebie, nawet jeśli wymaga naprawdę dużo w kwestii wyposażenia i wykonania.
- Wiele użytecznych dodatków i asystentów
- Bardzo dobra ergonomia
- Przestronne wnętrze
- Dobra jakość wykonania
- Duża masa maksymalna hamowanej przyczepy
- Ceny wyraźnie wyższe niż u konkurencji
- Mniej charakterny front niż o poprzednika
Nowy Volkswagen Tiguan (2016) 2.0 TDI 150 KM DSG 4Motion - dane techniczne, spalanie, cena
Silnik i napęd: | |
---|---|
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy |
Ustawienie: | Poprzeczne |
Rozrząd: | DOHC 16V |
Objętość skokowa: | 1968 cm3 |
Moc maksymalna: | 150 KM przy 3500 rpm |
Moment maksymalny: | 340 Nm przy 1750 rpm |
Skrzynia biegów: | 7-biegowa, automatyczna DSG |
Typ napędu: | Na cztery koła, dołączany 4MOTION |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane |
Hamulce tylne: | Tarczowe |
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe |
Koła, ogumienie przednie: | 235/55 R18 |
Koła, ogumienie tylne: | 235/55 R18 |
Masy i wymiary: | |
Typ nadwozia: | SUV |
Liczba drzwi: | 5 |
Masa własna: | od 1637 kg |
Ładowność: | 563 kg |
Długość: | 4486 mm |
Szerokość: | 1839 mm bez lusterek |
Wysokość: | 1673 mm |
Rozstaw osi: | 2677 mm |
Rozstaw kół przód/tył: | 1576 / 1576 mm |
Średnica zawrcania: | 11,5 m |
Pojemność zbiornika paliwa: | b.d. |
Pojemność bagażnika: | 479 l (z kołem zapasowym) 615 l (bez koła zapasowego) 1655 l (maksymalnie) |
Osiągi: | |
Katalogowo: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 9,3 s |
Prędkość maksymalna: | 200 km/h |
Zużycie paliwa (miasto): | 6,7 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,6 l/100 kml |
Emisja CO2: | 147 g/km |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | b.d. |
Cena: | |
Model od od: | 97 980 zł |
Diesel od: | 105 380 zł |