Nowy silnik w Mazdzie 5

Mazda 5 dopiero trafiła na rynek, a już jest hitem sprzedaży w Europie. Teraz koncern uzupełnia ofertę o nowy silnik Diesla 1,6 l Common Rail.

Mazda 5
Mazda 5
Piotr Wielgus

21.01.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:12

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Silnik 1,6 l jest mniejszy, ma blok wykonany ze stopu aluminium i rozrząd z ośmioma zaworami i pojedynczym wałkiem (SOHC). Połączony jest z niewielką, lekką skrzynią biegów. Ten układ napędowy Mazdy 5 1.6 Diesel jest o 120 kg lżejszy niż w poprzednim modelu. Przyczynia się to do znaczącego obniżenia zużycia paliwa.

Inżynierowie dopracowali części mechaniczne rozrządu, obniżając tarcie między nimi i zastosowali wydajne wtryskiwacze, co zapewnia wyjątkową efektywność spalania. W rezultacie Mazda 5 1,6 l Diesel rozwija moc o 5 KM większą niż poprzednia wersja 2,0 Diesel standard power. Jednocześnie w Mazdzie zapewniają, że auto zużywa o 15% mniej paliwa i emituje o 13% mniej CO2.

Mazda 5
Mazda 5

Mimo że nowy silnik jest mniejszy od silnika 2,0 l, który zastępuje, rozwija większą moc i ma szerszy zakres obrotów maksymalnego momentu. Oczywiście nowy silnik spełnia wymagania normy Euro V. Ten wynik osiągnięto na różne sposoby, łącznie z obniżeniem stopnia sprężania. Oprócz tego zastosowano wydajną chłodnicę układu recyrkulacji spalin, wyposażoną w zawór bocznikowy (obejściowy). Pozwala to silnikowi na szybsze rozgrzanie i osiągnięcie optymalnej temperatury.

Ośmiozaworowy rozrząd z pojedynczym wałkiem ma mniej części ruchomych w porównaniu do układu dwuwałkowego. Dzięki temu można było zmniejszyć tarcie w układzie rozrządu, co przyczynia się do komfortu korzystania z tego silnika. Optymalizacja polegała również na zastosowaniu nowych wtryskiwaczy piezoelektrycznych, które podają paliwo pod ciśnieniem sięgającym 1600 bar.

Turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT) pozwala silnikowi uzyskać maksymalny moment obrotowy 270 Nm dostępny w szerszym zakresie obrotów (między 1750 i 2500 obr/min). Maksymalna moc 115 KM przy 3600 obr/min pozwala na dynamiczną i komfortową jazdę. Mazda 5 osiąga prędkość maksymalną 180 km/h.

Mazda 5
Mazda 5

Nowy silnik Mazdy5 wyposażono w bezobsługowy układ filtra cząstek stałych (DPF). Jednostka 1,6 l korzysta z katalizatora utleniającego, aby podwyższyć temperaturę spalin i zwiększyć dopalanie cząstek.

Poza MZ-CD 1.6 Diesel, w Mazdzie 5 do wyboru są dwa silniki benzynowe: MZR 2.0 DISI (150 KM) z bezpośrednim wtryskiem i układem i-stop  oraz MZR 1.8 o maksymalnej mocy 115 KM przy 5300 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 165 Nm przy 4000 obr/min.

Źródło: Mazda

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)