Nowy Peugeot 2008. Francuzi pokazali drugą generację miejskiego crssovera
SUV-y i crossovery sprzedają się jak szalone. Nic więc dziwnego w tym, że Peugeot po sześciu latach od premiery 2008 pokazał drugą generację tego modelu. Lew do miasta będzie występował również w wersji elektrycznej, a na jego pokładzie będzie mógł znaleźć się elektroniczny kokpit czy wyświetlacz przezierny.
19.06.2019 | aktual.: 28.03.2023 10:39
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Osadzony w rodzinie
Jak łatwo było się domyślić, nowy Peugeot 2008 pod względem sylwetki nawiązuje do starszego brata, czyli kompaktowego SUV-a 3008. Charakterystyczne przednie światła przywodzą jednak na myśl zaprezentowany podczas genewskiego salonu odświeżony model 208, a w szerszej perspektywie zadomowionego już na rynku Peugeota 508. W porównaniu z dotychczasowym modelem nowy 2008 wyróżnia się bardziej masywną maską oraz mniejszą powierzchnią bocznych szyb. Uwagę zwracają również duże tylne błotniki.
We wnętrzu znajdziemy to, do czego zdążyli przyzwyczaić nas już Francuzi. Kierownicy o niewielkiej średnicy nie da się pomylić z tym elementem u żadnego innego producenta. Na zegary kierowca patrzy ponad jej wieńcem. W nowym 2008 mogą być one jednak zupełnie elektroniczne. Zaimplementowano tu system i-Cockpit, pozwalający na szeroką modyfikację wyświetlanych treści. W konsoli centralnej umieszczono pole do indukcyjnego ładowania telefonu.
Samochód o długości 4,3 m legitymuje się rozstawem osi wynoszącym 2,65 m i oddaje do dyspozycji pasażerów bagażnik o podstawowej pojemności wynoszącej 434 l, z czego 29 l znajduje się w schowku pod podłogą bagażnika.
Podobnie jak w dotychczasowej generacji tego modelu, producent nie przewiduje napędu na cztery koła. W wydostawaniu się z tarapatów kierowcy pomaga zaawansowany układ elektroniczny, który dawkując przekazywanie mocy i siłę hamowania na przednie koła, optymalizuje trakcję auta w zależności od rodzaju podłoża. Przełącznik trybów jazdy w nowym 2008 znalazł się w środkowej konsoli, obok dźwigienki elektrycznego hamulca postojowego.
Nie tylko paliwo
Producenci samochodów przygotowują się na wejście w życie nowych norm emisji CO2. Nic więc dziwnego w tym, że nowość Peugeota, oprócz wersji spalinowych, otrzymała również elektryczną. Zacznijmy od tych pierwszych.
Nowy 2008 dostępny jest z benzynowym, trzycylindrowym silnikiem o pojemności 1,2 l, występującym w trzech poziomach mocy – 100 KM, 130 KM oraz 155 KM. W przypadku dwóch ostatnich zamiast manualnej "szóstki" można wybrać automatyczną skrzynię biegów o ośmiu przełożeniach. Francuzi obiecują, że benzynowy 2008 – w zależności od wersji – będzie przyspieszał od 0 do 100 km/h w czasie od 8,9 do 12 s i średnio palił od 5,4 do 6,1 l/100 km.
Zwolennicy diesli będą mogli kupić 2008 z silnikiem BlueHDi o pojemności 1,5 l i mocy 100 lub 130 KM. W pierwszym przypadku auto będzie dostępnie wyłącznie z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów, a w drugim jedynie z ośmiobiegowym automatem. Przyspieszenie do 100 km/h wyniesie odpowiednio 11,8 s oraz 10,1 s, a średnie spalanie to 4,5 oraz 4,7 l/100 km.
Alternatywą dla spalinowego 2008 będzie wersja elektryczna. Taki samochód ma dysponować mocą 100 kW, czyli 136 KM. Maksymalna prędkość została ograniczona do 150 km/h, a katalogowy zasięg wynosi 310 km według cyklu WLTP lub 430 KM według NEDC. Gwarancja na baterie obejmuje 160 tys. km lub 8 lat. W tym czasie pojemność akumulatorów nie powinna spaść poniżej 70 proc.
Na razie producent nie podaje wartości przyspieszenia elektrycznego 2008. Wiadomo jedna, że waga samochodu wynosi 1548 kg, co jest wartością wyraźnie większą niż 1189 kg w najsłabszej wersji benzynowej. Mniejszy jest również bagażnik. Ze względu na brak przestrzeni pod jego podłogą, otrzymujemy 405 l.
Technika
Nowy Peugeot 2008 wejdzie na rynek z możliwością wyposażenia go w liczne systemy dbające o wygodę i bezpieczeństwo podróżnych. Samochód będzie mógł być wyposażony w zestaw Drive Assist, na tóry składa się system utrzymywania pojazdu w pasie ruchu oraz adaptacyjny tempomat (w wersjach z automatyczną skrzynią biegów), system unikania kolizji działający od prędkości 5 km/h do 140 km/h, układ automatycznie przełączający światła drogowe na mijania, system wykrywania pojazdów w martwym polu lusterek czy asystent parkowania, który przejmuje kontrolę nad kierownicą, by nie doszło do stłuczki.
Zadbano również o łączność i rozrywkę. Nowy 2008 wyposażony jest w systemy MirrorLink, Apple CarPlay oraz Android Auto. Opcjonalnie samochód będzie można wyposażyć w zestaw audio marki Focal z dziesięcioma głośnikami, którego dopracowanie – zdaniem producenta – trwało aż trzy lata.
Nowy Peugeot 2008 pojawi się na rynku pod koniec 2019 r. Wydaje się, że podobnie jak jego starszy brat, może on stanowić ciekawą alternatywę dla licznej już konkurencji.