Peugeot 2008

Peugeot 2008

2008 to niewielki crossover Peugeota, który do produkcji wszedł w kwietniu 2013 roku. Prezentacja wersji koncepcyjnej odbyła się w 2012 roku na salonie samochodowym w Pekinie, a odmiana produkcyjna została zaprezentowana na genewskim salonie motoryzacyjnym.

  • Peugeot 2008 to crossover produkowany przez koncern PSA od 2013 roku
  • Mimo, że Peugeot 2008 wygląda jak auto terenowe to nie ma z nim nic wspólnego
  • Peugeot 2008 uzyskał bardzo dobry wynik w testach zderzeniowych Euro NCAP zdobywając 5 na 5 gwiazdek
  • Wnętrze 2008-ki robi dobre wrażenie, dzięki dobremu spasowaniu elementów deski rozdzielczej, wysokiej jakości tapicerce i większą niż u poprzedników przestrzenią na nogi
  • Pod maską Peugeota 2008 znajdziemy małe silniki benzynowe i diesla o maksymalnej pojemności 1.6 litra
[1/5] Peugeot 2008 to crossover produkowany przez koncern PSA od 2013 rokuŹródło zdjęć: © en.wheelsage.org/SRT

Peugeot 2008 bazuje na platformie podłogowej PF1, czyli tej samej, na której budowany jest 208. Mimo wizualnego podobieństwa wozy różnią się długością – 2008 jest około 200 mm dłuższy.

Pod względem wizualnym 2008 wpisuje się w kierunek, którym podążył już Peugeot 208. Wszystkie nowe modele będą projektowane zgodnie z tym stylem. Cechą charakterystyczną wszystkich nowych Peugeotów będzie mniejsza niż dotychczas osłona chłodnicy.

To, że 2008 wygląda na samochód potężniejszy niż jego odrobinę starszy brat, i to, że Peugeot 2008 wygląda na auto terenowe, wcale nie świadczy o tym, że jest w stanie poruszać się w terenie. Takie sztuczki stylistyczne jak plastikowe nakładki na błotniki czy częściowo czarne przednie i tylne zderzaki skutecznie wpływają na podświadomość ewentualnych klientów.

Peugeot 2008 nie ma nic wspólnego z autem terenowym, choć jego wygląd sugeruje coś innego. Auto ma prosty napęd na przednie koła, na razie producent nie przewiduje wersji z napędem obu osi. Kierowcy spodoba się z pewnością elektroniczny system wykorzystujący działanie ESP, który pracuje w pięciu trybach: standardowym, na śnieg, na błoto, na piach i z odłączonym ESP.

Francuzi zaplanowali już za to całą paletę silnikową. Będzie się ona składać z trzech jednostek napędowych (nie wszystkie są jeszcze dostępne).

Podstawowym motorem jest 1,2-litrowy silnik benzynowy z trzema cylindrami. W zależności od rynku, na którym sprzedawany będzie samochód, silnik rozwinie moc 82 KM, 110 KM lub 131 KM. W każdej z wersji dostępna będzie zautomatyzowana skrzynia przekładniowa z manualną zmianą biegów.

Drugim silnikiem jest 4-cylindrowy 1,6-litrowiec. W zależności od wersji ma on moc 120 KM (odmiana wolnossąca) lub 155 KM (z turbodoładowaniem). Razem z tą jednostką montowana będzie 6-biegowa skrzynia oraz system start/stop.

Zwolennicy oszczędzania będą mieli do wyboru tylko jedną 1,6-litrową konstrukcję z wtryskiem common rail i turbosprężarką. Silnik ten oferowany będzie w odmianie o mocy 92 KM i 115 KM. W pierwszej instalowana będzie jedna z dwóch skrzyń – 5-biegowa manualna lub 6-biegowa zautomatyzowana. W drugiej oferowana będzie tylko przekładnia 6-biegowa manualna.

Wnętrze Peugeota 2008 przypomina kabinę pasażerską nieco mniejszego 208. Deska rozdzielcza jest żywcem przejęta ze starszego auta. Uwagę zwraca zestaw zegarów znajdujący się jakby nad deską rozdzielczą. To nietypowe rozwiązanie prawdopodobnie nie każdemu kierowcy przypadnie do gustu, a niektórym może wręcz przeszkadzać ustawienie kierownicy, która może wbijać się w nogi w swoim dolnym ustawieniu.

Reszta wnętrza jest już całkiem konwencjonalna. Peugeot 2008 zachęca pasażerów do zajęcia miejsc w środku dobrej jakości tapicerką i bardzo dobrym spasowaniem elementów. Auto zapewnia większą przestrzeń na nogi i przede wszystkim na głowy przewożonych osób niż model 208.

W crossoverze dostępny jest też większy bagażnik o pojemności 360 l, który można powiększyć do prawie 1200 l. Dodatkowo mniejsze rzeczy można ukryć w schowkach o łącznej pojemności niespełna 50 l. Największy z nich, 22-litrowy, mieści się pod podłogą bagażnika.

W wyposażeniu seryjnym 2008 znajdują się dwie czołowe, dwie boczne oraz dwie kurtynowe poduszki powietrze. O bezpieczeństwo podróżnych dbają też układy ABS, ASR i ESP. Z kolei za rozrywkę, ale nie tylko, odpowiada 7-calowy dotykowy wyświetlacz, który projektanci umieścili na środku konsoli tak, by był do niego jak najlepszy dostęp. Komfort podróży podnosi przydatny na autostradach tempomat. W wyposażeniu dodatkowym będą między innymi częściowo skórzana tapicerka czy przeszklony dach.