Nowy Opel Vivaro jeszcze bardziej wszechstronny. Również z napędem elektrycznym
Po premierze nowej Zafiry do oferty Opla dołącza dostawczy model, Vivaro. To lekka furgonetka do zadań profesjonalnych, która od 2020 roku ma być oferowana również w wersji elektrycznej.
23.01.2019 | aktual.: 28.03.2023 12:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Opel Vivaro – zmiana dostawcy
Według zapewnień przedstawicieli marki Opel, każde auto, nawet wytwarzane przez innego producenta, jest poddawane kontroli jakości oraz udoskonaleniom w centrum rozwojowym w Rüsselsheim. Faktem jest jednak, że model Vivaro – w przeciwieństwie do Combo – nigdy nie był samodzielnym projektem Opla.
Dostawcą dwóch pierwszych generacji, od 2001 roku, była firma Renault. Produkowała ona model Trafic z logotypem Opla, sprzedawanego jako Vivaro. Na stronie importera wciąż można znaleźć ten samochód w ofercie, choć jest już wycofywany. Latem 2019 roku pierwsze sztuki nowego Vivaro, którego dostawcą jest koncern PSA, trafią do salonów w Niemczech. Daty polskiego debiutu jeszcze nie znamy.
Nowy Opel Vivaro jest znacznie bardziej zmodyfikowany względem bliźniaczych modeli (Citroën Jumpy i Peugeot Expert), niż dwie poprzednie generacje. Ma zupełnie nowy front, a kilka elementów wnętrza jest mocno charakterystycznych dla marki Opel.
Co oferuje nowy Opel Vivaro?
Samochód będzie oferowany w kilku wariantach nadwoziowych, a raczej podwoziowych - jako furgon, furgon z kabiną załogową do sześciu osób, osobowe kombi z maksymalnie dziewięcioma siedzeniami oraz platforma do zabudowy. Po raz pierwszy Vivaro będzie oferowany też w trzech, a nie dwóch długościach - 4,60 m, 4,95 m i 5,30 m. Maksymalna ładowność wzrosła do 1400 kg. To o 200 kg więcej od poprzednika. Ponadto, maksymalna masa przyczepy ma wynosić 2500 kg.
Najmniejsza wersja Vivaro o długości 4,60 m gwarantuje przestrzeń o objętości 4,6 m3 . Kolejne warianty o długości 4,95 m i 5,30 m mają odpowiednio przestrzeń o objętości 5,8 oraz 6,6 m3.
Dostęp do przestrzeni ładunkowej zapewniają szerokie drzwi z tyłu oraz przesuwane drzwi boczne, po raz pierwszy w Vivaro oferowane z funkcją automatycznego otwierania. Drzwi sterowane są z zewnątrz czujnikami reagującymi na ruch stopą. Do Vivaro w wersji o długości 5,30 m zmieszczą się przedmioty mierzące do 4,02 m długości, które dzięki otwieranej przegrodzie Flex Cargo można częściowo wsunąć pod fotel pasażera.
Warto jednak podkreślić, że w samochodach użytkowych liczy się nie tylko jak największa pojemność, ale też jak najmniejsze rozmiary zewnętrzne. Zwłaszcza w segmencie lekkich aut dostawczych, który Vivaro reprezentuje. Mają być zwrotne i sprawnie poruszać się po mieście, co ma w tym przypadku zapewnić kompaktowa konstrukcja oraz takie elementy wyposażenia jak m.in. kamera cofania o kącie działania 180 stopni czy układ automatycznego hamowania awaryjnego. Najkrótsza wersja samochodu ma średnicę zawracania wynoszącą tylko 11,3 m.
Kierowca będzie też wspierany w innych sytuacjach. Na śliskiej nawierzchni czy w lekkim terenie może skorzystać z systemu IntelliGrip, który jest niczym innym jak kontrolą trakcji z różnymi programami jazdy. Jest też możliwość zamówienia pakietu budowlanego z wyższym prześwitem i osłonami podwozia. Najbardziej wymagający będą mieli okazję zamówić wersję z napędem na cztery koła przygotowanym przed zewnętrznego dostawcę – firmę Dangel.
W trasie wsparciem kierowcy są takie systemy jak adaptacyjny tempomat czy alarm ostrzegający przed najechaniem na pojazd poprzedzający, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, wykrywanie pojazdów w martwym polu, wykrywanie zmęczenia, system rozpoznający znaki drogowe, ergonomiczny fotel z możliwością elektrycznej regulacji i regulacją podparcia lędźwiowego czy najnowsze systemy multimedialne Multimedia Radio i Multimedia Navi Pro z 7-calowymi ekranami oraz obsługą Apple CarPlay i Android Auto. Vivaro może być też wyposażony w wyświetlacz head-up, dzięki któremu kierowca może śledzić wszystkie ważne informacje bez odrywania wzroku od drogi
Napędy nowego Opla Vivaro
Najnowsze silniki Grupy PSA do modeli Jumpy i Expert to mocno rozbudowana gama diesli o pojemności 1,6 l oraz 2,0 l. Mniejsze są oferowane w wariantach mocy 95 i 115 KM, natomiast 2-litrówki w odmianie 120, 150 i 180 KM. Ta najmocniejsza jest oferowana z sześciobiegowym automatem.
Tymczasem Opel Vivaro będzie korzystał z ośmiobiegowej przekładni automatycznej, która niebawem zastąpi sześciobiegowe w samochodach francuskich marek, a już jest w odmianach osobowych.
W 2020 roku oferta zespołów napędowych zostanie poszerzona o w pełni elektryczną wersję z zasilaniem akumulatorowym, która ma być tylko jednym z wielu zelektryfikowanych modeli Opla. Elektryczne Vivaro ma się sprawdzić w dostawach miejskich, zwłaszcza w strefach czystego transportu.