Citroen SpaceTourer to jeden z najnowszych vanów w swojej klasie, dlatego nie dziwi fakt, że w wielu kategoriach zawstydza starszych, dobrze znanych konkurentów.© fot. Marcin Łobodziński

Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi: rywal Multivana z mocnym napędem

Marcin Łobodziński
11 stycznia 2019

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Citroën Spacetourer wypełnia długo pozostawioną lukę po modelu C8, który z rynku zszedł w 2014 roku. Duży van francuskiego producenta jest też oferowany w wersji dostawczej o dobrze rozpoznawalnej nazwie Jumpy. Co ważne, jest też bazą do powstania nowej generacji... Opla Zafiry.

Citroën SpaceTourer RIP Curl 2.0 BlueHDi - test, opinia

Porobiło się w koncernie PSA od przejęcia Opla. Francuzi strzelają nowymi modelami tak szybko, że trudno się połapać, a niemiecki Opel otrzymuje zupełnie nowe odsłony aut, które od lat były pochodnymi modeli Fiata lub Renault.

I tak też stało się teraz. Dopiero co oficjalnie zaprezentowano nową Zafirę, która jest niczym innym jak Citroënem SpaceTourerem ze zmienionym pasem przednim i kierownicą. Auto zastąpi nie tylko osobowego minivana, ale także użytkowego Opla Vivaro, który z kolei jest Renault Trafikiem.

Nadwozie SpaceTourera jest bazą to powstania nowego Opla Zafiry.
Nadwozie SpaceTourera jest bazą to powstania nowego Opla Zafiry.© fot. Marcin Łobodziński

Podobne zadanie ma SpaceTourer w gamie Citroëna. Z jednej strony to kolejna generacja Jumpy – zresztą SpaceTourer to tylko nazwa handlowa, natomiast "w papierach" to osobowa wersja Jumpy. Z drugiej strony wypełni lukę po dużym minivanie C8, którego produkcję zakończono w 2014 roku. Jak spełni to zadanie?

Użytkowe auto nigdy nie będzie osobowym

Nie da się zrobić auta użytkowego w taki sposób, by miało wszystkie walory osobowego. Nie udało się to ani Volkswagenowi z Multivanem, ani Mercedesowi z Klasą V, choć prawie udało się Fordowi z Tourneo Customem. Konstrukcja dostawczaka nie pozwala ukryć pewnych niedogodności.

Dobrze zagospodarowana i ładna deska rozdzielcza
Dobrze zagospodarowana i ładna deska rozdzielcza© fot. Marcin Łobodziński

Nie oznacza to jednak, że takie auta są gorsze. Mają pewne walory, którymi wręcz biją na głowę tradycyjne minivany. Choćby przestronność wnętrza – nieporównywalnie większa. Układ foteli, umieszczonych wyżej pozwala lepiej wykorzystać przestrzeń, której nie da się jednak wyposażyć w różnej maści schowki. W testowym egzemplarzu w odmianie Rip Curl, niedostępnej w Polsce, za to odpowiadającej mniej więcej wersji Feel, jest aż 8 niezależnych siedzeń, z czego 6 można wyjąć. Robi się to o wiele łatwiej niż w Mercedesie Klasy V i łatwiej niż w Volkswagenie Multivanie. Są co prawda ciężkie, ale da się je szybko ponownie zamontować w przeciwieństwie do auta Mercedesa, które testowałem już dość dawno temu.

W droższych specyfikacjach z czterema fotelami w drugim i trzecim rzędzie, można te z drugiego także obracać. Jest to natomiast niemożliwe gdy w rzędzie są trzy fotele. Nawet po wyjęciu, nie można ich zamontować tyłem do kierunku jazdy. Można je natomiast przesuwać, a także składać i regulować kąt pochylenia oparć. Każde z sześciu tylnych siedzeń jest wyposażone w zaczepy ISOFIX.

Obraz
Obraz;

Co ważne, na każdym z siedzeń może usiąść dorosła osoba i będzie jej wygodnie, przy czym uwaga ta dotyczy wersji nadwozia XL, czyli najdłuższej. I tu zaskoczył mnie fakt, że w trzecim rzędzie podczas jazdy jest bardziej komfortowo niż w Mercedesie Klasy V. Samochody tego typu mają tendencję do galopowania tylnej osi na długich wybojach autostrady, citroën nie ma jej aż tak dużej.

Gorzej jest za kierownicą. Prowadząc SpaceTourera przy silniejszym wietrze trzeba naprawdę uważać, być czujnym i najlepiej nie rozwijać wysokich prędkości. Jadąc autostradą, właśnie z tego powodu rzadko przekraczałem 130 km/h. To duży mankament, którego nie mają wymienieni wcześniej konkurenci.

Obraz
Obraz;

Miejsce kierowcy jest za to bardzo dobrze rozplanowane. Pozycja znakomita, znacznie lepsza niż w Multivanie za sprawą dużego zakresu regulacji kierownicy. Siedzi się wysoko, na wygodnych fotelach w pozycji bardziej wyprostowanej niż w osobowymi minivanie, co dla jednych jest zaletą, dla innych wadą. Widoczność jest dobra, choć lusterka zewnętrzne są moim zdaniem za małe.

Do obsługi nie mam zastrzeżeń, ale jakość montażu kokpitu pozostawia nieco do życzenia. Citroën wygospodarował sporo schowków, a nad głowami w aucie testowym rozpościerają się panele szklanego dachu z roletą i konsola z nawiewami wentylacji i oświetleniem. W kabinie jest jasno, przyjemnie i dość cicho.

W SpaceTourerze jest wiele praktycznych rozwiązań, w tym latarka w bagażniku, nieduża półeczka, którą można przekręcić o 90 stopni i włożyć coś do bagażnika przez uchylną tylną szybę, a także lusterko do obserwacji pasażerów z tyłu czy składane oparcie przedniego fotela.
W SpaceTourerze jest wiele praktycznych rozwiązań, w tym latarka w bagażniku, nieduża półeczka, którą można przekręcić o 90 stopni i włożyć coś do bagażnika przez uchylną tylną szybę, a także lusterko do obserwacji pasażerów z tyłu czy składane oparcie przedniego fotela.© fot. Marcin Łobodziński

Typowo francuskie zawieszenie i wyjątkowo mocny napęd

Układ jezdny to klasyka francuska. Miękki, dość dobrze prowadzący auto, ale stukający z przodu na głębszych dziurach i krótkich wybojach. Wszystko za sprawą amortyzatorów o krótkim skoku w kierunku rozciągania. Jest jednak lepiej niż w mniejszym Berlingo i lepiej niż… w Volkswagenie Multivanie.

Natomiast prowadzenie bardziej mi odpowiada niż ciężkiej i topornej Klasy V, bo SpaceTourer jest lżejszy i zwrotniejszy. Jeździ przynajmniej tak dobrze jak Multivan, choć do Forda Tourneo Customa sporo mu brakuje pod tym względem, zarówno pod kątem komfortu resorowania, jak i pewności prowadzenia.

Fotele przednie są wygodne, pozycja za kierownicą bardzo dobra.
Fotele przednie są wygodne, pozycja za kierownicą bardzo dobra.© fot. Marcin Łobodziński

Zaskoczeniem było dla mnie to, że zawieszenie dobrze radziło sobie z dynamiką jazdy, jaką umożliwia bardzo mocny napęd. 2-litrowy diesel o mocy 180 KM i momencie obrotowym 400 Nm, współpracujący z ośmiobiegowym automatem nadaje dużemu vanowi osiągi auta osobowego i to mocnego. Przyspieszenie jest znakomite do prędkości autostradowej - wystarczy wspomnieć o czasie rozpędzania w zakresie 0-100 km/h wynoszącym 8,8 s. Sprawnie rusza z miejsca, nie trzeba czekać z przyspieszeniem w typowym zakresie prędkości 50-100 km/h. Skrzynia biegów szybko i komfortowo zmienia przełożenia, a tryb manualny działa wyjątkowo sprawnie.

Szkoda, że tak sprawnie nie działają systemy wspomagające jazdę. Adaptacyjny tempomat zwalania tylko wtedy, gdy poprzedzający samochód jedzie niewiele wolniej. Większa różnica prędkości sprawia, że jego adaptacyjność znika. Asystent pasa ruchu nie ma czułości, do jakiej przyzwyczaiły mnie auta innych marek. Plusem jest wyświetlacz przezierny, który pokazuje prędkość jazdy, więc nie trzeba opuszczać wzroku na zegary. Dobrze drogę oświetlają reflektory.

Spora liczba pokręteł i przycisków, ale nie ma żadnych wątpliwości co do ich przeznaczenia.
Spora liczba pokręteł i przycisków, ale nie ma żadnych wątpliwości co do ich przeznaczenia.© fot. Marcin Łobodziński

W kwestii zużycia paliwa Citroën SpaceTourer jest samochodem przynajmniej dobrym. Na autostradzie (140 km/h) potrzebuje 10,4 l/100 km, czyli o litr mniej od testowanego niedawno Forda Tourneo Custom i litr więcej od Multivana z napędem na cztery koła. Za to rekordowo niskie spalanie uzyskałem przy prędkości 90 km/h – 6,0 l/100 km. Z zastrzeżeniem, że jadąc z prędkością zmienną na drodze krajowej, można jeszcze zejść o 0,5 l. W mieście też niezły wynik 9,0 l/100 km.

Cena jest konkurencyjna, ale to nie Berlingo

Mniejsze Berlingo przyzwyczaiło klientów do wyjątkowo niskich cen. Tak nie jest ze SpaceTourerem. Testowe auto jest niedostępne na polskim rynku, ale skonfigurowane niemal identycznie bazując na wersji Feel, kosztowałoby 240 tys. zł. To bardzo dużo, ale na pokładzie też nie było mało. Cena wyjściowa bez opcji to 197 tys. zł. To już nie tak dużo – konkurenci od Forda i Volkswagena kosztują podobnie, a Mercedes jest oczywiście droższy.

W Citroenie SpaceTourerze na pewno nie zabraknie ci schowków.
W Citroenie SpaceTourerze na pewno nie zabraknie ci schowków.© fot. Marcin Łobodziński

Warto zaznaczyć, że SpaceTourer to auto dostępne łącznie w 29 kombinacjach wyposażenia, silników, skrzyń biegów i długości nadwozia. Pomijam tu już fakt, że występuje w wersji 5-, 6-, 7-, 8- i 9-osobowej. Możliwości konfiguracji tego samochodu jest więc bardzo dużo i porównywanie cen bez określenia konkretnych potrzeb nie ma sensu.

Moja opinia o Citroënie SpaceTourer:

Nie da się ukryć korzeni tego samochodu, ale dzięki nowoczesnej konstrukcji udało się dobrze połączyć cechy auta użytkowego z osobowym. Na pewno nie zastąpi w 100 proc. klasycznego minivana, takiego jak Zafira. Jest dopracowany pod względem ergonomii lepiej niż starsze konstrukcje, jak Volkswagen Multivan czy Mercedes Klasy V. Nie jeździ się nim natomiast tak dobrze jak Ford Tourneo Custom. Jednak ten, nawet w wersji Sport, nie może się równać z dynamiką SpaceTourera.

Nasza ocena Citroen SpaceTourer:
9/ 10
Plusy
  • Dobrze zagospodarowana przestrzeń
  • Ergonomiczny, czytelny kokpit
  • Wiele praktycznych rozwiązań z zakresu wygody
  • Łatwo wyjmowane i montowane fotele z tyłu
  • Bardzo dobra dynamika silnika
  • Bardzo dobrze działająca skrzynia biegów
  • Wysoko komfort resorowania
Minusy
  • Za małe jak na tak duży samochód lusterka
  • Hałasujące na nierównościach przednie zawieszenie
  • Duża podatność na wiatr
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/42]

Citroën SpaceTourer RIP Curl 2.0 BlueHDi - dane techniczne, spalanie

Citroën Spacetourer 2.0 BlueHDI EAT8 Rip Curl

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbo 
Rodzaj paliwa:olej napędowy 
Ustawienie:poprzeczne 
Objętość skokowa:1997 cm3 
Moc maksymalna:180 KM przy 3750 rpm 
Moment maksymalny:400 Nm przy 2000 rpm 
Skrzynia biegów:automatyczna, ośmiobiegowa 
Typ napędu:przedni 
Hamulce przednie:tarcze wentylowane 
Hamulce tylne:tarcze 
Zawieszenie przednie:kolumny MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Wahacze wleczone 
Rozmiar ogumienia:215/60 R17 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:

van

 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1770 kg 
Ładowność:1105 kg 
Długość:5306 mm 
Szerokość:

1920 mm bez lusterek

2010 mm z lusterkami

 
Wysokość:1890 mm 
Rozstaw osi:3275 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:69 l 
Pojemność bagażnika:2932-4554 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,8 s 
Prędkość maksymalna:185 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):7,3 l/100 km9,0 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):5,4 l/100 km6,0 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):6,1 l/100 km8,6 l/100 km
Zużycie paliwa (autostrada):b.d.10,4 l/100 km
Emisja CO2:160 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek (2018 r.) 
Cena:
Model od:134 000 zł 
Wersja nadwozia XL:146 500 zł 
Wersja silnikowa 180 KM od:161 000 zł 
Źródło artykułu:WP Autokult
Citroëntesty samochodówsegment m
Komentarze (9)