Nowy cennik opłat drogowych w Belgii. Jak zmienią się stawki w 2020 roku?
Od nowego roku w wielu europejskich państwach obowiązują nowe, wyższe taryfy za korzystanie z dróg szybkiego ruchu i autostrad. Dotyczy to również Belgii.
06.03.2020 | aktual.: 22.03.2023 12:23
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Coroczny wzrost kosztów jest widoczny na niemal każdej płaszczyźnie życia. Taki stan rzeczy spowodowany jest przede wszystkim postępującą inflacją, która osłabia siłę nabywczą pieniądza. Koszty przejazdu w poszczególnych krajach dostosowywane są do procesu wzrostu cen na rodzimych rynkach. Jakie stawki obowiązują w 2020 roku za poruszanie się w poszczególnych regionach Belgii?
Główne kryteria decydujące o wysokości opłat
Sieć belgijskich dróg podzielona jest na trzy regiony: Flandrię, Walonię oraz Brukselę; w każdym z nich obowiązują inne stawki opłat drogowych dla samochodów przekraczających 3,5 tony dopuszczanej masy całkowitej oraz pojazdów kategorii N1 z numerem nadwozia BC. Dodatkowo w Walonii jest do nich doliczany podatek VAT, podczas gdy w pozostałych dwóch regionach przejazdy nie są nim objęte. Od 2016 roku w Belgii kierowcy rozliczają się za pośrednictwem systemu Viapass, którego zadaniem jest weryfikacja przejazdów przez ten kraj, natomiast opłaty uiszczane są w trybie „pre-pay” lub „post-pay” przy użyciu urządzeń pokładowych OBU montowanych w samochodach ciężarowych. Warto nadmienić, że Viapass już w momencie wdrożenia był zgodny z modelem EETS – systemu Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej.
Głównymi kryteriami wpływającymi na wysokość opłat drogowych w Belgii są:
- region, po którym porusza się pojazd,
- normy emisji spalin jakie spełnia dany samochód,
- długość trasy (liczba przejechanych kilometrów),
- masy całkowitej pojazdu,
- rodzaj dróg – drogi krajowe czy autostrady.
Polskie firmy w transporcie międzynarodowym
W roku 2017 polscy przewoźnicy zajęli pierwsze miejsce wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej zarówno w przewozach krajowych, jak i międzynarodowych. Udział Polski w przewozach międzynarodowych był najwyższy – stanowił niemal jedną trzecią (30,7%) przewozów ogółem w państwach UE (Raport GUS: Transport – wyniki działalności w 2018 r.). Te dane ukazują, jak prężnie rozwijają się polskie firmy transportowe i jak bardzo liczą się na arenie międzynarodowej. Między innymi z tego właśnie względu branża TSL musi na bieżąco śledzić zmiany związane z opłatami i wdrażać nowoczesne systemy (np. onebox), które umożliwiają bezproblemowe poruszanie się po drogach państw należących do Unii.
Opłaty drogowe w Belgii. Nowe odcinki dróg objęte taryfą
Obecnie łączna długość wszystkich płatnych dróg w Belgii przekracza 6000 kilometrów. Firma Satellic, która jest operatorem dróg w tym kraju, sporządziła mapy przedstawiające odcinki objęte opłatami w każdym z trzech regionów, z wyszczególnieniem kosztów przejechania każdego kilometra samochodów ciężarowych zaliczanych do poszczególnych kategorii DMC – od 3,5 do 12 ton, od 12 do 32 ton oraz powyżej 32 ton.
Widoczny wzrost opłat został wprowadzony w regionie Walonia. Prezentuje się on następująco:
- Dla samochodów ciężarowych, których DMC przekracza 32 tony, a silniki spełniają normy emisji spalin Euro 5 i 6 jest to 0,002 EUR (0,134 EUR – 0,136 EUR), podobnie jak dla pojazdów mieszczących się w klasie wagowej 12-32 tony (0,130 EUR – 0,132 EUR) oraz 3,5- 12 ton (0,077 EUR – 0,079 EUR).
- Dla pojazdów o masie przekraczającej 32 tony i mieszczących się w klasach emisji spalin Euro 0 – Euro 3 wzrost cen za przejechany kilometr jest największy. W tym przypadku opłaty zwiększono o 0,003 EUR.
Dodatkowo w tym właśnie regionie opłatami zostaną objęte dodatkowe odcinki dróg o łącznej długości 22 kilometrów. Są one położone na czterech trasach:
- N5g – obwodnica Couvin na południowej granicy z Francją,
- N224 – między Tubize a autostradą A8-E429,
- N246 – między Tubize a Waterloo przez Wauthier-Braine,
- N610 – po lewej stronie od obwodnicy Liège.
Jakie konsekwencje grożą za nieuiszczenie opłaty drogowej?
Nieopłacenie myta grozi karą grzywny mieszczącej się w przedziale 500-1000 €. Jej wysokość zależy od kategorii wykroczenia. W latach poprzednich grzywna wynosiła 1000 € i była nakładana niezależnie od stopnia przewinienia.
Podwyżki opłat drogowych w Belgii początkowo mogą wydawać się niewygórowane, ale w przeliczeniu na tysiące kilometrów, jakie w ciągu miesiąca pokonuje jeden kierowca samochodu ciężarowego, mają one nie małe znaczenie dla przedsiębiorcy. Z tego względu warto jest korzystać z produktów, pozwalających zredukować koszty i znacząco ułatwić poruszanie się po europejskich drogach, jak np. Shell Card.
Artykuł sponsorowany