Nowe Volvo XC90 liderem w dziedzinie bezpieczeństwa?
Volvo przez wiele lat skutecznie budowało wizerunek marki niezwykle bezpiecznej. Szwedzi dokładają wszelkich starań, by być liderem w tej dziedzinie. Właśnie dlatego nowe XC90 będzie wyposażone w wiele innowacyjnych systemów bezpieczeństwa, również w standardzie.
23.07.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Poprzednia generacja dużego SUV-a bardzo dobrze jak na ten typ auta znosiła dachowanie. Była to zasługa zastosowania w konstrukcji licznych elementów z wysokowytrzymałościowej stali z domieszką boru. Nowe Volvo XC90 ma być jeszcze lepsze konstrukcyjnie, również dzięki aż pięciokrotnie większemu zastosowaniu tego stopu. To dobra wiadomość, bo świadczy o tym, że producenci pamiętają o tym, iż liczne systemy elektroniczne, których ocena jest tak ważna w obecnych procedurach Euro NCAP to nie wszystko. Kiedy ostatecznie dochodzi do wypadku liczy się przede wszystkim to, jak zbudowany jest samochód.
Elektronika nie jest jednak bez znaczenia. Volvo XC90 będzie wyposażone w liczne systemy zarówno zapobiegające kolizjom, jak i zwiększającym bezpieczeństwo, kiedy już dojdzie do fatalnej sytuacji. Nowa generacja szwedzkiego SUV-a będzie np. jako pierwszy samochód seryjny aktywnie minimalizować konsekwencje wypadnięcia z drogi. XC90 zostanie wyposażone w funkcję stałego monitorowania pozycji pojazdu. Kiedy system wykryje, że auto wypadło z drogi, pasy bezpieczeństwa zostaną napięte i pozostaną w tym sanie do momentu całkowitego zatrzymania samochodu. Ochronę kręgosłupa wspomoże specjalna konstrukcja siedzenia, która ma pochłaniać energię pochodzącą od uderzenia w twarde podłoże. Aby nie dopuścić do opuszczenia drogi XC90 będzie wyposażone w Lane Keeping Aid, który nie tylko będzie informował o zjeżdżaniu z pasa ruchu, ale także dokona korekt toru jazdy.
Nowe Volvo XC90 zostanie także wyposażone w system zapobiegający zderzeniom czołowym. Auto ma samoczynnie zahamować, jeśli wykryje ryzyko takiego wypadku. Można przypuszczać, że w praktyce nie tyle będzie on zapobiegał takim kolizjom, ale przede wszystkim zredukuje ich skutki.
W standardzie na pokładzie Volvo XC90 znajdzie się Full Autobrake, który samoczynnie będzie hamował pojazd w przypadku nieuniknionego uderzenia w tył pojazdu. Na pokładzie nowego szwedzkiego SUV-a znajdziemy także Driver Alert wykrywający zmęczenie i dekoncentrację kierowcy, Brake Assist wspomagający hamowanie awaryjne, Forward Collision Warning ostrzegający o ryzyku kolizji czołowej (dopłata za opcję automatycznego hamowania), Pedestrian Detection wykrywający pieszych, Lane Dept Warning ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu (system korygujący tor za dopłatą), Road Sign Information odczytujący znaki drogowe, Auto Steering Road Edge zapobiegający wypadnięciu auta z drogi oraz WHIPS chroniący odcinek szyjny kręgosłupa w przypadku uderzenia z tyłu.