Nowe testy zderzeniowe Euro NCAP. Rozbili Focusa i XC40
Crash testy to jedne z najważniejszych prób samochodów. Często decydują one o sukcesie lub porażce danego modelu. Euro NCAP sprawdziło nowego Forda Focusa i Volvo XC40. Obydwa otrzymały pięć gwiazdek, ale nie oznacza to, ze są równie bezpieczne.
18.07.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:48
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ford Focus
Nowemu wcieleniu amerykańskiego samochodu kompaktowego przyznano komplet gwiazdek za 85 proc. zabezpieczenia dorosłych, 87 proc. w przypadku dzieci, 72 proc. dla pieszych i 75 proc. za aktywne systemy bezpieczeństwa.
Focus w wersji hatchback wyposażony był w komplet poduszek powietrznych (oprócz kolanowych, których nie da się dokupić w tym modelu), komplet układów wspomagających kierowcę i złącza Isofix na skrajnych siedzeniach kanapy. Ford nie przewiduje takiego udogodnienia na fotelu obok kierowcy.
W przypadku dorosłych podróżnych bezpieczeństwo przy uderzeniu w przeszkodę 40 proc. szerokości maski została oceniona na 7,7 pkt. na 8. Zabezpieczenie w przypadku uderzenia całą szerokością maski na 7,5 na 8 możliwych do zdobycia punktów. Ochrona szyi przy uderzeniu w tył na 1,5 na 2 pkt., a bezpieczeństwo w zderzeniu bocznym na 15,9 na 16 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci w zderzeniu czołowym i bocznym zostało ocenione na maksymalne możliwe noty – odpowiednio 16 i 9 pkt. Ford stracił punkty za ograniczone możliwości zamocowania fotelików za pomocą złączy Isofix czy w systemie i-Size (foteliki dla małych dzieci ustawiane tyłem do kierunku jazdy).
Aktywne systemy bezpieczeństwa zostały ocenione w kilku kategoriach. System przeciwdziałający niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu otrzymał 2,3 pkt. na 4 możliwe. System zapobiegania kolizjom w mieście został oceniony na 2,6 pkt. na 3 możliwe do zdobycia.
Volvo XC40
Miejskiemu crossoverowi, który uzyskał tytuł samochodu roku, również przyznano pięć gwiazdek. Bezpieczeństwo dorosłych określono na 97 proc., dzieci na 87 proc., pieszych na 71 proc., a aktywne systemy bezpieczeństwa na 76 proc. O około 300 kg cięży od forda szwedzki samochód został wyposażony w kolanową poduszkę powietrzną dla kierowcy, a przedni fotel pasażera - za dopłatą - można wzbogacić o złącze Isofix.
W przypadku dorosłych podróżnych bezpieczeństwo przy uderzeniu w przeszkodę 40 proc. szerokości maski została oceniona na maksymalną notę 8 pkt. Zabezpieczenie w przypadku uderzenia całą szerokością maski na 7,4 na 8 możliwych do zdobycia punktów. Ochrona szyi przy uderzeniu w tył na 1,8 na 2 pkt., a bezpieczeństwo w zderzeniu bocznym na 16 na 16 pkt.
Bezpieczeństwo przewożonych Volvo XC40 dzieci w zderzeniu czołowym i bocznym zostało ocenione na maksymalne możliwe noty - odpowiednio 16 i 9 pkt. Volvo przewidziało możliwość montażu ustawianych tyłem do kierunku jazdy fotelików dla małych dzieci w systemie i-Size. Jest ona jednak ograniczona do skrajnych miejsc kanapy.
System zapobiegający nieplanowanemu opuszczeniu pasa ruchu został oceniony na 2,3 pkt. na 4 możliwe. Układ zapobiegania kolizjom w mieście na 2,7 pkt. na 3 możliwe.