Nowe testy zderzeniowe Euro NCAP (kwiecień 2016) - po raz pierwszy podwójna nota
Organizacja Euro NCAP przeprowadziła nowe testy zderzeniowe, w których rozbiła dwa modele japońskich aut. Jednym z nich Suzuki Baleno, które jako pierwsze w historii zostało ocenione dwukrotnie - z różnym poziomem wyposażenia.
21.04.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W tym roku Euro NCAP po raz pierwszy dopuszcza podwójne testy zderzeniowe. Pierwszy, standardowy, przeprowadzany będzie na niezmienionych zasadach. Przedmiotem tego badania będzie auto z podstawowym wyposażeniem, pozbawione wszelkich dodatkowo płatnych opcji, które mogą mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa. Drugi test może zostać przeprowadzony na życzenie producenta. W tym przypadku dopuszczalne jest już zastosowanie opcjonalnych pakietów poprawiających bezpieczeństwo.
Nowa procedura dopuszczająca podwójne badanie ma według Euro NCAP wcale nie jest stworzona dla producentów, którzy dostają szansę na uzyskanie lepszych wyników, ale przede wszystkim dla nabywców samochodów. Organizacja twierdzi, że tym sposobem pokaże, że warto jest wydawać dodatkowe pieniądze na niestandardowe wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo.
Suzuki Baleno zostało przetestowane dwukrotnie. Podstawowa wersja uzyskała tylko trzy gwiazdki. To niedobry wynik jak na nowoczesne auto tego segmentu. Dla porównania inne małe auta uzyskują zazwyczaj cztery gwiazdki, a niektóre nawet pięć. Cztery zdobyły np. Hyundai i20 i Mazda 2. Niedawno komplet gwiazdek udało się zdobyć Hondzie Jazz.
Suzuki Baleno uzyskało o poziom wyższą notę dopiero po dodaniu opcjonalnego Radar Brake Supprot, który zawiera systemy AEB City i AEB Inter-Urban. To pokazuje też, jak duże znaczenie ma w obecnych testach zderzeniowych zestaw elektronicznych dodatków poprawiających bezpieczeństwo aktywnie i pasywnie. Baleno uzyskało bowiem dobre wyniki w przypadku bezpieczeństwa pasażerów dorosłych i dzieci oraz niezłą notę za ochronę pieszych.
Drugim rozbitym przez Euro NCAP modelem była w kwietniowej puli nowa Toyota Prius. Ekstrawagancka hybryda zdobyła komplet gwiazdek i wyróżniający się, bo przekraczający 90 proc. wynik w kategorii bezpieczeństwa dorosłych pasażerów. Poniżej znajdziecie szczegółowe wyniki testów oraz filmy z przeprowadzonych badań.
Euro NCAP Crash Test of Suzuki Baleno 2016
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 80 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 73 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 65 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 25 proc.
Suzuki Baleno z Radar Brake Support
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 80 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 73 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 65 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 43 proc.
Euro NCAP Crash Test of Toyota Prius 2016
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 92 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 77 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 85 proc.