Nowe systemy bezpieczeństwa w Volvo XC90 [wideo]

Nowe Volvo XC90 zostanie zaprezentowane w 2014 r. Samochód dostanie szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo, którymi szwedzki producent chwali się już teraz.

Nowe systemy bezpieczeństwa w Volvo XC90 [wideo]
Wojciech Kaczałek

07.08.2013 | aktual.: 10.10.2022 10:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

XC90 jest dostępne w sprzedaży od 2002 r. Na nowe wcielenie SUV-a trzeba będzie jeszcze trochę poczekać, na rynek wejdzie bowiem pod koniec 2014 r.

Na razie o samochodzie niewiele wiadomo. Pewne jest to, że będzie pierwszym Volvo, które otrzyma nowe układy dbające o bezpieczeństwo czynne. Niekoniecznie wszystkie opisane poniżej, ale z pewnością część z nich.

Na razie producent ze Szwecji testuje rozwiązania na takich modelach, jak V40, XC60, S60, V60 i V70. Volvo zaprezentowało działanie systemów na torze doświadczalnym zlokalizowanym nieopodal fabryki Torslanda, około 15 km od Göteborga.

Jeden z nowych układów będzie odpowiadał za wykrywanie pojazdów, pieszych i rowerzystów w nocy. Jest on rozwinięciem systemu automatycznego hamowania, który Volvo pokazało po raz pierwszy w 2006 r.

Volvo Cars Innovations: Pedestrian Detection In Darkness

Thomas Broberg, starszy doradca techniczny ds. bezpieczeństwa w Volvo Cars:

Współcześnie stosowane kamery radzą sobie o świcie i o zmroku, gorzej jest w całkowitych ciemnościach. Problem znika przy zastosowaniu nowej kamery – szybszej i bardziej czułej, z zaawansowaną kontrolą ekspozycji.

Volvo uważa ten system za bardzo ważny, ponieważ np. w Szwecji do 44% śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych dochodzi nocą. W Polsce najwięcej pieszych ginie w okresie jesienno-zimowym, kiedy szybko zapada zmrok. W 2012 r. najtragiczniejszy był listopad, kiedy śmierć poniosło 176 osób (15,2% ogółu ofiar wśród przechodniów).

Volvo Cars Innovations: Animal Detection

W takich krajach jak Szwecja czy Kanada każdego roku dochodzi do ponad 40 000 wypadków z udziałem zwierząt. Aby zminimalizować ryzyko zderzenia np. z łosiem (6000 kolizji rocznie w Szwecji), Volvo opracowało system wykrywający zwierzęta w dzień i w nocy. Układ Animal Detection może uruchomić pełne automatyczne hamowanie.

XC90 będzie można wyposażyć także w aktywny tempomat z asystentem kierowania, który wyewoluował z aktywnego tempomatu z technologią kontroli pasa ruchu. Po jego włączeniu samochód podąża za poprzedzającym pojazdem, wykorzystując dane z kamery i radaru, a silnik, hamulce i koło kierownicy działają automatycznie. Ponadto Volvo pracuje nad układem wykrywającym bariery i krawędź drogi.

Volvo przystąpiło też do programu Car 2 Car, którego celem jest opracowanie technologicznego standardu łączności między pojazdami. Technologia ta będzie wykorzystywać nadajniki umieszczone w autach i motocyklach oraz infrastrukturze drogowej.

Łączność pomiędzy pojazdami i infrastrukturą ma zaowocować następującymi udogodnieniami:

  • informacje o zmianie sygnalizacji pozwalające na \wstrzelenie się\ w zieloną falę,
  • informacje o pogodzie i warunkach jazdy,
  • informacje o korkach,
  • informacje o ograniczeniach prędkości na danej drodze,
  • ostrzeganie o pojazdach uprzywilejowanych,
  • ostrzeganie o ostrym hamowaniu innych pojazdów,
  • ostrzeganie o pojazdach zepsutych lub wolnobieżnych oraz robotach drogowych,
  • ostrzeganie o zbliżających się motocyklistach,
  • ostrzeganie o samochodach przejeżdżających na czerwonym świetle.

Volvo Cars Innovations: Car 2 Car Communication

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/14]
Komentarze (0)