Nowe obowiązkowe wyposażenie aut od 2022 roku. Lista jest długa
Władze Unii Europejskiej zatwierdziły plany rozszerzenie listy obowiązkowego wyposażenia nowych aut. Od 2022 roku standardem staną się m.in. inteligentne ograniczniki prędkości i asystenty pasa ruchu. Wszystko po to, by na drogach było bezpieczniej.
18.11.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Unijni urzędnicy od lat walczą o zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na europejskich drogach, czego przejawem są m.in. stale zaostrzane przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia nowych pojazdów. Zatwierdzone właśnie rozporządzenie będzie dotyczyć każdego samochodu będącego nowym modelem lub generacją, który opuści fabrykę od maja 2022 roku. Dwa lata później przepisy obejmą natomiast wszystkie fabrycznie nowe samochody.
Celem unijnych regulacji jest ograniczenie poziomu śmiertelności w wypadkach drogowych z naciskiem nie tylko na kierowcę i pasażerów podróżujących pojazdem, ale i niechronionych uczestników ruchu, takich jak rowerzyści i piesi. Co ważne, są to głównie rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa czynnego, zapobiegające powstawaniu niebezpiecznych sytuacji, a nie niwelowaniu ich skutków.
Poniżej przedstawiamy listę nowych, obowiązkowych elementów wyposażenia, które już niebawem znajdą zastosowanie we wszystkich fabrycznie nowych samochodach w tym ciężarówkach, autobusach, samochodach dostawczych i sportowo-użytkowych:
- Systemy ostrzegania monitorujące senność i uwagę kierowcy - kamery i czujniki monitorujące zachowanie kierowcy, zdolne ocenić, czy nie jest on zbyt senny lub rozproszony.
- Systemy wykrywania obiektów przy cofaniu - czujniki lub kamera cofania z powodzeniem stosowane od dawna w oferowanych już pojazdach.
- Rejestratory danych na temat zdarzeń drogowych - odpowiednik samolotowej czarnej skrzynki, pozwalający odczytać m.in. dane dotyczące prędkości pojazdu w chwili wypadku, czasu i siły hamowania, a w połączeniu z innymi obowiązkowymi systemami, także np. poziomu skupienia kierowcy kilka sekund przed kolizją.
- Awaryjne sygnały stopu - oświetlenie pojazdu informujące innych kierowców o rozpoczęciu manewru awaryjnego hamowania, uruchamiane na podstawie czujników monitorujących tempo wytracania prędkości, czy siłę nacisku na pedał hamulca.
- Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon - dodatkowa instalacja pozwalająca na montaż alkomatu i warunkująca możliwość uruchomienia pojazdu po jego użyciu. Sam alkomat na razie nie będzie prawnie wymaganym elementem wyposażenia, lecz w przyszłości może się to zmienić
- Inteligentne dostosowanie prędkości - najbardziej kontrowersyjny element na obowiązkowej liście wyposażenia pojazdów. Jego działanie polega na automatycznym dostosowaniu maksymalnej prędkości pojazdu do dozwolonej prawnie wartości na podstawie odczytów systemu rozpoznawania znaków drogowych i pozycjonowania GPS.
Dodatkowo każdy samochód osobowy i dostawczy będzie musiał być wyposażony w:
- Systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w nagłych sytuacjach - rozwiązania zapobiegające niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu oraz utrzymujące pojazd na drodze np. w sytuacji zasłabnięcia lub zaśnięcia kierowcy
- Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego - tzw. automatyczny hamulec zapobiegający najechaniu na tył poprzedzającego pojazdu lub uderzeniu w inną przeszkodę, na którą kierowca nie zareagował samodzielnie.
- Zwiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową mogące złagodzić obrażenia podczas kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego - producenci będą zmuszeni projektować przednie części pojazdów w taki sposób, by minimalizować ryzyko obrażeń pieszych i rowerzystów w razie potrącenia.
Co warte odnotowania, wiele z wymienionych wyżej elementów jest już z powodzeniem stosowane w oferowanych obecnie pojazdach. Producenci nie będą więc zmuszeni do wprowadzenia znaczących zmian dotychczasowych koncepcji. Jedyna różnica polega na tym, że teraz będą to rozwiązania wymagane prawnie.