Nowe, jednolite nazewnictwo modeli Volvo

SAMAR poinformował, że zdaniem ich wiarygodnych źródeł Volvo niedługo zmieni swoją nomenklaturę modelową, by uprościć nazwy własnych produktów, które ostatnio mocno się skomplikowały.

Nowe, jednolite nazewnictwo modeli Volvo
Źródło zdjęć: © fot. Paweł Kaczor
Marcin Łobodziński

15.07.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Klienci nie do końca odnajdują się w obecnym nazewnictwie modelowym, które jest niespójne i skomplikowane. W przyszłości Volvo chce wprowadzić nowe nazewnictwo oparte na liczbach i literach jak obecnie, ale litery będą jasno wskazywały rodzaj nadwozia, natomiast liczby wielkość pojazdu. Obecnie nie do końca tak to wygląda.

Przed wprowadzeniem obecnej gamy modelowej mniej więcej tak właśnie wyglądało nazewnictwo, jak ma wyglądać w przyszłości. Litera S była dedykowana sedanom, V nadwoziu kombi, natomiast XC SUV-om. Jednak to właśnie ostatnie oznaczenie zaczęło wprowadzać mętlik, gdy Volvo V70 XC Cross Country przemianowano na XC70. Kolejnym ruchem w tym kierunku było zastąpienie modelu S40/V50 hatchbackiem o nazwie V40.

Volvo V70 XC Cross Country lub XC70 - samochód, który wprowadził mętlik
Volvo V70 XC Cross Country lub XC70 - samochód, który wprowadził mętlik

Historia nazewnictwa modeli Volvo pokazuje, że w nazwach modeli zawsze było trochę chaosu. Na początku było nieźle, ponieważ w latach 20. i 30. modele nosiły oznaczenie PV i TR oraz stosowną liczbę, ale do lat 50. zostały same Volvo PV z liczbą uzależnioną od wielkości samochodu. W latach 50. pojawiły się Volvo o oznaczeniu P z liczbą trzycyfrową lub czterocyfrową. W latach 60. litera P powoli zanikała, a pojawiały się Volvo serii 100 i 200, pod koniec lat 70. również 300. W latach 80. kontynuowano ten trend, którego nie zmieniło pojawienie się modeli 700 i 400, a w latach 90. również 900. Ostatnim modelem o oznaczeniu tylko liczbowym było Volvo 850.

W połowie lat 90. zaprezentowano nową gamę i nowe nazewnictwo, które było najbardziej spójne w całej historii Volvo. Najpierw S40 i V40, później S70, V70 oraz C70. S oznaczało sedana, V oznaczało kombi, natomiast C oznaczało coupé. Nie zabrakło luksusowych S90 i V90, które pod koniec lat 90. zastąpił model S80. W 1999 roku zaprezentowano pierwsze Volvo znane dziś jako XC70, którego rynkową nazwą w pierwszej generacji była V70 Cross Country. Co ciekawe, przy drugiej generacji Volvo nadal oznaczało ten model jako V70 XC Cross Country, ale na niektórych rynkach pojawił się już jako XC70. W 2002 roku zaprezentowano pierwszego SUV-a XC90, a dwa lata później S40 drugiej generacji, którego nazwa kombi już dostała inne oznaczenie, bo V50. W 2007 roku powstał już pełnoprawny XC70 bez dopisku Cross Country, który zarezerwowano później dla pakietu off-road, który obecnie można dokupić do wszystkich osobowych Volvo.

Nowe nazewnictwo będzie się pojawiało stopniowo w momencie prezentacji nowych modeli opartych na płycie podłogowej SPA, na której zbudowano najnowsze XC90. Nowa płyta SPA będzie prawdopodobnie bazą dla wszystkich modeli w gamie, a dzięki jej konstrukcji aż 40 procent komponentów będzie wspólnych dla wszystkich modeli szwedzkiego producenta.

Źródło: SAMAR

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (15)