Nowe diesle FordECO Blue o pojemności 2 litrów

Ford zaprojektował nowy silnik diesla o pojemności 2 litrów, który zadebiutuje w samochodach dostawczych z rodziny Transit i powoli będzie zastępował znany motor 2.2 TDCi.

Nowe diesle FordECO Blue o pojemności 2 litrów
Marcin Łobodziński

27.04.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Inżynierowie z Niemiec i Wielkiej Brytanii przygotowali nowy silnik Diesla o pojemności 2 litrów i oznaczeniu FordECO Blue. Korzystali z doświadczeń zdobytych przy projektowaniu motorów z rodziny EcoBoost. Technologie zmniejszania tarcia wewnętrznego wykorzystano do uzyskania lepszych parametrów pracy przy jednoczesnym obniżeniu emisji spalin. Ford deklaruje, że nowe silniki będą spełniały rygorystyczną normę Euro 6 bez najmniejszego problemu. Jednocześnie zapewnia, że to najbardziej zaawansowane technicznie silniki jakie pojawiły się do tej pory w gamie aut użytkowych.

Pracowano nie tylko nad zwiększeniem efektywności, ale także poprawiono charakterystykę pracy silnika przy niskich obrotach. Informacje zwrotne od klientów mówią, że w samochodach użytkowych często korzysta się z bardzo niskich obrotów. Nowe jednostki przy 1250 obr./min generują o 20 proc. więcej momentu obrotowego niż większe 2.2 TDCi, jednocześnie emitując o 4 dB mniej hałasu na biegu jałowym. Redukcję hałasu uzyskano również poprzez zastosowanie specjalnych uszczelek silnika, precyzyjniej wykonanych kół zębatych odpowiadających za napęd rozrządu i osprzętu, a także przez zwiększenie sztywności bloku. W odczuciu kierowcy, motor FordECO Blue ma być mocniejszy i szybciej reagujący na dodanie gazu w ruchu miejskim, jednocześnie pracujący ciszej i płynniej.

Silniki wyposażono w zupełnie na nowo stworzony układ doładowania z mniejszym wirnikiem turbosprężarki, wykonanym z bardziej wytrzymałych na wysokie temperatury stopów. Dzięki temu turbina rozpędza się szybciej. Jej geometra będzie się zmieniała błyskawicznie dzięki nowemu siłownikowi i mechanizmowi sterowania. Szybsze reakcje silnika uzyskano również dzięki skróceniu korbowodów, co jednocześnie generuje mniejsze obciążenia na ściankach cylindra, a zatem redukuje tarcie. Układ start-stop został poprawiony i ma nie tylko częściej wyłączać silnik, ale także robić to w mniej odczuwalny dla kierowcy sposób.

Nowy silnik zadebiutuje w autach użytkowych i do takich został zbudowany. Będzie dostępny w trzech wersjach mocy: 105, 130 i 170 KM. Jednak to dopiero początek. Gama nowych silników ma się powiększyć i zamknąć na mocy 240 KM. Po zmianie ich charakterystyki pracy, trafią one pod maski osobowych modeli Forda. Rodzina silników FordECO Blue powiększy się w przyszłości o nową jednostkę 1,5 litra, prawdopodobnie z trzema cylindrami.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (10)