Nowa Toyota Prius - znamy szczegóły techniczne
Toyota zaprezentowała Priusa czwartej generacji około miesiąc temu. Teraz producent wyjaśnia co zaszył pod futurystycznym nadwoziem tego wozu.
15.10.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Konstrukcja nowej Toyoty Prius bazuje na platformie New Global Architecture. Jej wykorzystanie przyniosło wiele korzyści. Dzięki NGA Prius nowej generacji jest cichszy, bardziej komfortowy i lepiej się prowadzi za sprawą niżej położonego środka ciężkości.
Na razie Toyota nie podaje danych homologacyjnych emisji spalin i zużycia benzyny, ale chwali się, że nowy Prius jest największym skokiem w tej dziedzinie w całej historii tego modelu. Japońskiemu producentowi udało się zmniejszyć wartości powyższych parametrów o 18%.
Toyota Prius nowej generacji, podobnie jak wcześniejszy model napędzana jest silnikiem benzynowym 1.8 VVT-i. Naturalnie stanowi on tylko część systemu hybrydowego. Jednak nawet jako samodzielny motor zasługuje na wyróżnienie. Toyocie udało się zwiększyć jego sprawność cieplną do poziomu 40%. W jaki sposób japoński producent aż tak usprawnił ten motor? Toyota wyróżnia tu dwie kluczowe innowacje. W silniku spalinowym dla nowego Priusa zastosowano olej o bardzo niskiej lepkości oraz wprowadzono podwójny układ chłodzenia. Druga z tych nowości dzięki dodatkowemu zaworowi modyfikuje obieg cieczy chłodzącej, tym samym pozwalając na szybsze rozgrzanie się silnika do temperatury roboczej. Nie bez znaczenia są zmiany w mechanice. Toyota w swoim motorze 1.8 zastosowała nowe tłoki i kanały dolotowe, które wspomagają ujednolicanie mieszanki paliwowej.
Redukcję strat Toyota przeprowadziła także w silnikach elektrycznych. Jednostki zasilane prądem zostały zmniejszone i również w nich obniżono tarcie. Redukcja tutaj wynosi aż 20%.
Nie bez znaczenia dla komfortu podróżujących są modyfikacje w tzw. packagingu. Toyota umieściła akumulator pomocniczy w komorze silnika zamiast w bagażniku, następnie akumulator silnika elektrycznego przesunięto pod kanapę i dzięki temu zwiększono pojemność bagażnika do poziomu 502 l.
Kompletny układ napędowy Toyoty Prius rozwija 98 KM z silnika spalinowego i 72 KM z jednostki elektrycznej. Sumaryczna moc maksymalna całego układu napędowego ma wynosić 150 KM.
Nowa Toyota Prius urosła w stosunku do poprzednika. Jest teraz 60 mm dłuższa, szersza o 15 mm, ale niższa o 20 mm. Producentowi udało się zwiększyć sztywność całej karoserii o 60%.
Kiedy zobaczymy nową Toyotę Prius w salonach? Jeszcze przed końcem roku auto trafi do Japonii, a w przyszłym roku zawędruje do Europy. Czy hybrydowy model się przyjmie? Stylistyka tego wozu z pewnością jest kontrowersyjna, ale oszczędny napęd, który jest jednak mniej problematyczny niż wodorowy układ z modelu Mirai może być wystarczająco dużą zachętą dla klientów szukających ekologicznego pojazdu.