Nowa Škoda Octavia Scout 2.0 TDI - test
Choć Škoda Octavia w standardowych wersjach dostępna jest w wariancie z napędem 4x4, czeski producent kolejny raz wprowadza do oferty również odmianę Scout, która ma oferować coś więcej niż tylko cztery koła napędowe.
25.02.2015 | aktual.: 18.04.2023 11:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowa Škoda Octavia Scout 2.0 TDI - test
To druga generacja Scouta, który na rynku pojawił się po raz pierwszy w 2007 roku. Samochód ten to po prostu Octavia 4x4 z dodatkowym pakietem uterenawiającym, który wprowadza kilka zmian stylistycznych wnętrza i nadwozia, dodaje osłony podwozia oraz zmodyfikowane zawieszenie.
Škoda Octavia Scout z zewnątrz wyróżnia się na tle innych wersji Combi typowymi dodatkami. Lekko przerobione zderzaki przyozdobiono atrapami wyciągniętych na zewnątrz osłon, a po bokach pojawiły się nielakierowane listwy progowe oraz utrzymane w tej samej stylizacji nadkola. Niby niewiele, ale tak proste zmiany wystarczą aby podnieść skuteczność przyciągania uwagi wśród osób postronnych. Trudno zaprzeczyć, że tak przyozdobiona Octavia z wyższym prześwitem wygląda bardziej dzielnie i wzbudza zainteresowanie.
Modyfikacje zawieszenia to przede wszystkim inne kolumny prowadzące (amortyzatory wraz ze sprężynami), przez które całkowicie zmieniła się charakterystyka sztywności względem standardowych Octavii 4x4. Prześwit zwiększył się przy tym aż o 31 mm - to sporo, tym bardziej mając na uwadze fakt, że uzyskane 171 mm od nawierzchni stawia Scouta niemal w lidze crossoverów. Zabiegi te pozwoliły uczynić Octavię Scout jeszcze bardziej komfortową – podczas jazdy po nierównościach podwozie skutecznie izoluje kabinę od drgań i zapewnia wysoką wygodę podróżowania nawet podczas gęstych, niewielkich wymuszeń takich jak nierówna droga brukowa.
Wyższy komfort był podobno jednym z założeń projektantów odpowiedzialnych za uterenowioną wersję i pod tym względem udało się im zrealizować postawiony cel nie psując przy tym właściwości jezdnych. Mimo mniejszej siły tłumienia i wyżej skupionego środka ciężkości Octavia Scout prowadzi się bardzo pewnie i przewidywalnie, poganiając przy tym również tylną oś. Dzięki aktywnemu rozdziałowi momentu obrotowego auto trzyma się zadanego toru bez jakiejkolwiek nerwowości. Podczas normalnej jazdy w granicach przyczepności faworyzowane są przednie koła, tył tylko w razie potrzeby pomaga utrzymać auto w ryzach, jednak przy bardziej wymagających warunkach (np. w terenie) na tylną oś może trafić nawet do 90% siły napędowej i do 85% na jedno koło. Takie proporcje pozwolą odepchnąć się nawet na trudnym podłożu.
Zobacz także
Napęd oparty na sprzęgle Haldex V generacji jest naprawdę efektywny i daje sobie radę ze skutecznym rozdziałem momentu obrotowego nie tylko na mokrym asfalcie, ale też na grząskim i śliskim gruncie takim jak głęboki piach, błoto czy śnieżne zaspy. Ponadto odpowiednio zestrojona kontrola trakcji skryta pod nazwą EDS ma zastępować, a może bardziej symulować, klasyczną, mechaniczną szperę i przenosić siłę napędową na bardziej "przyczepne" koło, a nie głaskać powietrze. To tak naprawdę identyczne rozwiązanie jak w wielu "dzielnych crossoverach" i Octavia Scout pod tym względem nie ma się czego wstydzić, tam gdzie podwozie nie przeszkadza ten rodzinny kombiak radzi sobie naprawdę bardzo, bardzo dobrze.
Tu jednak pojawia się problem jakim w przypadku długiego kombi jest geometria terenowa. Crossovery, które mają quasioffroadowy potencjał są bardziej zwarte, wyższe, krótsze i mają krótsze zwisy, tutaj natomiast przestrzeń rozłożona jest po długości co sprawia, że odległość między osiami oraz od osi do krańca nadwozia mocno przeszkadza, szczególnie z tyłu. Scout jadąc po dzikich bezdrożach tu przytrze zderzakiem, tam obetrze podwoziem, a człowiek się tylko zastanawia kiedy gdzieś zawiśnie.
Właśnie dlatego nikt raczej tym autem nie będzie się zapuszczał zbyt daleko w dzikie ostępy. Choć zastosowano metalowo-plastikowe osłony podwozia to lepiej nie nadziać się nim np. na odkryty konar drzewa czy wykarczowany pień. Nietrudno też "spuścić" sobie ciecz chłodzącą ryjąc przodem podczas zjazdu lub podjazdu. Z tego też względu przejażdżka Octavią Scout trasą, na którą zabieram nieco bardziej godne zaufania SUV-y zniknęła z planu testu z obawy przed stratami w podwoziu.
Zresztą nikt o zdrowych zmysłach w terenie Octavią jeździł nie będzie i dla wielu bardziej liczyć się może ciekawy wygląd oraz fakt, że wyposażeniowo Scout bazuje na najbogatszej wersji Elegance (jest o 11 050 zł droższy przy wersji 2.0 TDI 150 z napędem 4x4). Oprócz niezłego wyposażenia w kabinie pojawia się też sporo detali dedykowanych tylko Scoutowi. Specjalna tapicerka ze skóry, drewnopodobne aplikacje dekoracyjne czy stosowne emblematy porozmieszczane w kilku miejscach (lewarek zmiany biegów, kierownica, oparcia foteli, listwy przydrzwiowe) podkreślają wyjątkowość tej odmiany i pozwalają cieszyć się nią zza kierownicy każdego dnia, podczas gdy kierowcy Elegance'ów nie mają praktycznie nic co ich wyróżnia na mieście.
Silnikowo auto nieźle radzi sobie również z trudami codziennej eksploatacji. Słabsza wersja 2.0 TDI generująca 150 KM jest wystarczająco mocna aby podróżować z kompletem pasażerów na pokładzie i jeszcze bagażem po mieście i poza nim. Co prawda różnicę w dynamice względem mocniejszej odmiany 184 KM wyraźnie czuć, jednak moment obrotowy rzędu 320 Nm osiągany przy 1750 obr./min. pozwala na żwawe nabieranie prędkości – i to często nawet bez redukcji.
Dzięki temu, że nie sprzężono silnika TDI z przekładnią DSG (do wersji o mocy 150 KM skrzynia DSG w ogóle nie jest oferowana), która w przypadku mariażu z niektórymi jednostkami wysokoprężnymi radzi sobie średnio, można wyciągnąć z niego naprawdę dobrą dynamikę jazdy. Przełożenia zestopniowano należycie, jedynka jest w miarę krótka i oprócz oczywiście do ruszania nadaje się do leniwego przetaczania kół po grząskim gruncie. Rozpiętość kolejnych przełożeń sprawia, że sześciobiegowy manual dobrze sprawdza się i w mieście i w trasie, dzięki szóstce przy prędkości autostradowej w kabinie jest cicho. Na wyższych obrotach wyraźnie słychać charakterystyczny dźwięk generowany przez silnik TDI.
Škoda reklamuje Scouta sloganem "przestrzeń z przygodą w tle". Do pierwszego członu tego sloganu nie można mieć zastrzeżeń – Octavia to lider segmentu z ogromem miejsca w środku i przepastnym bagażnikiem, jednak dalsza część hasła może okazać się zdradliwa. Wybierając się na spotkanie z przygodą trzeba jeszcze pamiętać o zdrowym rozsądku. Napęd oparty na Haldex V naprawdę daje radę, jednak największą przeszkodą w bezdrożnej turystyce może okazać nie brak trakcji, ale te centymetry, które dają wspomnianą wcześniej przestrzeń wewnątrz – i to jest w wersjach uterenowionych nie do przeskoczenia.
Plusy:
Przyjemny dla oka pakiet stylizacyjny
Wysoki komfort podróżowania
Bardzo dobry napęd 4x4
Minusy:
Mimo wyższego prześwitu łatwo zawisnąć podwoziem
Dość wysoka cena "podstawowa"
Ogólna ocena samochodu: 8/10
Nowa Škoda Octavia Scout 2.0 TDI - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Škoda Octavia Scout 2,0 TDI 150 KM | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie | |
Rodzaj paliwa: | Diesel | |
Ustawienie: | Poprzeczne | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1968 cm3 | |
Stopień sprężania: | 15,8 | |
Moc maksymalna: | 150 KM przy 3500 rpm | |
Moment maksymalny: | 320 Nm w zakresie od 1750 rpm do 3000 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 75 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, manualna | |
Typ napędu: | 4x4 (oś tylna dołączana za pośrednictwem sprzęgła Haldex) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Oś wielowahaczowa | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 10,3 m | |
Koła, ogumienie przednie: | Uniroyal The Rain Tyre 225/50 R17 | |
Koła, ogumienie tylne: | Uniroyal The Rain Tyre 225/50 R17 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Kombi | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,32 | |
Masa własna: | 1559 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 10,4 kg/KM | |
Długość: | 4685 mm | |
Szerokość: | 1814 mm | |
Wysokość: | 1531 mm | |
Rozstaw osi: | 2679 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1538/1506 mm | |
Prześwit: | 171 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 55 l | |
Pojemność bagażnika: | 610/1740 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 645 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Prędkość maksymalna: | 207 km/h | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 9,1 s | |
Zużycie paliwa (miasto): | 6,1 l/100 km | 8,7 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,6 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,1 l/100 km | 7,5 l/100 km |
Emisja CO2: | 129 g/km | |
Ceny | ||
Cena egzemplarza testowego: | 133 650 zł | |
Cena wersji silnikowej od: | 113 500 zł | |
Cena modelu od: | 113 500 zł |
Wyposażenie | ||
Wybrane wyposażanie testowanej wersji Scout: | Standardowe: | Opcjonalne: |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Relingi dachowe, pakiet Scout, lakier Błękit Pacific | Lakier Beż Cappucino (1800 zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Pakiet Scout, trójramienna kierownica wielofunkcyjna, tapicerka Scout | - |
Koła i opony: | Obręcze 17 calowe | Obręcze 17 calowe - inny wzór (500 zł) |
Komfort: | Climatronic, elektryczne szyby i lusterka, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat, dodatkowe schowki (pod fotelem) i kieszenie, uchwyt na kwit parkingowy, skrobaczka do szyb przy wlewie paliwa, czujnik zmierzchu | Podgrzewane fotele przednie (800 zł), wybór profili jazdy (400 zł), zestaw siatek bagażnika (200 zł), gniazdko 230 V (400 zł) |
Bezpieczeństwo: | ESP, ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, XDS+, HBA, DSR, TSA, CBC, hamulec antykolizyjny, 7 poduszek powietrznych, TMPS, isofix, światła do jazdy dziennej, reflektory przeciwmgłowe | Tylne światła w technologii LED (500 zł), reflektory bi-ksenonowe + AFS z LED z funkcją dynamicznego oświetlania zakrętów wraz ze spryskiwaczami reflektorów przednich (4200 zł) |
Multimedia: | Kolorowy wyświetlacz Maxi-Dot, Radio Swing (z MDI, łączność z Apple, wejście SD, MIB), 8 głośników, przygotowanie pod telefon | System nawigacji COLUMBUS z mapą Europy (7000 zł), system nagłośnieniowy Canton (1900 zł), "Phone box" - wzmacnianie sygnału GSM, uchwyt na multimedia, Bluetooth (1000 zł) |
Mechanika: | Osłony podwozia, podwyższone zawieszenie o 31 mm | - |