Nowa Kia Sportage z hybrydowym dieslem. Silnik będzie częściej wyłączany
Kia zaprezentowała Kię Sportage po liftingu, ale bardziej technicznym niż wizualnym. Poprawiono nie tylko wydajność, ale także komfort jazdy i systemy bezpieczeństwa.
24.05.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Najważniejszą nowością tego samochodu jest nie kosmetyka wyglądu, ale silnik wysokoprężny współpracujący z systemem typu mild hybrid i 48-woltową instalacją elektryczną. Nowy zespół napędowy nosi oznaczenie EcoDynamics+ i wykorzystuje urządzenie Mild-Hybrid Starter-Generator pełniące rolę silnika i generatora.
MHSG to jest połączone z wałem korbowym silnika spalinowego poprzez pasek wieloklinowy i ma za zadanie wspomagać Diesla podczas ruszania i dynamicznego przyspieszania. Pełni też rolę szybkiego startera, przez co realizuje funkcje rozbudowanego systemu Start/Stop o nazwie Moving Stop & Start.
Pozwala to na wyłączanie silnika podczas zwalniania i hamowania, co ma za zadanie obniżyć zużycie paliwa. Według producenta emisja CO2 ma dzięki temu spaść o 4 proc.
Silnik/generator czerpie prąd o napięciu 48 V z niedużego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 0,46 kWh, umieszczonego z tyłu samochodu pod bagażnikiem. Konwerter DC/DC umożliwia wpięcie go w tradycyjną instalację 12 V. Dzięki temu ten tradycyjny akumulator może być mniejszy.
Warto przy okazji zaznaczyć, że nie mówimy już o dieslu 1.7 CRDi, ale o mniejszym, wydajniejszym 1.6 CRDi z rodziny U3. Motor ten będzie dostępny w wariancie 115- i 136-konnym, jak do tej pory w kompaktowych modelach Hyundaia. Mocniejsza odmiana – słabsza od dotychczasowej o 5 KM - będzie konfigurowana z 7-biegowym automatem i napędem na cztery koła. Wszystkie jednostki dostępne w odświeżonej Kii Sportage spełniają normę spalin Euro 6d TEMP.
Stylistycznie nowa Kia Sportage zmieniła się głównie w obszarze zderzaków. Wersja GT Line nie ma już czteropunktowych świateł przeciwmgielnych inspirowanych kostkami lodu. Z tyłu natomiast lampy połączono listwą – prawdopodobnie świetlną – która wcześniej była chromowanym elementem dekoracyjnym. Zmodyfikowano także tylny zderzak. Pojawią się nowe wzory obręczy kół oraz nowe odcienie lakieru.
W kabinie zmieniono m.in. zestaw wskaźników i kierownicę oraz zastosowano czarno-szarą tapicerkę. Z detali można wspomnieć o zmianie położenia pokręteł zamykających nadmuch. Do wyboru będą dwa nowe systemy multimedialne – z ekranem dotykowym o przekątnej 7 lub 8 cali z cieńszą ramką dookoła wyświetlacza.
Auto zostanie wyposażone w nowe lub unowocześnione systemy bezpieczeństwa. Aktywny tempomat dostał funkcję Stop & Go. Kamery Around View Monitor ułatwią parkowanie, a poprawiony system rozpoznawania zmęczenia kierowcy pokazuje informację o poziomie koncentracji.
Auto trafi do sprzedaży w trzecim kwartale 2018 roku.