Novitec Ferrari 458 Speciale Stufe 1 (2014)
Tradycyjnie Novitec jako pierwszy spośród tunerów przedstawił najnowszy zmodyfikowany model Ferrari – 458 Speciale. Auto ma minimalnie wzmocniony silnik, a Niemcy zapowiadają, że to jeszcze nie wszystko.
20.01.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Speciale jest odmianą modelu 458 będącą pomostem pomiędzy 458 Italia a wyścigowymi GT3 czy GTC, z tym że ten pomost znajduje się jednak bliżej auta drogowego niż wyścigowych odpowiedników. Ferrari już intensywnie pracuje nad przygotowaniem godnego następcy 458, ale nie porzuciło działań przy Italii, czego efektem jest 458 Speciale.
Italia nie miała łatwego życia na początku, bo zasłynęła z samozapłonów. Ferrari wadę usunęło i tak naprawdę już po niedługim czasie mało kto pamiętał, że takie historie jak płonące na autostradzie włoskie maszyny miały miejsce.
Italia jest naprawdę mocnym wozem, a Speciale to po prostu wcielony diabeł. Za jego charakter odpowiada 4,5-litrowy widlasty silnik składający się z 8 cylindrów. Bezpośredni wtrysk paliwa, krótki skok tłoków i płaski wał korbowy to to, co wysokoobrotowe jednostki lubią najbardziej. A silnik Speciale lubi się rozkręcić do 9000 obr./min – to wtedy uzyskuje maksymalną moc wynoszącą 605 KM.
Topowa wersja modelu 458 w porównaniu z Italią schudła o 90 kg i teraz gotowa do jazdy waży 1395 kg. Ferrari zaznacza przy tym, że to waga z wyposażeniem opcjonalnym, co może oznaczać, że normalnie ten wóz jest cięższy – w Italii opcjonalne wyposażenie było równoznaczne z kilkoma elementami z kompozytów węglowych zamiast aluminium. Tak czy inaczej Speciale jest lekkie.
Włosi informują, że ich dzieło do 100 km/h przyspiesza w szaleńczym tempie – w zaledwie 3 s, a do 200 km/h rozpędza się w 9,10 s. Prędkość maksymalna jest większa niż 325 km/h.
Konstruktorzy wyposażyli Speciale w szereg usprawnień w stosunku do Italii. Nie dość, że wóz jest lżejszy, to ma jeszcze kilka drobnych, ale istotnych przeróbek w aerodynamice. Z przodu zastosowano uchylne klapy, z tyłu powiększono skrzydło i przebudowano dyfuzor. Podobno dzięki temu poprawił się docisk auta do jezdni.
Lepsze hamulce ponownie zaprojektowało włoskie Brembo. Kompozytowo-ceramiczne tarcze o średnicy niemal 400 mm z przodu i 360 mm z tyłu zatrzymują maszynę ze 100 km/h na dystansie zaledwie 31 m. Michelin dostarczył z kolei opony Pilot Sport Cup 2, czyli semislicki, dzięki którym Ferrari jest w stanie osiągać przyspieszenie boczne rzędu 1,33 g.
Czołowa firma zajmująca się tuningiem Ferrari kilka dni temu udostępniła kilka zdjęć i informacji na temat swoich przeróbek dokonanych w 458 Speciale. Na razie nie ma ich zbyt dużo. Pakiet o „wdzięcznej” nazwie Stufe 1 składa się z przeprogramowanej elektroniki silnika i, podobno, drobnych zmian wokół układu wydechowego.
To właśnie kit Stufe 1 pozwolił podnieść moc silnika do 622 KM przy aż 9200 obr./min. Jak to się przekłada na osiągi wozu? Tego jeszcze nie wiadomo, ale zapewne różnice będą minimalne. To jednak nie wszystko, co przy Speciale chciał zrobić Novitec.
Być może w Genewie zobaczymy znacznie bardziej podkręconą odmianę tego bolidu. Niestety, ekipa ze Stetten nie chce ujawnić więcej informacji. Być może pod maskę Ferrari trafią sprężarki mechaniczne, a może turbosprężarki? Dowiemy się tego zapewne za dwa, trzy miesiące.
Z dostępnych już dziś i widocznych zmian są przyciemnione klosze tylnych reflektorów oraz felgi NF4 z oponami przednimi 255/30 R 21 i tylnymi 325/25 R 22.
Dane techniczne
[u]Silnik i napęd:[/u]
• Typ: V8, 90o
• Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Objętość skokowa: 4499 cm3
• Moc maksymalna: 622 KM przy 9200 obr./min
• Objętościowy wskaźnik mocy: 138,25 KM/l (seryjny – 134,47 KM/l)
• Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
• Typ napędu: na tylne koła
[u]Hamulce i koła:[/u]
• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne Brembo, średnica 398 mm
• Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne Brembo, średnica 360 mm
• Koła przednie: 21” NF4
• Koła tylne: 22” NF4
• Opony przednie: 255/30 R 21
• Opony tylne: 325/25 R 22
[u]Masy i wymiary:[/u]
• Masa własna: 1395 kg
• Stosunek masy do mocy: 2,24 kg/KM (seryjny – 2,31 kg/KM)
• Długość: 4571 mm
• Szerokość: 1951 mm
• Wysokość: 1203 mm
• Rozstaw osi: 2650 mm