Używany Nissan X‑Trail I - typowe awarie i problemy
Jeśli szukacie miejskiego SUV-a, który bez problemu poradzi sobie z dotarciem do domu położonego za miastem, warto rozważyć zakup Nissana X-Trail. Inne auta tego segmentu, jak np. Toyota RAV4, mają już długi staż w segmencie kompaktowych SUV-ów, a X-Trail jest na rynku zaledwie od 11 lat.
28.05.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nissan postawił w tym przypadku na bardzo prostą konstrukcję opartą na samonośnym nadwoziu zamkniętym. Samochód był oferowany z napędem na przód lub rozdzielanym przy pomocy sprzęgła wielopłytkowego napędem na obie osie.
Pierwsza generacja X-Trail zadebiutowała w 2000 roku, jednak do Europy pierwsze egzemplarze tego SUV-a trafiły rok później. W 2004 roku auto przeszło drobny facelifting, a w ofercie silnikowej pojawił się nieco mocniejszy motor diesla. Zmierzch pierwszej generacji X-Trail nastąpił w 2007 roku, kiedy to Nissan zaprezentował nową drugą już odmianę tego modelu. Samochód mógł być napędzany jednym z poniższych silników:
- R4 16V 2,0 (140 KM)
- R4 16V 2,5 (165 KM)
- R4 16V 2,2 Di (114 KM)
- R4 16V 2,2 dCi (136 KM)
Tym razem zaczniemy od diesli. Silnik 2,2 dCi montowany również w autach marki Renault boryka się z problemem zacierających się turbosprężarek i nietrwałych wtryskiwaczy, jednak w Nissanie został on uzbrojony w łańcuch rozrządu co poprawiło jego ogólną niezawodność. Falowanie obrotów i problem z odpalaniem zimnego silnika to awaria, za którą winę ponosi uszkodzony zawór SCV pompy wtryskowej bądź czujnik listwy wtryskiwaczy Common Rail.
114-konny silnik Di to w pełni japońska konstrukcja, która jest bardziej trwała niż dCi, ale niezbyt dobrze radzi sobie z samochodem o takich gabarytach. Jednak i tu mogą pojawić się typowe dla nowoczesnych diesli usterki takie jak uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego czy wtryskiwaczy tak jak ma to miejsce w przypadku motoru dCi. Jeżeli chodzi o jednostki benzynowe to oba warianty nie sprawiają większych problemów, jednak 140-konny motor R4 jest trochę za słaby aby sprawnie poruszać się tym autem dlatego lepiej wybrać nieco większy 2,5-litrowy wariant.
Jednak mimo swoich dobrych stron wszystkie silniki montowane X-Trail mają swój słaby punkt, jest nim stosunkowo nietrwały i rozciągający się łańcuch rozrządu. Łatwo jest też uszkodzić wahacze lub czujniki ABS-u. Zanik wspomagania podczas kręcenia kołem kierownicy świadczą o awarii elektroniki pompy wspomagania układu hamulcowego. Użytkownicy Nissana narzekają także na nieszczelny intercooler oraz słabą jakość łożysk zarówno kół przednich, jak i tylnych.
Podsumowując, Nissan X-Trail I generacji to solidny SUV, który nie powinien sprawiać wiele problemów. Musimy się jednak liczyć z tym, że wybierając egzemplarz z silnikiem diesla będziemy musieli uporać się z kilkoma dość drogimi w naprawie awariami osprzętu jednostki napędowej. Najtańsze egzemplarze X-Trail znajdziemy na rynku aut używanych już za około 28 000 zł.