Nissan Sway - radykalny hatchback
Nissan przedstawił w Genewie swoją wizję na temat przyszłego hatchbacka segmentu B. To zupełnie nowe podejście do projektowania aut tej kategorii.
03.03.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nissan bazował na doświadczeniach zdobytych przy bardzo popularnym modelu Qashqai i odważnym Juke. Japoński producent nie boi się zaryzykować w kwestii budowania samochodów. Sway to zapowiedź przyszłych, małych samochodów japońskiego producenta.
Samochód choć dość kontrowersyjny, został zaprojektowany z uwzględnieniem potrzeb klienta europejskiego. Nissan chce ponownie zamieszać w klasycznym segmencie, jak zrobił to z Qashqaiem, który zrewolucjonizował klasę kompaktów.
Cechą charakterystyczną Nissana Sway jest konstrukcja dachu, która sprawia wrażenie jakby dach unosił się nad karoserią. Dzięki niemu, osoby podróżujące Swayem mają poczucie większej swobody i przestrzeni, a osoby z zewnątrz mogą podziwiać środek auta. Całą konstrukcję wzmacnia element w kształcie litery X, krzyżujący się nad przednimi fotelami.
Wyjątkową przestrzeń kabiny Swaya uzyskano dzięki usunięciu zbędnych elementów wnętrza i pozbyciu się słupka B. Brak tego elementu oraz druga para drzwi z zawiasami przy ich tylnej krawędzi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie. Nadwozie Nissana Sway ma 4010 mm długości, 1780 mm szerokości i 1385 mm wysokości. Rozstaw osi to 2570 mm.
Przy stylizacji wnętrza Nissan zastosował techniki kojarzone z industrialną architekturą. Deska rozdzielcza z motywem skrzydła jest inspirowana rozwiązaniem zastosowanym w koncepcyjnym Nissanie IDx. Przed kierowcą umieszczono tylko podstawowe wskaźniki, a resztę informacji wyświetla trapezowy ekran na konsoli środkowej. Jest on tak umieszczony i skalibrowany, by był widoczny tak samo dla kierowcy jak i pasażera.
Sway kontynuuje naszą tradycję kwestionowania schematów w poszczególnych segmentach rynku poprzez wprowadzanie nowatorskiego, wyróżniającego się i atrakcyjnego stylu - podobnie jak miało to miejsce w przypadku modeli Qashqai i Juke. Prezentując nowy samochód koncepcyjny w Genewie, Nissan eksperymentuje z pomysłami, które mogłyby wnieść powiew świeżości do segmentu małych hatchbacków. - powiedział Shiro Nakamura, starszy wiceprezes ds. projektowania i dyrektor kreatywny w Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan ma w przyszłości zastąpić model Micra hatchbackiem, który będzie czerpał pełnymi garściami z konceptu Sway. Auto ma być produkowane w tej samej fabryce, w której produkuje się Renault Clio.