Używany Nissan 300ZX Z32 - typowe awarie i problemy
Jeśli ktoś zapytałby Was o japońskie coupé z lat 90., na pewno większość wskazałaby na Hondę Prelude lub Toyotę Celicę. Tylko nieliczni wspomnieliby o Mitsubishi 3000GT, Toyocie Suprze czy Nissanie 300ZX. Przede wszystkim dlatego, że to zupełnie inna liga. Te modele nawet dziś nieczęsto widuje się na polskich ulicach. Tym razem prześwietlę dla Was ten najmniej popularny.
13.02.2013 | aktual.: 30.03.2023 10:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
Nowa sylwetka została zaprojektowana według panujących standardów, a obłości zastąpiono ostrymi rysami. Nie mogło zabraknąć też tak bardzo w tamtym czasie modnych otwieranych świateł. Pod koniec lat 80. do łask znowu wróciły okrągłe kształty, a na rynku zadebiutowała II odsłona Nissana 300ZX. W Europie auto trafiło do salonów dopiero w 1995 roku, a jego produkcję zakończono w roku 2000.
Od 1990 do 1993 roku w konstrukcji dokonano szeregu różnych zmian. Na początku do standardowego wyposażenia dorzucono poduszkę powietrzną kierowcy, ulepszono system audio, zmieniono mocowania pasów bezpieczeństwa, a deskę rozdzielczą i drzwi częściowo obito zamszem. Poprawiono też zaciski hamulcowe, sterowanie ECU w wersji wolnossącej oraz izolację przewodów doprowadzających olej do turbosprężarki. W międzyczasie do produkcji trafiła 2-miejscowa wersja kabriolet, cały czas oferowane były też dwie odmiany coupé 2-miejscowa oraz z układem siedzeń 2+2.
W latach 1994-1996 Nissan wprowadzał kolejne modyfikacje. Jedną z najważniejszych było zmodernizowanie systemu tylnych kół skrętnych Super HICAS występującego tylko w wersji mocniejszej. Jednostka turbodoładowana otrzymała inne wtryskiwacze i nowe ECU. Pojawił się też system samodiagnostyki OBD II.
Zmieniono przedni zderzak, w którym szary pas został polakierowany na kolor nadwozia. Ostanie poprawki wprowadzono w 1999 roku, oprócz opcjonalnych reflektorów HID z tyłu zmieniono lampy na czerwono-białe. Następca 300ZX trafił na rynek dopiero w 2002 roku pod nazwą 350Z.
Silniki
- V6 3,0 (230 KM)
- V6 3,0 TwinTurbo (283-300 KM)
Pod maską Nissana 300ZX może pracować jeden z dwóch silników V6. Podstawowy to wolnossący motor o pojemności 3,0 l i mocy 230 KM. Auto uzbrojone w taką jednostkę przyśpiesza od zera do 100 km/h w 7 s, prędkość maksymalna jest ograniczona do 235 km/h. To typowy wysokoobrotowy japoński motor, który nie sprawia większych problemów w czasie eksploatacji. Niestety, znalezienie egzemplarza z tym silnikiem nie należy do łatwych zadań, nawet jeśli szukamy auta na zachodzie Europy.
Znacznie popularniejsza jest wersja 3,0 V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Nissan 300ZX z tym motorem w wersji 283-konnej pierwszą setkę osiąga już po 5,9 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się dopiero przy 250 km/h. Obydwie jednostki brzmią rasowo, ale mocniejsza jest bardziej elastyczna, dzięki czemu daje więcej radości podczas przyśpieszania.
Przy spokojnej jeździe samochód zużyje około 13-14 l/100 km. Jeśli lubicie podróżować szybciej, będziecie musieli zaakceptować spalanie na poziomie 18-19 l/100 km.
Większa moc okupiona jest również częstszymi usterkami, zwłaszcza zacieraniem się turbosprężarek. Ponadto w obydwu wariantach zdarzają się awarie elektroniki sterującej pracą silnika czy przypadki uszkodzenia modułu zapłonowego. V6 lubi się też czasem przegrzewać.
Uwaga! Na europejskim rynku pełno jest wymęczonych egzemplarzy po nieudolnych modyfikacjach, które wymagają natychmiastowego remontu silnika. Przed zakupem Nissana 300ZX radzę dokładnie sprawdzić, w jakim stanie jest motor, w przeciwnym razie już na początku przygody z autem czekają nas spore koszty naprawy. W Polsce nawet nie ma co szukać, nie znajdziecie tu raczej zadbanej sztuki na sprzedaż.
Dane techniczne
Jest też mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ze sprzęgłem wiskotycznym, znany szerzej jako LSD. W ofercie są dwie przekładnie: 5-biegowa ręczna i 4-stopniowa automatyczna. Konstrukcja została wyposażona we w pełni niezależne zawieszenie. Pomimo długiego okresu produkcji auto nie było sprawdzane w testach zderzeniowych Euro NCAP, podobnie zresztą jak inne sportowe modele tego typu.
Awaryjność
Trwałością nie grzeszy pompa paliwa. Jeśli nie wymienimy jej na czas, konieczny będzie generalny remont silnika. Często spotykaną przypadłością Nissana 300ZX są też nieszczelności układu doładowania. Bardzo szybko dochodzi także do wyeksploatowania synchronizatorów skrzyni biegów. Zalecam dokładne oględziny drążków reakcyjnych. Egzemplarze po tuningu radzę omijać szerokim łukiem, bo z nadmiarem mocy często nie radzą sobie elementy układu przeniesienia napędu.
Naszym zdaniem
Ceny aut wahają się od 4500 do ponad 10 00 euro. Na rynku dominują samochody zaniedbane i nieprofesjonalnie podrasowane – takich lepiej unikać. Decydując się na Nissana 300ZX, trzeba się liczyć z wysokimi kosztami niektórych podzespołów. Części nie są też tak łatwo dostępne jak w przypadku europejskich coupé.