Nieużywanie kierunkowskazów bardziej niebezpieczne niż rozmowa przez telefon?

Niedawno opublikowano badania, z których wynika, że rozproszeni poprzez rozmowę telefoniczną i inne czynności kierowcy powodują w USA 950 000 stłuczek rocznie. Society of Automotive Engineers podaje teraz inny powód, który jest przyczyną jeszcze większej liczby kolizji - niechęć do sygnalizowania manewrów.

fot. media.caranddriver.com
fot. media.caranddriver.com
Piotr Ślusarczyk

01.05.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:07

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niedawno opublikowano badania, z których wynika, że rozproszeni poprzez rozmowę telefoniczną i inne czynności kierowcy powodują w USA 950 000 stłuczek rocznie. Society of Automotive Engineers podaje teraz inny powód, który jest przyczyną jeszcze większej liczby kolizji - niechęć do sygnalizowania manewrów.

Zapewne każdemu/każdej z Was zdarzyło się spotkać na drogach kierowców, którzy niechętnie używają kierunkowskazów. Nie sygnalizują głównie zmiany pasa ruchu, czasem również zmiany kierunku ruchu.

Z raportu Society of Automotive Engineers (SAE) wynika, że w Stanach Zjednoczonych kierowcy rocznie unikają używania kierunkowskazów w sytuacjach, w których powinni sygnalizować manewr, aż 750 mld razy. Jest to przyczyną aż 2 mln stłuczek. Proste porównanie pokazuje, że brak sygnalizacji manewrów w porównaniu z szeroko pojętą nieuwagą za kółkiem przyczynia się ponad dwukrotnie bardziej do występowania groźnych sytuacji na drogach.

Kwestią dyskusyjną pozostaje to, że brak użycia kierunkowskazów jest często skutkiem właśnie nieuwagi lub używania rozpraszaczy w postaci telefonu. Dlatego SAE proponuje zaimplementowanie w samochodach rozwiązania, które można nazwać "Inteligentnymi kierunkowskazami". Miałyby one używać sensorów i danych wykorzystywanych obecnie w autach przez system ESP.

"Inteligentne kierunkowskazy" wyłączałyby się zawsze w odpowiednim momencie, aby nie wprowadzać użytkowników drogi w błąd. Nie wspomina się jednak o ich automatycznym włączaniu. SAE mówi jedynie o lampce kontrolnej, która upominałaby kierowcę za nieużywanie sygnalizacji.

O niebezpiecznych sytuacjach drogowych i ich przyczynach możecie opowiedzieć na forum.

Źródło: AutoGuide

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (8)