Nie tylko budowa nowych odcinków. Te drogi GDDKiA zamierza wyremontować w 2022 r.
GDDKiA skupia się nie tylko na budowaniu nowych dróg, ale także na utrzymywaniu i modernizowaniu tych istniejących. Urzędnicy właśnie przedstawili plany na 2022 r. Kierowcy zyskają aż 323 km wyremontowanych dróg.
03.02.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chociaż w wielu miejscach jakość polskich dróg wciąż pozostawia wiele do życzenia, z każdym rokiem jest coraz lepiej. I nie chodzi tu tylko o powstawanie nowych odcinków autostrad czy dróg ekspresowych, ale także o już istniejące ciągi komunikacyjne.
Jednym z największych wyzwań w ostatnim czasie było otwarcie tunelu pod Ursynowem w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, który połączył ją z autostradą A2 biegnącą na wschód i zachód od Warszawy. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) opublikowała podsumowanie, w którym podlicza przeprowadzone remonty i przebudowy dróg krajowych oraz przedstawia plany na obecny rok.
W 2022 r. drogowcy planują ukończenie remontów na drogach o łącznej długości 323 km, a inwestycja pochłonie niespełna 400 mln zł. Do najważniejszych należą:
- A4 na odcinku Góra św. Anny — granica woj. śląskiego i opolskiego (ok. 33 km w rozbiciu na dwie jezdnie),
- S86 na odcinku Sosnowiec — Katowice (ok. 12 km w rozbiciu na dwie jezdnie) – woj. śląskie,
- S8 na odcinku Radzymin – Wola Rasztowska (ok. 4 km w rozbiciu na dwie jezdnie) – woj. mazowieckie,
- DK62 na odcinku Repki – Gałki (ponad 4 km) – woj. mazowieckie,
- DK25, obejście Stawiszyna (ponad 4 km) – woj. wielkopolski,
- A4, łącznice węzłów Kraków Bielany i Kraków Tyniec – woj. małopolskie.
Trzeba jednak pamiętać, że są to wstępne założenia, które mogą wymagać pewnych poprawek. Oprócz tego na ten rok zaplanowano także ogłoszenie przetargów na realizację 76 zadań, związanych z przebudową dróg krajowych. Łącznie zmianami objętych będzie ok. 440 km dróg. Do najważniejszych GDDKiA zalicza takie projekty:
- rozbudowa DK79 na odcinku Ciepielów — Lipsko (ok. 6,7 km) w woj. mazowieckim,
- rozbudowa DK45 na odcinku Krapkowice — Rogów Opolski (ok. 6,6 km) w woj. opolskim,
- rozbudowa DK65 na odcinku Olecko — Gąski (ok. 5,8 km) w woj. warmińsko-mazurskim,
- przebudowa DK94 na odcinku Pyskowice — Zabrze (ok. 12,1 km) w woj. śląskim,
- rozbudowa DK63 na odcinku Czyżew — Czyżew Sutki (ok. 4,3 km) w woj. podlaskim.
GDDKiA przedstawiła także zrealizowane w 2021 r. remonty. W zeszłym roku drogowcy wyremontowali 244 km dróg, co pochłonęło 289 mln zł. Do najważniejszych należały:
- S11 na odcinku Poznań — Kórnik (ok. 24 km w rozbiciu na dwie jezdnie) w woj. wielkopolskim,
- DK92 na odcinkach Rzepin — Boczów, Stok — Bucze, Brójce — Lutol Suchy (ok. 9 km) w woj. lubuskim,
- DK12 na odcinku Ludwinów — Wólka Okopska (ok. 4 km) w woj. lubelskim,
- DK5 w ciągu obwodnicy Kamiennej Góry (ok. 3 km) w woj. dolnośląskim.
Ukończonych zostało także 110 zadań na sieci dróg krajowych, które obejmowały m.in. rozbudowę, wzmocnienie konstrukcji do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś czy przebudowę mającą na celu poprawę bezpieczeństwa przez budowę rond, dróg rowerowych, sygnalizacji świetlnych, chodników, lewoskrętów czy odseparowania ruchu pieszych od pojazdów. Były to takie prace jak:
- rozbudowa DK91 w m. Łęczyca (ok. 3,2 km) w woj. łódzkim,
- rozbudowa DK77 na odcinku Gorzyce — Wólka Pełkińska — Pełkinie (ok. 8,5 km) w woj. podkarpackim,
- rozbudowa DK53 na odcinku Kośno — Tylkowo (ok. 3,2 km) w woj. warmińsko-mazurskim,
- przebudowa DK66 w m. Szepietowo (ok. 2,9 km) w woj. podlaskim,
- rozbudowa DK84 na odcinku Lesko — Glinne (ok. 2,3 km) w woj. podkarpackim,
- rozbudowa DK79 oraz DK48 na odcinku przejście przez Kozienice odcinek I (ok. 1.1 km) w woj. mazowieckim.