Nie tylko budowa nowych odcinków. Te drogi GDDKiA zamierza wyremontować w 2022 r.
GDDKiA skupia się nie tylko na budowaniu nowych dróg, ale także na utrzymywaniu i modernizowaniu tych istniejących. Urzędnicy właśnie przedstawili plany na 2022 r. Kierowcy zyskają aż 323 km wyremontowanych dróg.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chociaż w wielu miejscach jakość polskich dróg wciąż pozostawia wiele do życzenia, z każdym rokiem jest coraz lepiej. I nie chodzi tu tylko o powstawanie nowych odcinków autostrad czy dróg ekspresowych, ale także o już istniejące ciągi komunikacyjne.
Jednym z największych wyzwań w ostatnim czasie było otwarcie tunelu pod Ursynowem w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, który połączył ją z autostradą A2 biegnącą na wschód i zachód od Warszawy. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) opublikowała podsumowanie, w którym podlicza przeprowadzone remonty i przebudowy dróg krajowych oraz przedstawia plany na obecny rok.
W 2022 r. drogowcy planują ukończenie remontów na drogach o łącznej długości 323 km, a inwestycja pochłonie niespełna 400 mln zł. Do najważniejszych należą:
- A4 na odcinku Góra św. Anny — granica woj. śląskiego i opolskiego (ok. 33 km w rozbiciu na dwie jezdnie),
- S86 na odcinku Sosnowiec — Katowice (ok. 12 km w rozbiciu na dwie jezdnie) – woj. śląskie,
- S8 na odcinku Radzymin – Wola Rasztowska (ok. 4 km w rozbiciu na dwie jezdnie) – woj. mazowieckie,
- DK62 na odcinku Repki – Gałki (ponad 4 km) – woj. mazowieckie,
- DK25, obejście Stawiszyna (ponad 4 km) – woj. wielkopolski,
- A4, łącznice węzłów Kraków Bielany i Kraków Tyniec – woj. małopolskie.
Trzeba jednak pamiętać, że są to wstępne założenia, które mogą wymagać pewnych poprawek. Oprócz tego na ten rok zaplanowano także ogłoszenie przetargów na realizację 76 zadań, związanych z przebudową dróg krajowych. Łącznie zmianami objętych będzie ok. 440 km dróg. Do najważniejszych GDDKiA zalicza takie projekty:
- rozbudowa DK79 na odcinku Ciepielów — Lipsko (ok. 6,7 km) w woj. mazowieckim,
- rozbudowa DK45 na odcinku Krapkowice — Rogów Opolski (ok. 6,6 km) w woj. opolskim,
- rozbudowa DK65 na odcinku Olecko — Gąski (ok. 5,8 km) w woj. warmińsko-mazurskim,
- przebudowa DK94 na odcinku Pyskowice — Zabrze (ok. 12,1 km) w woj. śląskim,
- rozbudowa DK63 na odcinku Czyżew — Czyżew Sutki (ok. 4,3 km) w woj. podlaskim.
GDDKiA przedstawiła także zrealizowane w 2021 r. remonty. W zeszłym roku drogowcy wyremontowali 244 km dróg, co pochłonęło 289 mln zł. Do najważniejszych należały:
- S11 na odcinku Poznań — Kórnik (ok. 24 km w rozbiciu na dwie jezdnie) w woj. wielkopolskim,
- DK92 na odcinkach Rzepin — Boczów, Stok — Bucze, Brójce — Lutol Suchy (ok. 9 km) w woj. lubuskim,
- DK12 na odcinku Ludwinów — Wólka Okopska (ok. 4 km) w woj. lubelskim,
- DK5 w ciągu obwodnicy Kamiennej Góry (ok. 3 km) w woj. dolnośląskim.
Ukończonych zostało także 110 zadań na sieci dróg krajowych, które obejmowały m.in. rozbudowę, wzmocnienie konstrukcji do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś czy przebudowę mającą na celu poprawę bezpieczeństwa przez budowę rond, dróg rowerowych, sygnalizacji świetlnych, chodników, lewoskrętów czy odseparowania ruchu pieszych od pojazdów. Były to takie prace jak:
- rozbudowa DK91 w m. Łęczyca (ok. 3,2 km) w woj. łódzkim,
- rozbudowa DK77 na odcinku Gorzyce — Wólka Pełkińska — Pełkinie (ok. 8,5 km) w woj. podkarpackim,
- rozbudowa DK53 na odcinku Kośno — Tylkowo (ok. 3,2 km) w woj. warmińsko-mazurskim,
- przebudowa DK66 w m. Szepietowo (ok. 2,9 km) w woj. podlaskim,
- rozbudowa DK84 na odcinku Lesko — Glinne (ok. 2,3 km) w woj. podkarpackim,
- rozbudowa DK79 oraz DK48 na odcinku przejście przez Kozienice odcinek I (ok. 1.1 km) w woj. mazowieckim.