Najstarsze nadal produkowane auta [cz.1]
Kiedy na rynek wychodzi nowy model samochodu, najprawdopodobniej już po 2-3 latach przejdzie on facelifting, a po kolejnych 2-3 latach zostanie zastąpiony przez nową generację. Są jednak takie pojazdy, które produkowane są nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat.
05.06.2013 | aktual.: 10.10.2022 10:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Morgan 4/4 - 1955 rok
W 1909 roku w miejscowości Malvern Link w brytyjskim hrabstwie Worcestershire założono firmę produkującą samochody o nazwie Morgan. Marka utrzymuje się na rynku do dziś, pomimo tego, że jej klienci są bardzo specyficzni. Wykorzystywanie drewna do budowy nadwozi, klasyczna stylistyka, wysokie ceny i roczna produkcja kilkuset egzemplarzy.
W 1936 roku Morgan rozpoczął produkcję swojego pierwszego, czterokołowego pojazdu napędzanego czterocylindrowym silnikiem. Model nosił nazwę Morgan 4/4 i był dwumiejscowym roadsterem, a więc niemal klasycznym brytyjskim autem.
Niemal 20 lat później, bo w 1955 roku, na rynku pojawił się Morgan 4/4 II Serii, który w kolejnych latach przechodził modyfikacje, ale założenia techniczne nie uległy zmianie i na pierwszy rzut oka trudno będzie odróżnić model współczesny od tego produkowanego od 1955 roku. Spośród wszystkich zmian najważniejszą był wzrost mocy jednostki napędowej.
Pierwotnie, w modelu Serii II, silnik o pojemności 1,2 l produkował 37 KM i 73 Nm momentu obrotowego. Z czasem jego moc stopniowo rosła. Obecnie Morgan montuje w aucie jednostkę Forda o pojemności 1,6 l produkującą 110 KM i 131 Nm momentu obrotowego, co przy masie około 800 kg daje 138 KM na tonę. Pierwsza setka w 8,0 s i prędkość maksymalna 185 km/h, a przy tym wszystkim klasyczny wygląd.
Hindustan Ambassador -1958 rok
Chociaż trudno będzie w to uwierzyć, ale auto zaprezentowane na zdjęciach, niestety wątpliwej jakości, to pojazd, który nadal jest produkowany. Samochód nazywa się Hindustan Ambassador i jak łatwo można się domyślić, jest produkowany w Indiach, a dokładniej mówiąc w miejscowości Uttarpara.
Wprawdzie firma Hindustan Motors oferowała jego następcę, ale z nieznanych powodów auto po prosu nie przyjęło się. Ambassador powstał w oparciu o technologię zapożyczoną z Morrisa Oxforda, jednak nie przeszkodziło to nikomu w Indiach, by uważać czterodrzwiowego sedana za jedną z ikon kraju.
Hindustan Ambassador produkowany jest nieprzerwanie od 1954 roku, a więc niemal 60 lat! Wprawdzie poszczególne elementy nadwozia były modernizowane, ale nawet na powyższym zdjęciu, prezentującym najbardziej współczesną wersję tego modelu, trudno zauważyć te modernizacje.
Co ciekawe jednak, pod maskę Ambassadora trafiają różne jednostki napędowe, w tym silniki zasilane gazem LPG lub CNG. Co ciekawe jednak, Hindustan Motors nie udostępnia dokładnych danych technicznych. Ambassadory najłatwiej spotkać w Indiach w charakterze taksówek.
Volkswagen T2 - 1967 rok
W 1967 roku Volkswagen zaprezentował drugą generację swojego vana, nazwaną Transporter T2. Auto stało się jedną z ikon hippisowskiego ruchu w Stanach Zjednoczonych, podobnie zresztą jak Volkswagen Beetle. Swoją drogą ciekawe, że hipisi pokochali auta marki, której twórcą jest największy zbrodniarz w historii.
Pojazd zyskał bardzo dużą popularność, idąc w ślady swojego poprzednika i dziedzicząc po nim konstrukcję. Jednostka napędowa umieszczona została w tylnej części nadwozia, a moc wędrowała wyłącznie na tylną oś.
Z czasem wprowadzono napęd na cztery koła i kolejne modyfikacje. Nadwozie wydłużono o 100 mm i już po czterech latach od rozpoczęcia produkcji wytworzono 3 miliony egzemplarzy tego modelu. Wszystko było tak piękne, że Volkswagen postanowił przenieść produkcję auta z Niemiec do Meksyku, a później do Brazylii.
Co ciekawe, to właśnie tam VW T2 produkowany jest do dzisiaj jako Volkswagen Kombi. Jego obecna cena wynosi w przeliczeniu około 80 000 zł.
Mercedes Klasy G - 1979 rok
Pod koniec lat 70. Mercedes postanowił zbudować auto, które poradzi sobie w absolutnie każdych warunkach atmosferycznych i terenowych. Tak właśnie powstała legendarna Gelenda, czyli Mercedes Klasy G, który do dzisiaj produkowany jest w austriackim Grazie.
Charakterystyczne kanciaste nadwozie, współczynnik oporu powietrza gorszy od szafy z drzwiami przesuwnymi, a także odwieczny rywal w postaci Range Rovera, bez którego Mercedes historia Gelendy nie wyglądałaby tak samo.
Mercedes zdecydował, że wraz z upływem lat będzie modyfikował konstrukcję, ale nigdy nie zrobił nic ze stylistyką modelu, która stała się ponadczasowa. Delikatne dodatki, zaokrąglenie niektórych krawędzi i nowe felgi aluminiowe, to chyba wszystko co zmieniło się pod względem stylistycznym.
Współczesna Gelenda najbardziej różni się od swoich poprzedników po otwarciu drzwi. Skórzana tapicerka, podgrzewane i wentylowane fotele, nawigacja satelitarna i szlachetne materiały. Sporo zmieniło się także pod maską, gdzie montowane są nawet jednostki V12, które wersji G65 AMG produkują aż 612 KM i 1000 Nm momentu obrotowego. Cena? Bagatela, 264 180 euro!
Fiat Uno - 1983 rok
W latach 80. ubiegłego wieku Fiat doszedł do wniosku, że model 127 jest już technologicznym i stylistycznym przeżytkiem. Wtedy też postanowiono wypuścić jego następcę, który nazwany został Uno. Auto trafiło do produkcji w 1983 roku i chociaż nie wszyscy o tym wiedzą, produkowane jest do dziś.
W naszym kraju największą popularność zyskało Uno drugiej generacji, oferowane w latach 1989-2002. Jak się jednak okazuje, Fiat nadal oferuje na rynku auto, które jest kontynuacją pierwszej generacji modelu, a co za tym idzie, oferowane jest na rynku nieprzerwanie od 1983 roku.
Na starym kontynencie Uno zastąpione zostało przez Punto w 1995 roku, jednak auto nadal jest produkowane w Brazylii. Pod jego maską pracuje jednostka 1,0 l Fire Flex, która bazuje na starszym silniku wyposażony w nowy kolektor wydechowy, katalizator czy jednostkę sterującą.
Toyota Land Cruiser J70 - 1984 rok
W 1984 roku Toyota wprowadziła na rynek Land Cruisera w wersji 70, który zastąpił starszą serię 40. Nowy J70 był reprezentantem serii mniejszych Land Cruiserów, które oferowane były na całym świecie jako auta spełniające rolę pojazdów użytkowych.
Wytrzymała konstrukcja, niezawodność oraz napęd na cztery koła sprawiły, że w przyszłym roku minie dokładnie 30 lat od momentu, w którym wprowadzono ten model do produkcji. Od tego czasu na rynku pojawiali się następcy J70, jednak żadnemu z nich nie udało się wypchnąć z oferty prawdziwego klasyka. Wprawdzie w Polsce nie jest on tak popularny, jednak na całym świecie auto zebrało już prawdziwą rzeszę fanów.
Stopniowo przeprowadzano drobne faceliftingi oraz usprawnienia modelu. Miały one miejsce w latach 1999, 2007 czy 2012, kiedy to na rynku australijskim pojawiła się odmiana 79 Pickup z podwójną kabiną pasażerską.
Toyota Land Cruiser J70 oferowana jest w wielu różnych konfiguracjach nadwoziowych oraz silnikowych, a pod maskę tej terenówki trafiają także tak interesujące jednostki jak np. sześciocylindrowy diesel o pojemności 4,2 l i mocy 135 KM.
Volkswagen Jetta 1984 rok i Volkswagen Passat 1981 rok
Lata 80. były chyba najlepsze dla Volkswagena. Rosnąca sprzedaż i konstrukcje, które przez lata zyskały sobie miano niezawodnych, z czego niemiecki koncern czerpie do dzisiaj, ciesząc się opinią producenta niezniszczalnych aut.
Może właśnie dlatego Volkswagen Jetta MK2 oraz Passat MK2, produkowane są do dziś. Jetta drugiej generacji zadebiutowała na rynku w 1984 roku i na starym kontynencie oferowana była do 1992 roku. Co ciekawe, dopiero w 1997 roku rozpoczęto produkcję dokładnie tego samego auta w RPA i Nigerii.
Podobnie wygląda historia Volkswagena Santany, czyli Passata MK2, który trafił na europejski rynek w 1981 roku. Model ten nieprzerwanie oferowany jest np. na rynku chińskim, gdzie w ofercie znajdują się benzynowe jednostki o pojemności 1,6 l oraz 2,0 l.
Stopniowo modernizowano oba auta, ale nadal łatwo zauważyć charakterystyczną linię nadwozia czy drzwi, które rzucają się w oczy zwłaszcza w przypadku Jetty.