Najoszczędniejsze benzynowe samochody. Połowa to hybrydy

Wśród nowych samochodów kupionych przez Polaków od początku stycznia do końca lipca aż 71,6 proc. stanowiły auta napędzane silnikami benzynowymi. Które z nich są najoszczędniejsze? Na to pytanie odpowiadają nam niemieccy kierowcy.

Na niskim spalaniu zależy nie tylko kierowcom. Dzięki niemu producenci obniżają emisję CO2
Na niskim spalaniu zależy nie tylko kierowcom. Dzięki niemu producenci obniżają emisję CO2
Źródło zdjęć: © Marcin Łobodziński
Tomasz Budzik

20.08.2019 | aktual.: 24.03.2023 16:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niemieccy kierowcy oddolnie zdecydowali się stworzyć ranking samochodów, które w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych palą najmniej. Na przestrzeni lat niejednokrotnie okazywało się, że zestawienie Spritmonitor jest bardziej wiarygodnym źródłem informacji niż katalogi producentów. W nich dane opierają się w końcu na badaniach przeprowadzonych w laboratoriach, a ich wyniki różnią się od tego, co na drogach osiągają zwykli kierowcy.

W zestawieniu naszych zachodnich sąsiadów pojawiły się właśnie nowe modele, warto więc ponownie się mu przyjrzeć. Poniżej podaję najlepsze wyniki. Modele, które osiągnęły taki sam wynik, przedstawiam w kolejności zgodnej z podaną w nawiasie liczbą samochodów, których dotyczyły raporty niemieckich kierowców. W końcu większa próba uwiarygodnia wynik. Oto pierwsza dziesiątka.

Suzuki Celerio
Suzuki Celerio© Rafał Warecki
Suzuki Celerio (64) – spalanie: 4,7 l/100 km

Maleńki samochód o długości zaledwie 3,6 m wyposażany jest w litrowy silnik o mocy 68 KM. Nie jest to wiele, ale i mały jest jego apetyt. Średnio było to 4,7 l/100 km, a najoszczędniejszy kierowca zadeklarował zaledwie 3,5 l/100 km.

Toyota Yaris Hybrid (1472), Hyundai Ioniq (346) – spalanie: 4,8 l/100 km

Następne pozycje należą już do większych aut. Najoszczędniejszy Yaris to oczywiście ten hybrydowy, wykorzystujący zespół napędowy o łącznej mocy 100 KM. Rekordzista osiągnął w nim spalanie wynoszące 3,1 l/100 km. Średnia dla modelu wyniosła jednak 4,8 l/100 km. Takim samym wynikiem może pochwalić się Hyundai Ioniq – hybrydowy kompakt dysponujący mocą 141 KM. Najlepszy rezultat osiągnięty przez kierowcę Ioniqa wyniósł 3,5 l/100 km.

Toyota Corolla Hybrid (126) - spalanie: 5,0 l/100 km

Nowa Corolla świetnie sprzedaje się w Polsce, a w Niemczech okazuje się jednym z najoszczędniejszych "benzyniaków". Auto dostępne jest w dwóch wersjach hybrydowych z silnikiem o pojemności 1,8 l lub 2,0 l i mocy odpowiednio 122 lub 180 KM. Najlepszy wynik "wykręcony" tym pierwszym wyniósł 3,6 l/100 km, a mocniejszą odmianą 3,7 l/100 km.

Toyota Corolla
Toyota Corolla© Marcin Łobodziński

Toyota Prius (2960), Kia Niro (454), Nissan Pixo (51) – spalanie: 5,1 l/100 km

W przypadku toyot Niemcy umieścili w jednym miejscu dane dotyczące spalania priusów różnych generacji. Najlepszy wynik wyniósł 3,1 l/100 km. Kia Niro, crosover oferowany od 2016 r., w zestawieniu Spritmonitor reprezentowany jest w wersji hybrydowej. Na taką jednostkę składa się benzynowy silnik o pojemności 1,6 l i elektryczny motor, co łącznie daje moc 141 KM. Najlepszy wynik osiągnięty tym autem wyniósł 3,2 l/100 km. Litrowy silnik Nissana Pixo osiąga moc 68 KM i pali niewiele. Rekordzista osiągnął średnią wynoszącą 3,6 l/100 km.

Citroen C1 (849), Daihatsu Cuore (504), Seat Mii (258) – spalanie: 5,2 l/100 km

W przypadku najliczniej reprezentowanego Citroena C1 najlepsze wyniki kierowcy osiągali egzemplarzami z silnikiem o pojemności 1,0 l i mocy 68 KM. Kierowca, który w największym stopniu opanował zasady ekonomicznej jazdy, osiągnął wynik 3,6 l/100 km. Daihatsu Cuore praktycznie nie istnieje w polskich realiach. W przypadku tego modelu najlepszy średni wynik wyniósł 3,5 l/100 km. Jeśli zaś chodzi o też nieobecnego w Polsce Seata Mii, to najlepszy wiarygodny średni wynik wyniósł tu 4,0 l/100 km.

Jak prezentuje się druga piątka zestawienia?

Toyota Auris Hybrid (2592), Toyota Aygo (1212), Skoda Citigo (471), Honda Insight (248) – spalanie: 5,3 l/100 km.

Volkswagen up! (1004), Toyota C-HR (472), Peugeot 107 (468), Lexus CT 200h (292), Honda Jazz Hybrid (87) – spalanie: 5,4 l/100 km.

Peugeot 108 (65), Daihatsu Trevis (45) – spalanie: 5,5 l/100 km.

Toyota Prius Plus (322), Suzuki Alto (209) – spalanie: 5,6 l/100 km.

Smart Roadster (634), Honda Civic Hybrid (210), Volkswagen Jetta Hybrid (18) – spalanie: 5,7 l/100 km.

Spośród 26 modeli wymienionych w zestawieniu aż 13 stanowią auta wyłącznie hybrydowe lub występujące w odmianie hybrydowej. Reszta to małe miejskie autka. Wniosek nasuwa się sam. Ta technologia rzeczywiście działa. Decydując się na samochód hybrydowy trzeba jednak zdawać sobie sprawę ze specyfiki tego napędu i faktu, że najwięcej zaoszczędzić można podczas jazdy w mieście.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (39)