Najbardziej niezawodne i kłopotliwe samochody według "What Car?"
Kwestia niezawodności samochodów jest oczkiem w głowie większości zmotoryzowanych. W końcu większa skłonność do awarii przekłada się na wyższe koszty utrzymania samochodu. Które marki i modele są w tym względzie najmniej kłopotliwe, a które zmuszą właścicieli do nieplanowanych wydatków? Oto wyniki ankiety angielskiego "What Car?".
03.11.2017 | aktual.: 07.10.2022 13:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kwestionariusz "What Car?" wypełniło 14,2 tys. czytelników. W ankiecie pytano o usterki, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy miały miejsce w samochodach liczących sobie nie więcej niż 3 lata. Problemy podzielono na 14 kategorii, takich jak silnik, skrzynia biegów, akumulator, elektronika, układ elektryczny czy układ kierowniczy. W przypadku każdej zgłoszonej awarii właściciel samochodu określał czas i koszt naprawy.
Na podstawie tych danych powstał ranking prezentowany w angielskim "What Car?". Im wyższy procentowy wynik samochodu, tym lepiej. Poniżej przedstawiamy wyniki ankiety dla poszczególnych segmentów oraz marek.
Samochody miejskie
- Toyota Aygo - 100 proc.
- Kia Picanto (2011-2017) – 89,6 proc.
- Skoda Citigo (od 2012 r.) - 88,5 proc.
- Hyundai i10 (od 2014 r.) - 88,1 proc.
- Fiat 500 (od 2008 r.) - 85,2 proc.
- Fiat Panda (od 2012 r.) - 75,5 proc.
- Volkswagen Up (od 2012 r.) - 74,8 proc.
W tej grupie wyróżniono siedem modeli. Właściciele Toyoty Aygo nie zgłaszali żadnych usterek w swoich samochodach. Zgodnie z wynikami ankiety awarii uległo 14 proc. Kii Picanto liczących sobie do trzech lat. Problemy zwykle dotyczyły karoserii i elektryki. Jak deklarowali zmotoryzowani, wszystkie zostały zreperowane w ramach gwarancji przed upływem tygodnia. W przypadku Skody Citigo awarii uległo również 14 proc. egzemplarzy, ale były one nieco poważniejsze niż w przypadku Kii i dotyczyły silnika, hamulców, układu kierowniczego i elektryki.
29 proc. właścicieli ostatniego na tej krótkiej liście Volkswagena upa! zadeklarowało kłopoty z autem w ciągu ostatniego roku. Usterki najczęściej dotyczyły sprzęgła, skrzyni biegów, a także elektroniki, ale niezwiązanej z silnikiem. W jednej piątej przypadków naprawa trwała dłużej niż tydzień i nie zawsze była realizowana w ramach gwarancji. W przypadku Fiata Pandy awarie zgłosiło 20 proc. posiadaczy. Usterki były jednak poważne – dotyczyły silnika, jego osprzętu i zawieszenia.
Samochody segmentu B
- Honda Jazz (od 2015 r.) - 100 proc.
- Toyota Yaris (od 2011 r.) - 94,2 proc.
- Audi A1 Sportback (od 2012 r.) - 93,1 proc.
- Honda Jazz (2008-2015) - 91,6 proc.
- Renault Clio (benzynowe od 2012 r.) - 90,1 proc.
- Skoda Fabia (od 2015 r.) - 88,7 proc.
- Ford Fiesta (2008-2017) - 88,3 proc.
- Hyundai i20 (benzynowe od 2015 r.) - 88,2 proc.
- Suzuki Swift (2011-2017) 87.7%
- Audi A1 3-drzwiowe (od 2010 r.) - 86,9 proc.
- Renault Clio (diesel od 2012 r.) - 86,4 proc.
- Mini hatchback (diesel od 2014 r.) - 85,9 proc.
- MG 3 (od 2013 r.) - 83,4 proc.
- Dacia Sandero (od 2013 r.) - 82,2 proc.
- Mini hatchback (diesel od 2014 r.) - 80,5 proc.
- Hyundai i20 (2009-2015) - 78,7 proc.
- Seat Ibiza (2009-2017) - 68 proc.
- Mini Clubman (od 2015 r.) - 64,6 proc.
- Volkswagen Polo (2009-2017) - 58,8 proc.
- Mazda 2 (od 2015 r.) - 52,7 proc.
- Nissan Note (od 2013 r.) - 48,6 proc.
W przypadku Hondy Jazz obecnej generacji właściciele nie zgłaszali żadnych usterek. Użytkownicy Toyoty Yaris zadeklarowali brak kłopotów mechanicznych, ale kilkoro właścicieli starszych egzemplarzy wspomniało o problemach z karoserią. Jeśli chodzi o zajmujące trzecią pozycję Audi A1, awarii uległo 17 proc. egzemplarzy, ale wszystkie mimo usterek pozostawały na chodzie.
Aż 36 proc. właścicieli Nissanów Note'ów biorących udział w ankiecie "What Car?" zgłosiło wystąpienie usterki w ciągu ostatniego roku. Awarie najczęściej trapiły elektronikę niezwiązaną z jednostką napędową, problematyczne okazało się również zawieszenie oraz silnik. Zdaniem Brytyjczyków słabe punkty Mazdy 2 to układ paliwowy i klimatyzacja. Na trzecim miejscu od końca uplasował się Volkswagen Polo. W ankiecie na awarię skarżyło się 20 proc. właścicieli tego modelu. Kłopoty najczęściej dotyczyły elektroniki niezwiązanej z silnikiem, w tym kamery cofania, a także systemu start-stop.
Samochody kompaktowe
- Lexus CT 200h (od 2011 r.) - 100 proc.
- Honda Civic (2012-2017) - 94,5 proc.
- Hyundai i30 (2012-2017) - 91,7 proc.
- Ford Focus (od 2011) - 90,4 proc.
- BMW serii 1 (benzynowe od 2011 r.) - 88 proc.
- Toyota Auris (od 2012 r.) - 87,1 proc.
- Audi A3 (benzynowe od 2013 r.) - 86,7 proc.
- BMW serii 1 (diesel od 2011 r.) - 84 proc.
- BMW serii 2 (Active Tourer, benzyna od 2014 r.) - 83,1 proc.
- Alfa Romeo Giulietta (od 2010 r.) - 82,6 proc.
- Skoda Octavia (benzynowe od 2013 r.) - 82,1 proc.
- Mazda 3 (benzynowe od 2013 r.) - 82 proc.
- Mercedes Klasy A (od 2013 r.) - 81,2 proc.
- Volvo V40 (benzynowe od 2012 r.) - 79,9 proc.
- Seat Leon (diesel od 2013 r.) - 78,9 proc.
- Kia Cee'd (od 2012 r.) - 76 proc.
- Volkswagen Golf (diesel od 2013 r.) - 74,8 proc.
- Volkswagen Golf (benzynowe od 2013 r.) - 74,5 proc.
- Skoda Octavia (diesel od 2013 r.) - 74,4 proc.
- Ford Focus (od 2011 r.) - 72,2 proc.
- Seat Leon (benzynowe od 2013 r.) - 72,1 proc.
- Audi A3 (diesel od 2013 r.) - 68,5 proc.
- Peugeot 308 (od 2014 r.) - 66,6 proc.
- BMW serii 2 Active Tourer (benzynowe od 2014 r.) - 65,4 proc.
- Vauxhall / Opel Astra (od 2015 r.) - 62,3 proc.
- Mazda 3 (diesel 2009-2013) - 58,4 proc.
- Nissan Pulsar (od 2014 r.) - 48,3 proc.
Miejska hybryda - Lexus CT - okazuje się niezawodna. Wśród właścicieli tego modelu nikt nie zadeklarował usterki w ciągu ostatniego roku. W przypadku aut starszych niż 3 lata tylko 10 proc. aut uległo awarii. 11 proc. właścicieli drugiej na liście Hondy Civic zgłosiło w ankiecie problemy. Awarie nękały zwykle akumulator, elektronikę niezwiązaną z silnikiem i oświetlenie. W ciągu ostatniego roku usterkę zanotowało 15 proc. posiadaczy Hyundaiów i30.
Piętą achillesową sklasyfikowanego na ostatnim miejscu Nissana Pulsara jest układ elektryczny niezwiązany z silnikiem. Często poddaje się też klimatyzacja. W przypadku Volvo V40 z silnikami Diesla problemem jest jednostka napędowa i wydech. Mazda 3 miała kłopoty z elektroniką związaną z silnikiem, układem kierowniczym i zawieszeniem.
Samochody segmentu D
- Audi A4 (benzynowe od 2013 r.) - 100 proc.
- Lexus IS (od 2013 r.) - 90,9 proc.
- Jaguar XE (benzynowe od 2015 r.) - 88,5 proc.
- BMW serii 6 Gran Coupé (od 2012 r.) - 87,5 proc.
- Ford Mondeo (od 2014 r.) - 86,3 proc.
- Skoda Superb (2008-2015) - 85,4 proc.
- Mazda 6 (benzynowe od 2013 r.) - 85,0 proc.
- Audi A4 (benzynowe od 2015 r.) - 81,8 proc.
- Mazda 6 (diesel od 2013 r.) - 81,4 proc.
- BMW serii 4 Gran Coupé (od 2014 r.) - 80,5 proc.
- BMW serii 3 (diesel od 2012 r.) - 79,8 proc.
- Audi A4 Avant (od 2015 r.) - 78,4 proc.
- Mercedes Klasy C (benzynowe od 2014 r.) - 78 proc.
- Volkswagen Passat (diesel od 2015 r.) - 76,5 proc.
=15. Vauxhall/Opel Insignia (diesel 2009-2017) - 74,7 proc.
=15. Audi A4 (diesel od 2015 r.) - 74,7 proc.
- Audi A3 (diesel od 2013 r.) - 73,9 proc.
- BMW serii 3 Gran Turismo (diesel od 2013 r.) - 72,7 proc.
- Skoda Superb (od 2015 r.) - 68,7 proc.
- Mercedes Klasy C (diesel od 2014 r.) - 65,2 proc.
- BMW serii 3 (benzynowe od 2012 r.) - 64,7 proc.
- Volvo S60/V60 (od 2010 r.) - 64,4 proc.
- Volkswagen CC (diesel 2012-2016) - 58,0 proc.
- Jaguar XE (diesel od 2015 r.) - 36,7 proc.
Ankietowani właściciele Audi A4 w ciągu roku nie odnotowali żadnej usterki. Dotyczy to jednak wyłącznie egzemplarzy z benzynowymi jednostkami napędowymi. W przypadku Lexusa awarie dotknęły 12 proc. egzemplarzy modelu IS. Zwykle chodziło o elektronikę – w tym sterującą pracą jednostki napędowej.
Jaguar XE w wersji wysokoprężnej znalazł się na ostatnim miejscu listy z wynikiem usterek w 44 proc. aut. Według angielskich danych mechanika odwiedziło 40 proc. właścicieli Volkswagenów CC. Najczęstszym problemem była tu elektronika niezwiązana z silnikiem. W przypadku Volvo usterkowość wyniosła 38 proc., a najczęściej poddawały się elementy karoserii i elektronika związana z silnikiem.
Małe SUV-y
- Volkswagen Tiguan (diesel od 2016 r.) - 96,3 proc.
- Ford Kuga (diesel od 2012 r.) - 92,8 proc.
- Skoda Yeti Outdoor (bencynowe od 2013 r.) - 92,7 proc.
- Kia Soul (od 2014 r.) - 88,9 proc.
- Mazda CX3-3 (od 2015 r.) - 88,2 proc.
- Kia Sportage (diesel 2010-2016) - 87,7 proc.
- Nissan Juke (diesel od 2010 r.) - 87,2 proc.
- Hyundai Tucson (diesel od 2015 r.) - 86,6 proc.
- Peugeot 2008 (od 2013 r.) - 86,1 proc.
- Vauxhall/Opel Mokka (diesel 2012-2016) - 85,6 proc.
- Suzuki Vitara (od 2015 r.) - 84,2 proc.
- Mini Countryman (2010-2016) - 81,3 proc.
- Renault Kadjar (diesel od 2015 r.) - 79,4 proc.
- Audi Q3 (diesel od 2011 r.) - 78,7 proc.
- Audi Q3 (benzynowe od 2011 r.) - 77,1 proc.
- Citroen C4 Cactus (od 2014 r.) - 76,3 proc.
- Skoda Yeti Outdoor (benzynowe od 2013 r.) - 75,5 proc.
- Hyundai ix35 (diesel 2010-2015) - 75,4 proc.
- Volkswagen Tiguan (diesel 2008-2016) - 74,6 proc.
- Vauxhall/Opel Mokka (benzynowe 2012-2016) - 74,2 proc.
- Renault Captur (diesel od 2013 r.) - 73,9 proc.
- Dacia Duster (diesel od 2013 r.) - 71,3 proc.
- Honda HR-V (od 2015 r.) - 70,3 proc.
- Skoda Yeti (2009-2016) - 70 proc.
- Renault Captur (benzynowe od 2013 r.) - 66,7 proc.
- BMW X1 (diesel od 2015 r.) - 62,9 proc.
- Mercedes GLA (2014-2017) - 58,6 proc.
- Seat Ateca (od 2016 r.) - 56,2 proc.
- Nissan Juke (benzynowe od 2010 r.) - 55,2 proc.
- Nissan Qashqai (diesel od 2014 r.) - 44,2 proc.
- Jeep Renegade (od 2015 r.) - 42,1 proc.
- Fiat 500X (od 2015 r.) - 32,3 proc.
- Nissan Qashqai (benzynowe od 2014 r.) - 28,9 proc.
Tylko 5 proc. właścicieli Tiguana z dieslowską jednostką napędową zgłosiło w ankiecie usterki w ciągu ostatniego roku. Zwykle dotyczyły one elektroniki niezwiązanej z silnikiem. W przypadku Kugi było 18 proc. usterek - głównie elektronika i klimatyzacja.
Na ostatnim miejscu zestawienia w tej kategorii znalazł się jeden z ulubieńców Polaków. Nissan Qashqai zepsuł się 56 proc. ankietowanych. Problemy najczęściej dotyczyły akumulatora i karoserii. Na dwóch kolejnych miejscach uplasowały się spokrewnione modele - Fiat 500X i Jeep Renegade. W ich przypadku usterki odnotowano w odpowiednio 33 i 43 proc. aut, ale w przypadku Fiata były one poważniejsze.
Duże SUV-y
- Mitsubishi Outlander (od 2012 r.) - 91,2 proc.
- Porsche Cayenne (od 2010 r.) - 90,1 proc.
- Volkswagen Touareg (diesel od 2010 r.) - 87,1 proc.
- Honda CR-V (od 2012 r.) - 83,4 proc.
- Toyota RAV4 (diesel od 2013 r.) - 82,3 proc.
- Subaru Forester (od 2013 r.) - 81,8 proc.
- Skoda Kodiaq (od 2017 r.) - 79,6 proc.
- Porsche Macan (benzynowe od 2014 r.) - 79,4 proc.
- Mercedes GLC (diesel od 2015 r.) - 79 proc.
- Mazda CX-5 (diesel 2012-2017) - 78 proc.
=11. BMW X5 (diesel od 2013 r.) - 76,9 proc.
=11. BMW X3 (od 2010 r.) - 76,9 proc.
- Land Rover Freelander 2 (2010-2014) - 76,2 proc.
- Hyundai Santa Fe (2012-2015) - 76 proc.
- Kia Sorento (od 2015 r.) - 71.8 proc.
- Jaguar F-Pace (od 2016 r.) - 70,7 proc.
- Audi Q5 (2008-2016) - 68,1 proc.
- Kia Sorento (2010-2014) - 67,3 proc.
- Nissan X-Trail (od 2014 r.) - 66,5 proc.
- Porsche Macan (diesel od 2014 r.) - 64 proc.
- Volvo XC60 (2008-2017) - 63,6 proc.
- Range Rover (diesel od 2013 r.) - 55,8 proc.
- Land Rover Discovery (diesel 2013-2016) - 54,2 proc.
- Range Rover Evoque (diesel od 2011 r.) - 52 proc.
- Land Rover Discovery Sport (diesel od 2015 r.) - 43,8 proc.
- Volvo XC90 (od 2015 r.) - 22,6 proc.
- Range Rover Sport (diesel od 2013 r.) - 14,5 proc.
Tę kategorię zdominowało Mitsubishi. Mniej niż 10 proc. właścicieli Outlandera zgłosiło awarie. Zwykle dotyczyły one karoserii i hamulców. W przypadku Cayenne problemy odnotowano w 14 proc. samochodów. Nieplanowane wizyty u mechanika zaliczyło też 16 proc. właścicieli Touaregów.
Kłopoty z samochodem miało natomiast aż 60 proc. właścicieli Range Roverów Sport z wysokoprężną jednostką napędową. Kłopoty sprawiał silnik, skrzynia biegów i układ przeniesienia napędu. Usterkę ma za sobą również 59 proc. posiadaczy Volvo XC90. Zwykle chodziło o oprogramowanie lub elektronikę niemającą nic wspólnego z silnikiem.
Ranking marek
- Lexus - 92,1 proc.
- Mitsubishi - 90,8 proc.
- Toyota - 89,6 proc.
- Suzuki - 86,6 proc.
- Alfa Romeo - 85,8 proc.
- Honda - 84,9 proc.
- Hyundai - 84,8 proc.
- MG - 83,4 proc.
- Ford - 82,1 proc.
- Subaru - 81,8 proc.
- Kia - 81,3 proc.
- Audi - 80,4 proc.
- Skoda - 80,1 proc.
- Mini - 79,6 proc.
- Porsche - 78,3 proc.
- Mazda - 77,9 proc.
- BMW - 77,6 proc.
- Vauxhall / Opel - 76,4 proc.
- Dacia - 75,9 proc.
- Renault - 75,4 proc.
- Seat 75,2 proc.
- Volkswagen - 74,7 proc.
- Mercedes - 70,4 proc.
- Fiat - 70,2 proc.
- Volvo - 62,3 proc.
- Jaguar - 61,9 proc.
- Peugeot - 56,7 proc.
- Citroën - 55,2 proc.
- Nissan - 52,7 proc.
- Tesla - 52,4 proc.
- Land Rover - 50,6 proc.
- Jeep - 42,1 proc.
Źródło: "What Car?"