Najbardziej niezawodne i kłopotliwe samochody według "What Car?"
Kwestia niezawodności samochodów jest oczkiem w głowie większości zmotoryzowanych. W końcu większa skłonność do awarii przekłada się na wyższe koszty utrzymania samochodu. Które marki i modele są w tym względzie najmniej kłopotliwe, a które zmuszą właścicieli do nieplanowanych wydatków? Oto wyniki ankiety angielskiego "What Car?".
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kwestionariusz "What Car?" wypełniło 14,2 tys. czytelników. W ankiecie pytano o usterki, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy miały miejsce w samochodach liczących sobie nie więcej niż 3 lata. Problemy podzielono na 14 kategorii, takich jak silnik, skrzynia biegów, akumulator, elektronika, układ elektryczny czy układ kierowniczy. W przypadku każdej zgłoszonej awarii właściciel samochodu określał czas i koszt naprawy.
Na podstawie tych danych powstał ranking prezentowany w angielskim "What Car?". Im wyższy procentowy wynik samochodu, tym lepiej. Poniżej przedstawiamy wyniki ankiety dla poszczególnych segmentów oraz marek.
Samochody miejskie
- Toyota Aygo - 100 proc.
- Kia Picanto (2011-2017) – 89,6 proc.
- Skoda Citigo (od 2012 r.) - 88,5 proc.
- Hyundai i10 (od 2014 r.) - 88,1 proc.
- Fiat 500 (od 2008 r.) - 85,2 proc.
- Fiat Panda (od 2012 r.) - 75,5 proc.
- Volkswagen Up (od 2012 r.) - 74,8 proc.
W tej grupie wyróżniono siedem modeli. Właściciele Toyoty Aygo nie zgłaszali żadnych usterek w swoich samochodach. Zgodnie z wynikami ankiety awarii uległo 14 proc. Kii Picanto liczących sobie do trzech lat. Problemy zwykle dotyczyły karoserii i elektryki. Jak deklarowali zmotoryzowani, wszystkie zostały zreperowane w ramach gwarancji przed upływem tygodnia. W przypadku Skody Citigo awarii uległo również 14 proc. egzemplarzy, ale były one nieco poważniejsze niż w przypadku Kii i dotyczyły silnika, hamulców, układu kierowniczego i elektryki.
29 proc. właścicieli ostatniego na tej krótkiej liście Volkswagena upa! zadeklarowało kłopoty z autem w ciągu ostatniego roku. Usterki najczęściej dotyczyły sprzęgła, skrzyni biegów, a także elektroniki, ale niezwiązanej z silnikiem. W jednej piątej przypadków naprawa trwała dłużej niż tydzień i nie zawsze była realizowana w ramach gwarancji. W przypadku Fiata Pandy awarie zgłosiło 20 proc. posiadaczy. Usterki były jednak poważne – dotyczyły silnika, jego osprzętu i zawieszenia.
Samochody segmentu B
- Honda Jazz (od 2015 r.) - 100 proc.
- Toyota Yaris (od 2011 r.) - 94,2 proc.
- Audi A1 Sportback (od 2012 r.) - 93,1 proc.
- Honda Jazz (2008-2015) - 91,6 proc.
- Renault Clio (benzynowe od 2012 r.) - 90,1 proc.
- Skoda Fabia (od 2015 r.) - 88,7 proc.
- Ford Fiesta (2008-2017) - 88,3 proc.
- Hyundai i20 (benzynowe od 2015 r.) - 88,2 proc.
- Suzuki Swift (2011-2017) 87.7%
- Audi A1 3-drzwiowe (od 2010 r.) - 86,9 proc.
- Renault Clio (diesel od 2012 r.) - 86,4 proc.
- Mini hatchback (diesel od 2014 r.) - 85,9 proc.
- MG 3 (od 2013 r.) - 83,4 proc.
- Dacia Sandero (od 2013 r.) - 82,2 proc.
- Mini hatchback (diesel od 2014 r.) - 80,5 proc.
- Hyundai i20 (2009-2015) - 78,7 proc.
- Seat Ibiza (2009-2017) - 68 proc.
- Mini Clubman (od 2015 r.) - 64,6 proc.
- Volkswagen Polo (2009-2017) - 58,8 proc.
- Mazda 2 (od 2015 r.) - 52,7 proc.
- Nissan Note (od 2013 r.) - 48,6 proc.
W przypadku Hondy Jazz obecnej generacji właściciele nie zgłaszali żadnych usterek. Użytkownicy Toyoty Yaris zadeklarowali brak kłopotów mechanicznych, ale kilkoro właścicieli starszych egzemplarzy wspomniało o problemach z karoserią. Jeśli chodzi o zajmujące trzecią pozycję Audi A1, awarii uległo 17 proc. egzemplarzy, ale wszystkie mimo usterek pozostawały na chodzie.
Aż 36 proc. właścicieli Nissanów Note'ów biorących udział w ankiecie "What Car?" zgłosiło wystąpienie usterki w ciągu ostatniego roku. Awarie najczęściej trapiły elektronikę niezwiązaną z jednostką napędową, problematyczne okazało się również zawieszenie oraz silnik. Zdaniem Brytyjczyków słabe punkty Mazdy 2 to układ paliwowy i klimatyzacja. Na trzecim miejscu od końca uplasował się Volkswagen Polo. W ankiecie na awarię skarżyło się 20 proc. właścicieli tego modelu. Kłopoty najczęściej dotyczyły elektroniki niezwiązanej z silnikiem, w tym kamery cofania, a także systemu start-stop.
Samochody kompaktowe
- Lexus CT 200h (od 2011 r.) - 100 proc.
- Honda Civic (2012-2017) - 94,5 proc.
- Hyundai i30 (2012-2017) - 91,7 proc.
- Ford Focus (od 2011) - 90,4 proc.
- BMW serii 1 (benzynowe od 2011 r.) - 88 proc.
- Toyota Auris (od 2012 r.) - 87,1 proc.
- Audi A3 (benzynowe od 2013 r.) - 86,7 proc.
- BMW serii 1 (diesel od 2011 r.) - 84 proc.
- BMW serii 2 (Active Tourer, benzyna od 2014 r.) - 83,1 proc.
- Alfa Romeo Giulietta (od 2010 r.) - 82,6 proc.
- Skoda Octavia (benzynowe od 2013 r.) - 82,1 proc.
- Mazda 3 (benzynowe od 2013 r.) - 82 proc.
- Mercedes Klasy A (od 2013 r.) - 81,2 proc.
- Volvo V40 (benzynowe od 2012 r.) - 79,9 proc.
- Seat Leon (diesel od 2013 r.) - 78,9 proc.
- Kia Cee'd (od 2012 r.) - 76 proc.
- Volkswagen Golf (diesel od 2013 r.) - 74,8 proc.
- Volkswagen Golf (benzynowe od 2013 r.) - 74,5 proc.
- Skoda Octavia (diesel od 2013 r.) - 74,4 proc.
- Ford Focus (od 2011 r.) - 72,2 proc.
- Seat Leon (benzynowe od 2013 r.) - 72,1 proc.
- Audi A3 (diesel od 2013 r.) - 68,5 proc.
- Peugeot 308 (od 2014 r.) - 66,6 proc.
- BMW serii 2 Active Tourer (benzynowe od 2014 r.) - 65,4 proc.
- Vauxhall / Opel Astra (od 2015 r.) - 62,3 proc.
- Mazda 3 (diesel 2009-2013) - 58,4 proc.
- Nissan Pulsar (od 2014 r.) - 48,3 proc.
Miejska hybryda - Lexus CT - okazuje się niezawodna. Wśród właścicieli tego modelu nikt nie zadeklarował usterki w ciągu ostatniego roku. W przypadku aut starszych niż 3 lata tylko 10 proc. aut uległo awarii. 11 proc. właścicieli drugiej na liście Hondy Civic zgłosiło w ankiecie problemy. Awarie nękały zwykle akumulator, elektronikę niezwiązaną z silnikiem i oświetlenie. W ciągu ostatniego roku usterkę zanotowało 15 proc. posiadaczy Hyundaiów i30.
Piętą achillesową sklasyfikowanego na ostatnim miejscu Nissana Pulsara jest układ elektryczny niezwiązany z silnikiem. Często poddaje się też klimatyzacja. W przypadku Volvo V40 z silnikami Diesla problemem jest jednostka napędowa i wydech. Mazda 3 miała kłopoty z elektroniką związaną z silnikiem, układem kierowniczym i zawieszeniem.
Samochody segmentu D
- Audi A4 (benzynowe od 2013 r.) - 100 proc.
- Lexus IS (od 2013 r.) - 90,9 proc.
- Jaguar XE (benzynowe od 2015 r.) - 88,5 proc.
- BMW serii 6 Gran Coupé (od 2012 r.) - 87,5 proc.
- Ford Mondeo (od 2014 r.) - 86,3 proc.
- Skoda Superb (2008-2015) - 85,4 proc.
- Mazda 6 (benzynowe od 2013 r.) - 85,0 proc.
- Audi A4 (benzynowe od 2015 r.) - 81,8 proc.
- Mazda 6 (diesel od 2013 r.) - 81,4 proc.
- BMW serii 4 Gran Coupé (od 2014 r.) - 80,5 proc.
- BMW serii 3 (diesel od 2012 r.) - 79,8 proc.
- Audi A4 Avant (od 2015 r.) - 78,4 proc.
- Mercedes Klasy C (benzynowe od 2014 r.) - 78 proc.
- Volkswagen Passat (diesel od 2015 r.) - 76,5 proc.
=15. Vauxhall/Opel Insignia (diesel 2009-2017) - 74,7 proc.
=15. Audi A4 (diesel od 2015 r.) - 74,7 proc.
- Audi A3 (diesel od 2013 r.) - 73,9 proc.
- BMW serii 3 Gran Turismo (diesel od 2013 r.) - 72,7 proc.
- Skoda Superb (od 2015 r.) - 68,7 proc.
- Mercedes Klasy C (diesel od 2014 r.) - 65,2 proc.
- BMW serii 3 (benzynowe od 2012 r.) - 64,7 proc.
- Volvo S60/V60 (od 2010 r.) - 64,4 proc.
- Volkswagen CC (diesel 2012-2016) - 58,0 proc.
- Jaguar XE (diesel od 2015 r.) - 36,7 proc.
Ankietowani właściciele Audi A4 w ciągu roku nie odnotowali żadnej usterki. Dotyczy to jednak wyłącznie egzemplarzy z benzynowymi jednostkami napędowymi. W przypadku Lexusa awarie dotknęły 12 proc. egzemplarzy modelu IS. Zwykle chodziło o elektronikę – w tym sterującą pracą jednostki napędowej.
Jaguar XE w wersji wysokoprężnej znalazł się na ostatnim miejscu listy z wynikiem usterek w 44 proc. aut. Według angielskich danych mechanika odwiedziło 40 proc. właścicieli Volkswagenów CC. Najczęstszym problemem była tu elektronika niezwiązana z silnikiem. W przypadku Volvo usterkowość wyniosła 38 proc., a najczęściej poddawały się elementy karoserii i elektronika związana z silnikiem.
Małe SUV-y
- Volkswagen Tiguan (diesel od 2016 r.) - 96,3 proc.
- Ford Kuga (diesel od 2012 r.) - 92,8 proc.
- Skoda Yeti Outdoor (bencynowe od 2013 r.) - 92,7 proc.
- Kia Soul (od 2014 r.) - 88,9 proc.
- Mazda CX3-3 (od 2015 r.) - 88,2 proc.
- Kia Sportage (diesel 2010-2016) - 87,7 proc.
- Nissan Juke (diesel od 2010 r.) - 87,2 proc.
- Hyundai Tucson (diesel od 2015 r.) - 86,6 proc.
- Peugeot 2008 (od 2013 r.) - 86,1 proc.
- Vauxhall/Opel Mokka (diesel 2012-2016) - 85,6 proc.
- Suzuki Vitara (od 2015 r.) - 84,2 proc.
- Mini Countryman (2010-2016) - 81,3 proc.
- Renault Kadjar (diesel od 2015 r.) - 79,4 proc.
- Audi Q3 (diesel od 2011 r.) - 78,7 proc.
- Audi Q3 (benzynowe od 2011 r.) - 77,1 proc.
- Citroen C4 Cactus (od 2014 r.) - 76,3 proc.
- Skoda Yeti Outdoor (benzynowe od 2013 r.) - 75,5 proc.
- Hyundai ix35 (diesel 2010-2015) - 75,4 proc.
- Volkswagen Tiguan (diesel 2008-2016) - 74,6 proc.
- Vauxhall/Opel Mokka (benzynowe 2012-2016) - 74,2 proc.
- Renault Captur (diesel od 2013 r.) - 73,9 proc.
- Dacia Duster (diesel od 2013 r.) - 71,3 proc.
- Honda HR-V (od 2015 r.) - 70,3 proc.
- Skoda Yeti (2009-2016) - 70 proc.
- Renault Captur (benzynowe od 2013 r.) - 66,7 proc.
- BMW X1 (diesel od 2015 r.) - 62,9 proc.
- Mercedes GLA (2014-2017) - 58,6 proc.
- Seat Ateca (od 2016 r.) - 56,2 proc.
- Nissan Juke (benzynowe od 2010 r.) - 55,2 proc.
- Nissan Qashqai (diesel od 2014 r.) - 44,2 proc.
- Jeep Renegade (od 2015 r.) - 42,1 proc.
- Fiat 500X (od 2015 r.) - 32,3 proc.
- Nissan Qashqai (benzynowe od 2014 r.) - 28,9 proc.
Tylko 5 proc. właścicieli Tiguana z dieslowską jednostką napędową zgłosiło w ankiecie usterki w ciągu ostatniego roku. Zwykle dotyczyły one elektroniki niezwiązanej z silnikiem. W przypadku Kugi było 18 proc. usterek - głównie elektronika i klimatyzacja.
Na ostatnim miejscu zestawienia w tej kategorii znalazł się jeden z ulubieńców Polaków. Nissan Qashqai zepsuł się 56 proc. ankietowanych. Problemy najczęściej dotyczyły akumulatora i karoserii. Na dwóch kolejnych miejscach uplasowały się spokrewnione modele - Fiat 500X i Jeep Renegade. W ich przypadku usterki odnotowano w odpowiednio 33 i 43 proc. aut, ale w przypadku Fiata były one poważniejsze.
Duże SUV-y
- Mitsubishi Outlander (od 2012 r.) - 91,2 proc.
- Porsche Cayenne (od 2010 r.) - 90,1 proc.
- Volkswagen Touareg (diesel od 2010 r.) - 87,1 proc.
- Honda CR-V (od 2012 r.) - 83,4 proc.
- Toyota RAV4 (diesel od 2013 r.) - 82,3 proc.
- Subaru Forester (od 2013 r.) - 81,8 proc.
- Skoda Kodiaq (od 2017 r.) - 79,6 proc.
- Porsche Macan (benzynowe od 2014 r.) - 79,4 proc.
- Mercedes GLC (diesel od 2015 r.) - 79 proc.
- Mazda CX-5 (diesel 2012-2017) - 78 proc.
=11. BMW X5 (diesel od 2013 r.) - 76,9 proc.
=11. BMW X3 (od 2010 r.) - 76,9 proc.
- Land Rover Freelander 2 (2010-2014) - 76,2 proc.
- Hyundai Santa Fe (2012-2015) - 76 proc.
- Kia Sorento (od 2015 r.) - 71.8 proc.
- Jaguar F-Pace (od 2016 r.) - 70,7 proc.
- Audi Q5 (2008-2016) - 68,1 proc.
- Kia Sorento (2010-2014) - 67,3 proc.
- Nissan X-Trail (od 2014 r.) - 66,5 proc.
- Porsche Macan (diesel od 2014 r.) - 64 proc.
- Volvo XC60 (2008-2017) - 63,6 proc.
- Range Rover (diesel od 2013 r.) - 55,8 proc.
- Land Rover Discovery (diesel 2013-2016) - 54,2 proc.
- Range Rover Evoque (diesel od 2011 r.) - 52 proc.
- Land Rover Discovery Sport (diesel od 2015 r.) - 43,8 proc.
- Volvo XC90 (od 2015 r.) - 22,6 proc.
- Range Rover Sport (diesel od 2013 r.) - 14,5 proc.
Tę kategorię zdominowało Mitsubishi. Mniej niż 10 proc. właścicieli Outlandera zgłosiło awarie. Zwykle dotyczyły one karoserii i hamulców. W przypadku Cayenne problemy odnotowano w 14 proc. samochodów. Nieplanowane wizyty u mechanika zaliczyło też 16 proc. właścicieli Touaregów.
Kłopoty z samochodem miało natomiast aż 60 proc. właścicieli Range Roverów Sport z wysokoprężną jednostką napędową. Kłopoty sprawiał silnik, skrzynia biegów i układ przeniesienia napędu. Usterkę ma za sobą również 59 proc. posiadaczy Volvo XC90. Zwykle chodziło o oprogramowanie lub elektronikę niemającą nic wspólnego z silnikiem.
Ranking marek
- Lexus - 92,1 proc.
- Mitsubishi - 90,8 proc.
- Toyota - 89,6 proc.
- Suzuki - 86,6 proc.
- Alfa Romeo - 85,8 proc.
- Honda - 84,9 proc.
- Hyundai - 84,8 proc.
- MG - 83,4 proc.
- Ford - 82,1 proc.
- Subaru - 81,8 proc.
- Kia - 81,3 proc.
- Audi - 80,4 proc.
- Skoda - 80,1 proc.
- Mini - 79,6 proc.
- Porsche - 78,3 proc.
- Mazda - 77,9 proc.
- BMW - 77,6 proc.
- Vauxhall / Opel - 76,4 proc.
- Dacia - 75,9 proc.
- Renault - 75,4 proc.
- Seat 75,2 proc.
- Volkswagen - 74,7 proc.
- Mercedes - 70,4 proc.
- Fiat - 70,2 proc.
- Volvo - 62,3 proc.
- Jaguar - 61,9 proc.
- Peugeot - 56,7 proc.
- Citroën - 55,2 proc.
- Nissan - 52,7 proc.
- Tesla - 52,4 proc.
- Land Rover - 50,6 proc.
- Jeep - 42,1 proc.
Źródło: "What Car?"