Najbardziej i najmniej awaryjne samochody. Ranking ADAC 2020

Niemiecki automobilklub ADAC prowadzi swoją działalność na wielu polach. Jednym z nich są usługi pomocy drogowej. Na podstawie statystyk prowadzonych przez tych fachowców powstaje ranking pojazdów, które najczęściej i najrzadziej zawodzą w trasie. Oto najnowsza edycja zestawienia.

Według danych ADAC auta w drodze najczęściej zatrzymuje kłopot z akumulatorem (44 proc.). Na drugim miejscu są usterki silnika (17 proc.), a na trzecim elektroniki (11 proc.).
Według danych ADAC auta w drodze najczęściej zatrzymuje kłopot z akumulatorem (44 proc.). Na drugim miejscu są usterki silnika (17 proc.), a na trzecim elektroniki (11 proc.).
Źródło zdjęć: © Getty Images
Tomasz Budzik

05.05.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:41

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Podstawowym zadaniem samochodu jest skuteczne przemieszczanie kierowcy i pasażerów do punktu docelowego. Nie każde auto radzi sobie z tym równie dobrze. Jak się okazuje, niektóre modele są znacznie bardziej podatne na usterki unieruchamiające je w trasie niż inne. O tym, jak to zagadnienie przedstawia się w praktyce, można dowiedzieć się z najnowszego raportu ADAC.

Niemiecki automobilklub, który oferuje usługi z zakresu pomocy drogowej, prowadzi statystyki interwencji. Po porównaniu tych danych z liczbą egzemplarzy poszczególnych modeli zarejestrowanych u naszych zachodnich sąsiadów powstaje ranking. Im niższą wartość punktową otrzymuje w nim samochód, tym lepiej.

Oto najlepsze i najgorsze wyniki na rok 2020. Pod uwagę brane były samochody z lat 2010 - 2017.

Toyota Aygo
Toyota Aygo© Kamil Kobeszko

Toyota Aygo

Z rezultatem odsetka usterek na tysiąc samochodów wynoszącym od 2,5 do 8,7 dla pojazdów z lat 2010 - 2017 japoński maluch triumfuje w tej części zestawienia ADAC. Co ciekawe, w przypadku Aygo Niemcy nie byli w stanie wskazać obszarów szczególnie narażonych na usterkę unieruchamiającą auto.

Hyundai i10

Tu rozpiętość ocen wyniosła od 4,9 do 19,3. Co jednak ciekawe, wcale nie najstarsze egzemplarze okazały się najbardziej kłopotliwe. Problemy najczęściej spotykały właścicieli i10 z 2014 r., a więc z początku produkcji drugiej generacji modelu. Najczęściej pomoc drogowa była wzywana z powodu niedomagania akumulatora oraz świec zapłonowych.

Smart ForTwo
Smart ForTwo© mat. pras. / Smart

Smart ForTwo

Niemiecki maluch zdecydowanie nie ma się czym pochwalić. Dla aut z lat 2010 - 2017 oceny kształtują się od 7,5 do 32,8 i niemal dla każdego roku należą do najgorszych w stawce. Jakie są słabości smarta? W autach z lat 2010 – 2013 jest to napęd rozrządu, w egzemplarzach z lat 2010 i 2010 problemem jest też automatyczna skrzynia biegów, w modelach z lat 2015 – 2017 zawodzi akumulator, a z lat 2012 -2013 świece zapłonowe.

Fiat 500

Niemcy skrytykowali także produkowanego m.in. w Polsce Fiata 500. Samochód zasłużył na noty od 7,1 do 29,5. Co najczęściej unieruchamia bezbłędnie wyglądające włoskie auto? Niemcy wskazują na akumulator (lata 2011 - 2017), przewody układu chłodzenia (2010 – 2011), układ chłodzenia (2010) oraz skrzynię biegów (2012 – 2015).

Audi A1
Audi A1© mat. pras. / Audi

Audi A1

W latach 2011 – 2017 wyniki dla tego modelu plasują się w imponującym przedziale od 4 do 11,2. Najwięcej problemów w A1 sprawia przewód wysokiego napięcia w autach z rocznika 2011.

Mini Hatch

Wynik dla samochodu brytyjskiej marki należącej do BMW w latach 2010 - 2017 wyniósł od 0,6 do 18,2. Niemcy nie wskazali na podzespoły, które w szczególny sposób dawałyby się we znaki właścicielom mini.

Fiat Punto

Dla niektórych zaskakujący może być doskonały rezultat Fiata Punto. Auta z lat 2011 - 2013 uzyskały rezultat od 5,4 do 10,5. Dla rocznika 2010 jest to już 18,6, ale to wciąż bardzo przyzwoity rezultat na tle konkurencji.

Renault Captur

Uwagę warto zwrócić także na francuskiego crossovera. W latach 2014-2017 Captur uzyskał rezultaty w przedziale od 1,4 do 4,5. Tu – podobnie jak w poprzednich modelach – nie wymieniono szczególnie podatnych na awarię podzespołów.

Hyundai i20
Hyundai i20© mat. pras. / Hyundai

Hyundai i20

Zdaniem ADAC na najczęstsze problemy mogą liczyć właściciele koreańskiego malucha z lat 2011 – 2014. Chodzi więc o pierwszą generację tego samochodu. W i20 najczęściej zawodzi akumulator, świece zapłonowe i stacyjka. Hyundai i20 drugiej generacji otrzymał w rankingu ADAC całkiem przyzwoite noty.

Opel Meriva

Używane minivany wciąż mają swoich zwolenników. Niestety, nie każdy jest godny zaufania. Według niemieckiego automobilklubu jednym z najczęściej sprawiających problemy w trasie małych aut jest Opel Meriva. Wynik od 11,9 do 28,8 w latach 2017 - 2010 należy uznać za mało satysfakcjonujący. Rozpiętość not nie jest wielka, co wskazuje na to, że nawet prawie nowe egzemplarze potrafią być kłopotliwe. Najczęściej poddaje się akumulator, przewody chłodzenia oraz pompa cieczy chłodzącej.

Mercedes Klasy A
Mercedes Klasy A© mat. pras. / Mercedes

Mercedes Klasy A

Wyniki w latach 2010 - 2017 zawierające się w przedziale od 2,5 do 10,4 mówią same za siebie. Według ADAC Klasa A nie staje się kłopotliwa z upływem lat.

BMW Serii 1

Nie mniej imponującym wynikiem może pochwalić się bawarski rywal mercedesa. Rezultaty od 1,4 do 16 w latach 2010 - 2017 mogą napawać właścicieli Serii 1 optymizmem.

Audi A3

Najlepszy w latach 2014 - 2017 wynik - odpowiednio 2,4, 1,5, 0,6 oraz 0,9 - w połączeniu z bardzo dobrymi notami A3 w pozostałych latach składają się na obraz auta, którego pierwszy właściciel nie zazna problemów w trasie. W żadnym z wymienionych wyżej modeli nie wskazano podzespołów, które zawodziłyby z rzucającą się w oczy częstotliwością.

Kia Ceed
Kia Ceed© mat. pras. / Kia

Kia ceed

Koreański kompakt może być największym zaskoczeniem wśród aut kompaktowych. Cieszący się w Polsce sporym uznaniem model zdaniem ADAC nie zasługuje na ciepłe słowa. Szczególne problemy sprawiają egzemplarze ceeda z lat 2011 – 2013, a więc z końca produkcji pierwszej generacji i początku drugiej. Osiągnęły one wyniki odpowiednio 70,5, 49,1 oraz 33,3. Wśród problematycznych podzespołów Niemcy wymieniają: rozrusznik, akumulator, katalizator, pompę paliwową, czujnik pedału sprzęgła i świece zapłonowe.

Peugeot 308

Model, który niegdyś był światowym samochodem roku, zdaniem ADAC potrafi przysporzyć kłopotów. Dotyczy to przede wszystkim aut z lat 2010 – 2012, a więc pierwszej generacji. Tu 308 otrzymał noty odpowiednio 47,1, 44 oraz 37,6. Wśród słabych punktów francuskiej konstrukcji Niemcy wymieniają: napęd rozrządu, akumulator, wtryskiwacze, a także świece i cewki zapłonowe.

BMW X1
BMW X1© mat. pras. / BMW

BMW X1

Oceny w latach 2010 – 2017 w zakresie od 1 do 9,3 to prawdziwy nokaut. Bawarski samochód o długości 4,4 m zawodzi rzadko, a ADAC nie wskazuje w X1 elementów, które miałyby sprawiać najwięcej problemów.

Audi Q3

Nieco gorsze, ale wciąż imponujące, są noty rywala X1 spod znaku Audi. Od 0,6 dla rocznika 2016 do 19,6 dla 2010 są jak gwarancja dojechania do wyznaczonego celu. Szczególnie w przypadku młodszych egzemplarzy Q3.

Wśród kompaktowych SUV-ów i crossoverów godne uwagi są też Hyudai Tucson (lata 2015 – 2017), Mercedes GLA (2014 – 2017) czy Mitsubishi ASX (2011 – 2017).

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai© mat. pras. / Nissan

Nissan Qashqai

Jeden z ulubieńców Polaków nie uzyskał wysokich not. W latach 2010 – 2017 wynik zamknął się pomiędzy 17,6 a 42,7. Co nietypowe, najgorsze rezultaty uzyskały auta z rocznika 2016 i 2017, a więc jeszcze młode. Głównym powodem problemów na trasie jest akumulator.

Ford Kuga

Uznania Niemców nie zdobył również kompaktowy SUV Forda. Dotyczy to w szczególności aut z lat 2010 – 2014 (wyniki od 20,5 do 37,2). Wśród słabych punktów Kugi wymieniono akumulator, alternator oraz filtr cząstek stałych.

Audi A4
Audi A4© mat. pras. / Audi

Audi A4, Audi A5, Audi Q5

Niemieckie propozycje mogą pochwalić się b. dobrymi rezultatami w latach 2010 – 2017 (od 1,4 do 23,3). ADAC wskazuje na problemy z cewkami zapłonowymi w A5 i wtryskiwaczami w Q5.

BMW Serii 3, BMW X3

W zawody z propozycjami Audi mogą iść jedynie produkty BMW. Wyniki od 0,9 do 25,4 nie pozostawiają wiele do życzenia. Słabostki? W Serii 3 są to bezpieczniki i przekaźniki, a w X3 wspomagająca silnik turbina.

Ford S-MAX
Ford S-MAX© mat. pras. / Ford

Ford S-Max

Rezultat 20,9 dla aut z roku 2016 i 10,8 z 2017, a przede wszystkim 56,9 pojazdów z 2010 r. jest – delikatnie mówiąc – daleki od ideału. S-Max odmawiał posłuszeństwa w trasie z powodu akumulatora, pompy paliwa, alternatora oraz filtra cząstek stałych.

Seat Alhambra i Volkswagen Sharan

Spowinowacone vany z wynikami w latach 2011 – 2017 na poziomie od 10,1 do 40,6 również nie mają się czym pochwalić. Wśród słabych punktów tych aut wymieniono akumulator, rozrusznik i system recyrkulacji spalin

BMW Serii 5
BMW Serii 5© mat. pras. / BMW

Klasa wyższa

W tym segmencie nie ma wielu konkurentów. Zdaniem ADAC najlepiej spisuje się BMW Serii 5, które w latach 2010 – 2017 uzyskało noty od 1 do 25,1. Kłopoty sprawiało tu koło pasowe wału korbowego (głównie w autach z 2010 r.).

Najgorzej wypadł Mercedes Klasy E. Co prawda auta z lat 2016 i 2017 sprawują się bardzo dobrze (wynik odpowiednio 7,2 oraz 1,7), ale egzemplarze z lat 2010 i 2011 wyraźnie zawodzą (noty 59,3 oraz 49,1). Pojawiają się problemy z akumulatorem, stacyjką oraz rozrusznikiem.

Z zestawienia ADAC z pewnością nie dowiemy się wszystkiego. Nie ma tu śladu po usterkach, które nie powodują unieruchomienia pojazdu. Z drugiej jednak strony ranking jest też ciekawym źródłem informacji, bo to właśnie nieplanowany postój może być źródłem największych kłopotów. Niemieckie dane pozwalają też z innej strony spojrzeć na niezbyt cenionego w Polsce Fiata Punto, traktowanego z przymrużeniem oka Renault Captura czy mocno cenionego Nissana Qashqaia.

Komentarze (47)