Na podbój Europy, czyli historii Mazdy część 2 [geneza motoryzacji]

Rok 1967 to w historii Mazdy data nie tylko oznaczająca debiut silników Wankla, ale również inauguracja jej europejskich przedstawicielstw. Bardzo raczkująca inauguracja.

Mazda Rx7
Mazda Rx7
Piotr Wielgus

31.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na poważnie europejski sukces Mazdy rozpoczął się w 1972 roku. Wtedy zaczął się proces tworzenia dealerstw w Niemczech. Generalnie lata siedemdziesiąte były dla Mazdy okresem wielu zmian. Już dwa lata przed próbą podboju Niemiec Mazda sprzedała 25% swoich udziałów Fordowi. Zaczęło się korzystanie z dobrodziejstw i wynalazków globalnego koncernu Forda, ale Mazda nadal wiernie tworzyła modele z silnikiem Wankla.

Modelem, który zrodził sukces Mazdy w Europie był RX-7. Było to auto sportowe, a jego cechą szczególną było... pochłanianie hektolitrów paliwa. We wszystkich modelach tego auta montowany był silnik Feliksa Wankla. Pierwszy miał pojemność 1,2 litra, o mocy 95 i 105 KM. Od 1983 roku RX-7 otrzymało nowy turbodoładowany silnik 1,3 o mocy 135 KM i elektroniczny system wtrysku paliwa. W 1983 roku na rynek trafiła kolejna generacja z silnikami o mocy od 150 do 200 KM, a 1991 rok to debiut trzeciej i ostatniej generacji RX-7, już 250-konnej. Do 2002 roku z taśmy zjechało ponad 811 tysięcy RX siódemek.

Mazda Rx7
Mazda Rx7

W 1984 roku zmieniono oficjalną nazwę firmy z Toyo Kogyo na Mazda Motor Corporation. Wtedy już w głowach powstawała kolejna legenda firmy – MX-5. Na rynek trafiła zimą 1989 roku. Jego koncepcję 10 lat wcześniej naszkicował szefostwu Mazdy dziennikarz motoryzacyjny Robert Hall.

Mazda Mx5
Mazda Mx5

MX-5 z założenia miał być małym roadsterem, o niskiej masie i minimalnie mechanicznie skomplikowanym, ograniczonym jedynie przez wymogi prawne i bezpieczeństwa. Robert Hall inspirował się małymi brytyjskimi roadsterami z lat sześćdziesiątych. Do początku 2011 roku zostało wyprodukowanych i sprzedanych na całym świecie 900 000 egzemplarzy MX-5, co pozwoliło na wpisanie tego auta do Księgi rekordów Guinnessa. Pierwszą generację z rzędowym 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 l (nieco później także 1,8 l) produkowano do 1993 roku.

Mazda Mx5
Mazda Mx5

Innym hitem sprzedażowym Mazdy, szczególnie na rynku europejskim, okazał się model 323. Ta Mazda pojawiła się po raz pierwszy w 1977 roku, jako eksportowa nazwa modelu Familia. W 1977 roku pojawiła się Familia IV generacji oznaczona tez jako I generacja Mazdy 323 o symbolu FA. Mazda oferowała 2 sprawdzone silniki benzynowe o poj. 1,1 l i 1,3. Dostępne były 3 skrzynie biegów: 2 manualne 4- i 5-biegowe oraz automatyczna 3-biegowa. Moc przekazywana była na oś tylną. Europejskim sukcesem okazała się także trzecia generacja Mazdy 626 z 1987 roku, zwanej w Niemczech japońskim Mercedesem.

Mazda 323
Mazda 323

W 1998 r. europejski magazyn części Mazdy został zintegrowany ze strukturami Mazda Motor Europe S.A./N.V., a biuro w Brukseli, które od 1988 r. koordynowało niezależnych dystrybutorów, przeniesiono do Hitdorf w Leverkusen. Krok ten utorował drogę do utworzenia spółki Mazda Motor Europe GmbH, która rozpoczęła działalność w tym samym roku.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)