Na deszczową pogodę - czujnik deszczu
Co prawda jesień jeszcze daleko przed nami, ale wiosną i latem też nie brakuje deszczu. Dla podwyższenia komfortu oraz bezpieczeństwa podróży warto pomyśleć o czujnikach deszczu do samochodu.
10.05.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:21
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Co prawda jesień jeszcze daleko przed nami, ale wiosną i latem też nie brakuje deszczu. Dla podwyższenia komfortu oraz bezpieczeństwa podróży warto pomyśleć o czujnikach deszczu do samochodu.
Obecnie wiele modeli samochodów wyposażonych jest seryjnie w sensory deszczu. Jeszcze do niedawna wśród kierowców panowała opinia, że zestawy do osobnego montażu są słabo wykonane, nieestetyczne, a na dodatek ich działanie pozostawia wiele do życzenia. Sytuacja na rynku jednak mocno się zmieniła i czujniki deszczu nowej generacji są zarówno łatwe w montażu, jak i szybkie w działaniu.
Sensory deszczu montowane są wewnątrz samochodu na przedniej szybie, w okolicach wewnętrznego lusterka środkowego. Jeśli mamy wątpliwości, czy nasze auto wyposażone jest w taki czujnik, to w przypadku seryjnych zestawów lusterko wsteczne jest najczęściej zabudowane od strony szyby. W obudowie znajduje się właśnie cały układ wraz z podłączeniem wyprowadzonym w podsufitkę. Dodatkowo wielu producentów przy montażu czujników deszczu zawsze stosuje fotochromatyczne wewnętrzne lusterko środkowe.
Czujnik deszczu podłączony jest do mikroprocesora odpowiedzialnego za uruchamianie wycieraczek. Zwykle jest on umiejscowiony w obszarze ich pracy, aby obszar który nie jest wycierany nie fałszował wyników. Czas reakcji wycieraczek wynosi 0,1 sek., a czułość wykrywania zaczyna się już od 0,005 milimetra wody, więc czujniki deszczu są w stanie na bieżąco kontrolować intensywność opadów.
Działanie dzisiejszych czujników deszczu opiera się na diodach LED oraz świetle podczerwonym zamiast stosowanego wcześniej światła widzialnego. Dzięki temu sensory mogą być umieszczone w zaciemnionej części szyby i nie są widoczne z zewnątrz. Dioda LED emituje światło podczerwone w taki sposób, że przy suchej szybie odbijana jest niemal cała ilość światła, która wraca do diod odbiorczych. Jeśli natomiast szyba jest wilgotna lub zaśnieżona, część światła pochłaniania jest przez krople wody znajdujące się na szybie. Do diod odbiorczych wraca więc mniejsza ilość światła.
Elektroniczne urządzenie sterujące rozpoznaje tę różnicę i odpowiednio zaczyna na bieżąco sterować pracą wycieraczek. Regulacja prędkości może odbywać się bezstopniowo. Szybkość działania wycieraczek dobierana jest ze względu na ilość deszczu. W razie burzy lub np. wyprzedzania samochodu ciężarowego wycieraczki włączane są natychmiastowo na największą częstotliwość pracy.
W niektórych modelach, aby możliwa była praca wycieraczek na podstawie odczytów z czujnika deszczu, potrzebne jest wstępne uruchomienie systemu po przekręceniu stacyjki. Zazwyczaj wystarczy przestawić dźwignię wycieraczek przy kierownicy do pozycji „1”. Wycieraczki wykonają jeden ruch, a kolejne będą już odbywać się wyłącznie na podstawie odczytów z czujnika deszczu.
Niektóre czujniki deszczu oferują także inne możliwości jak np. automatyczne zamykanie szyb i dachu przesuwnego. Wiele systemów wykrywania deszczu ma także zintegrowany czujnik światła, który dostosowuje swoją czułość do natężenia światła w otoczeniu. Może służyć on również do automatycznego sterowania oświetleniem zewnętrznym samochodu czy deski rozdzielczej.
Zobacz także: