MTM S8 Monaco Edition (2013)
Podczas imprezy Top Marques Monaco warsztat MTM zaprezentował przygotowane przez siebie supermocne Audi S8. Limuzyna może pochwalić się silnikiem o mocy 650 KM.
20.05.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Napisać o Audi S8, że to sportowa odmiana modelu A8, byłoby przesadą. Lepszym określeniem jest „usportowiona wersja”. Auto jest na drugim biegunie wersji wyposażeniowych Audi A8 w stosunku do A8 L W12. Nie chodzi o to, że jest to wersja bardzo biedna lub bogata wyposażeniowo, ale producent tym autem chce trafić do innego klienta niż A8 L W12.
Jak sama nazwa wskazuje, A8 L W12 ma bardzo skomplikowany w budowie 12-cylindrowy widlasty silnik, w którym cylindry ułożone są w literę W. Z kolei S8 ma mniejszą, lżejszą i mniej rozbudowaną jednostkę napędową, która jednak charakteryzuje się większą mocą.
W Audi S8 instalowany jest również widlasty, ale „tylko” 8-cylindrowy motor o objętości skokowej 4,0 l, uzbrojony w dwie turbosprężarki w układzie równoległym i bezpośredni wtrysk benzyny. W fabrycznej konfiguracji jednostka napędowa rozwija moc 520 KM przy 6000 obr./min, a jej moment obrotowy to 650 Nm przy 1700-5500 obr./min.
Za pomocą prostej modyfikacji – montażu dodatkowego modułu sterującego silnikiem – technikom MTM udało się znacznie poprawić osiągi silnika. M-Cantronic, bo tak nazywa się dodatkowa skrzynka z oprogramowaniem, jest montowany przez około 2 godz., a po tym zabiegu motor generuje już moc 650 KM przy 5950 obr./min. Z kolei maksimum momentu obrotowego wzrasta do równych 800 Nm przy 1700-5500 obr./min.
Jednostkę napędową o właśnie takich parametrach ma pod maską Audi S8 Monaco Edition. Więcej koni mechanicznych przekłada się na osiągi drogowe. Mające automatyczną 8-biegową przekładnię i napęd na wszystkie koła MTM S8 od 0 do 100 km/h rozpędza się w równe 4 s. To czas lepszy o 0,20 s niż w wozie seryjnym. Prędkość maksymalna jest podniesiona z 250 km/h do 290 km/h.
Choć seryjny „wydech” jest wystarczająco wydajny, tuner uznał, że nie brzmi tak, jak należy. W związku z tym został on zastąpiony konstrukcją przygotowaną przez MTM. Nowy układ wydechowy również jest zakończony dwiema podwójnymi rurami.
Przynajmniej na razie prezentowany dziś najbardziej luksusowy model Audi ma standardowe hamulce. W przygotowaniu jest jednak wytrzymalszy układ hamulcowy firmy Brembo.
Poza nowymi kołami MTM S8 z zewnątrz niczym nie różni się od seryjnego Audi S8. I to chyba dobrze. Obręcze założone przez ekipę tuningową mają rozmiar 10,5 x 21”, a między nimi a piastami kół znajdują się 10-milimetrowe tuleje dystansowe.
We wnętrzu samochodu dostępny jest tylko jeden dodatek: instalacja do odbioru telewizji na pokładzie limuzyny.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3993 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 650 KM przy 5950 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 162,75 KM/l (seryjny – 130,23 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 800 Nm przy 1700-5500 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Tiptronic
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 10,5 x 21”
- Koła tylne: 10,5 x 21”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2050 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,15 kg/KM (seryjny – 3,94 kg/KM)
- Długość: 5146 mm
- Szerokość: 1949 mm
- Rozstaw osi: 2992 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,00 s
- Prędkość maksymalna: 290 km/h
Źródło: MTM