Mercedes odświeżył gamę Klasy V i Vito. Więcej luksusu i pierwsza "gwiazdka"

Segment vanów i dostawczaków rządzi się nieco innymi prawami. Z tego powodu po dziewięciu latach od wprowadzenia nowej generacji roboczego Vito i codziennej Klasy V, Mercedes sięgnął drugi raz po lifting obu aut. Główny cel jest jasny – ma być jeszcze bardziej ekskluzywnie i luksusowo. Choć pewne rzeczy się nie zmieniły.

Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans
Filip Buliński

27.07.2023 | aktual.: 27.07.2023 10:10

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Mercedes za jednym zamachem postanowił odświeżyć całą swoją gamę średniej wielkości vanów z literką "V" w nazwie. Przed wami więc odmłodzona Klasa V, Marco Polo, EQV, Vito oraz eVito, które ostatnie zmiany przeszły już cztery lata temu. Zacznijmy od nowości w wersjach codzienno-osobowych.

Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V© Materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

Klasa V, EQV i Marco Polo

Główne zmiany stylistyczne objęły przede wszystkim przednią część auta. Przeprojektowany został nie tylko zderzak, ale także grill, który zyskał zdobienia w kształcie gwiazdy Mercedesa, a w zależności od wersji wyposażenia sama atrapa będzie miała także LED-ową obwódkę.

Nowa gama Mercedesa Klasy V i VitoNowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
Nowa gama Mercedesa Klasy V i VitoNowa gama Mercedesa Klasy V i Vito;
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

Nowością są również matrycowe reflektory Multibeam z 84 pojedynczymi LED-ami, które będą w stanie precyzyjnie wycinać nadjeżdżające pojazdy ze strumienia świateł drogowych. Odświeżoną Klasę V najłatwiej będzie rozpoznać w najwyższej wersji wyposażenia Exclusive. Tu bowiem napotkamy gęstsze użebrowanie oraz po raz pierwszy w modelu, trójwymiarową gwiazdę Mercedesa umieszczony na masce.

Do tego dojdą także nawet 19-calowe felgi o wzorze, który jednoznacznie kojarzy się z Maybachem. Mercedesowi wciąż jednak zależało na wszechstronności i możliwości dopasowania auta – dlatego ma ono służyć zarówno rodzinom zabierając do ośmiu osób, jak i przewożeniu VIP-ów dzięki rozkładanym, indywidualnym fotelom.

Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito© Materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

Z kolei z tyłu zmiany są bardziej dyskretne. Poprawiono jedynie światła, a na linii szyby na tylnej klapie dodano chromowaną listwę z napisem "Mercedes-Benz".

W środku natomiast Niemcy zdecydowali się nieco przeprojektować deskę rozdzielczą. Miejsce fantazyjnych linii zajęły proste, poziome kreski. Okrągłe nawiewy w centralnej części ustąpiły z kolei smukłym, prostokątnym otworom. Zarówno multimedia, jak i cyfrowe zegary ukryto pod zintegrowanym ekranem, który tworzą dwa wyświetlacze o przekątnej 12,3 cala każdy.

Vito oraz eVito

W przypadku roboczych modeli, zmiany stylistyczne są nieco skromniejsze, choć wciąż zauważalne. Tu także przeprojektowany został zderzak oraz atrapa chłodnicy, choć z oczywistych względów, nie uświadczymy tu LED-owej listwy. Matrycowe reflektory znajdą się jednak na liście opcji. Tylne lampy również zostały przeprojektowane.

Mercedes-Benz Vito i eVito
Mercedes-Benz Vito i eVito© Licencjodawca | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

Największe zmiany w roboczych mercedesach można dostrzec w środku. Przestarzała deska rozdzielcza odchodzi do lamusa. Nowy kokpit zyskał nie tylko na funkcjonalności, ale także wyglądzie, upodabniając się bardziej do osobowej wersji.

Analogowe zegary wraz z niewielkim, 5,5-calowym wyświetlaczem komputera pokładowego zostały co prawda zachowane, ale pośrodku spotkamy całkowicie nowy, 10,5-calowy ekran multimediów. Sam system został zaktualizowany do generacji obecnie używanej w innych modelach.

Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V© Materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

Skoro o multimediach mowa…

…te zaliczyły aktualizację także w Klasie V i EQV. Nawigacja wskoczyła na poziom rozszerzonej rzeczywistości, wskazując jednocześnie ruch na żywo oraz wzbogacając się o system Car-2-X. Sterowanie multimediami możliwe jest także z poziomu kierownicy za pomocą (niestety niezbyt wygodnych) dotykowych paneli, co zdążyliśmy już poznać w innych modelach. Dodatkowo obsługa takich funkcji jak ryglowanie drzwi czy zamykanie szyb możliwa jest zdalnie przez aplikację.

Co istotne dla EQV (oraz eVito), usługa Mercedes me Charge została rozszerzona o automatyczne uwierzytelnienie użytkownika podczas podłączania auta do ładowarki. Oznacza to, że nie musimy za każdym razem korzystać z karty, chcąc podładować samochód do publicznego gniazdka, bowiem ładowarka automatycznie ściągnie wszystkie potrzebne informacje, a po zakończeniu ładowania – odpowiednią kwotę. Przy okazji, sama nawigacja także została zoptymalizowana pod kątem korzystania z elektryka.

Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V© Materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

Do nowości wśród wyposażenia można zaliczyć m.in. indukcyjną ładowarkę, podgrzewaną kierownicę, czy bezkluczykową możliwość odpalenia silnika. Ponadto w podstawie w Klasie V i EQV znajdziemy także przesuwane lewe drzwi – do tej pory wymagały one dopłaty. Z kolei w Vito i eVito możliwe jest domówienie elektrycznie sterowanej tylnej klapy.

Mercedes nie zapomniał także o aktualizacji systemów bezpieczeństwa. Asystent unikania kolizji zyskał dodatkową funkcję czuwania nad ruchem poprzecznym czy przy lewoskręcie, a także ostrzeże przed niebezpieczeństwem przy wyprzedzaniu.

Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V© Materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

W Klasie V i EQV można w standardzie liczyć m.in. na tempomat, aktywnego asystenta odległości od poprzedzającego pojazdu, wspomnianego asystenta hamowania z funkcją unikania kolizji, asystenta martwego pola, kamerę cofania, aktywnego asystenta utrzymania pasa ruchu, asystenta parkowania czy inteligentnego asystenta ograniczenia prędkości. W eVito oraz Vito można liczyć na to samo, poza drugim z wymienionych systemów.

Mercedes nie zdecydował się natomiast przy okazji liftingu na jakiekolwiek zmiany napędowe. O ile w przypadku spalinowych wersji nie powinno to dziwić, tak może nieco rozczarować, mówiąc o elektrycznych odmianach. Choć niedawno Mercedes zwiększył nieco pojemność akumulatora i podniósł moc ładowania na szybkiej ładowarce, to wartości te wciąż odstają od możliwości konkurencyjnych modeli.

Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V© Materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans

Nowych modeli możemy spodziewać się w salonach w najbliższych miesiącach. Ich ceny nie są jeszcze znane, jednak biorąc pod uwagę m.in. bogatsze wyposażenie seryjnie, trzeba się liczyć z podwyżką.

  • Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
  • Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
  • Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
  • Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
  • Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
  • Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
  • Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
  • Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
  • Nowa gama Mercedesa Klasy V i Vito
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
[1/37] Nowa gama Mercedesa Klasy V i VitoŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
  • Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy V
[1/18] Nowa gama Mercedesa Vito i Klasy VŹródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans
Komentarze (3)