Mercedes-Benz 300 SEL 3.5 (W109)
Klasyczny Mercedes z przełomu lat '60 i '70.
21.11.2014 | aktual.: 21.11.2014 19:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na początku października br. przed moim obiektywem znalazła się klasyczna limuzyna z gwiazdą na masce. Mowa o Mercedesie 300 SEL 3.5 typu W109, a więc "S-klasie" z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Zanim przejdę do prezentacji zdjęć kilka słów na temat typu W109.
Mercedesy typu W109 stanowiły luksusowe odmiany aut typoszeregu W108. Typ W109 charakteryzował się w porównaniu do W108 m.in. większym o dziesięć centymetrów rozstawem osi oraz pneumatycznym zawieszeniem. Linia nadwozia W108/W109 została zaprojektowana przez Paula Bracq. Mercedesy W109 w wersji 300 SEL 3.5 (pełny kod modelu W109.056) były produkowane w okresie od listopada 1969 r. do września 1972 r. W tym czasie powstało około 9,5 tys. egzemplarzy tego modelu. Egzemplarz 300 SEL 3.5, który miałem okazję fotografować został wyprodukowany w 1971 r. Samochód ten został wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Do napędu tego auta wykorzystano widlasty, ośmiocylindrowy silnik o pojemności 3,5 litra, oznaczany kodem fabrycznym M116.981. Warto podkreślić, że jest to silnik wyposażony w elektroniczny wtrysk paliwa typu D-Jetronic firmy Bosch. Jednostka napędowa M116.981 rozwija moc 200 KM przy 5.800 obr/min i w wersji z czterobiegową przekładnią automatyczną pozwala na rozpędzenie tego auta o długości pięciu metrów i wadze 1.630 kg do prędkości około 205 km/h przy osiągnięciu pierwszej "setki" w około 9,4 s. Średnie zużycie paliwa to natomiast około 13 l na 100 km.
Dodam jeszcze, że 300 SEL 3.5, który stanął przed moim obiektywem, zrobił na mnie niesamowite wrażenie nie tylko ze względu na bardzo dobry stan w jakim jest utrzymany, ale również ze względu na niesamowity komfort i luksus jaki oferuje to auto. Rozstaw osi 2.850 mm zapewnia bardzo dużo miejsca w środku, a zawieszenie tego samochodu jest po prostu idealne. Ten Mercedes płynie po drodze. Ponadto robi to bardzo żwawo, jednostka V8 o 90-stopniowym kącie rozwarcia cylindrów pozwala na bardzo sprawne przemieszczanie się, a do tego daje bardzo miłe wrażenia akustyczne. Poniżej zamieszczam zdjęcia tego wspaniałego klasycznego Mercedesa.
Więcej zdjęć można obejrzeć pod tym adresem: link.
Autor: Paweł Skrzypczyński PESfoto