Mazda6 2.2 SkyActiv-D GX (2013) [wyścigi]

Mazda coraz bardziej angażuje się w wyścigi samochodowe. W tym roku Japończycy przygotowali wyścigowy model 6 z silnikiem Diesla. Wystartował on w 24-godzinnym maratonie w Daytona.

Mazda6 2.2 SkyActiv-D GX (2013) [wyścigi]
Olgierd Lachowski

31.01.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Najlepszą promocją produktów firm motoryzacyjnych jest wystawianie ich w sporcie. Ostatnio Mazda wzmogła swoją aktywność w wyścigach, bo promuje nowe turbodiesle z rodziny zwanej SkyActiv-D. Są to silniki o ekstremalnie niskim jak na motory o zapłonie samoczynnym stopniu sprężania wynoszącym zaledwie 14,0.

Jednym z modeli wyposażonych w jednostkę SkyActiv-D jest Mazda6. Dzięki pojawieniu się w wyścigach właśnie z modelem 6 Mazda upiecze dwie pieczenie przy jednym ogniu, bo i motor, i szóstka to całkiem dobre konstrukcje.

Obraz

Japończycy zdecydowali się zbudować wóz odpowiadający regulaminowi klasy GX serii Grand-Am. W tej klasie wyróżnia się dwie podklasy: Prep 1 i Prep 2. Mazda odpowiada regulacjom Prep 2, a więc podkategorii, w której producent może pozwolić sobie na więcej zmian.

Jeśli spojrzeć na karoserię szóstki, to można uznać, że wygląda jak seryjne auto, które zostało nieco obniżone i ma zamontowane skrzydło z tyłu. W rzeczywistości nadwozie jest poszerzone o 40 mm, a cała maszyna jest niższa o ponad 150 mm w stosunku do seryjnego pojazdu. Jednocześnie wóz spełnia wymóg minimalnego prześwitu wynoszącego 63 mm.

Obraz

Nadwozie w całości jest wykonane z włókien węglowych i tylko przypomina to z seryjnej Mazdy6. Szyby zrobiono z poliwęglanu. Wszystkie elementy poszycia są przykręcone do struktury nośnej z wmontowaną w nią klatką bezpieczeństwa.

Kierowca wyścigowej Mazdy siedzi znacznie dalej, nieco niżej i bardziej na środku w porównaniu z pozycją, którą zajmuje kierowca drogowego auta. Przesunięcie pozycji bierze się stąd, że inżynierowie chcieli rozłożyć naciski po 50% na każdą z osi. Udało się to nie tylko dzięki przesunięciu fotela kierowcy, ale przede wszystkim dzięki znacznemu przesunięciu silnika w tył wozu.

Obraz

4-cylindrowa rzędowa jednostka napędowa ma objętość skokową 2,2 l i została zaopatrzona w turbosprężarkę. Oczywiście, jak to w nowoczesnych dieslach, motor ma bezpośredni zasobnikowy wtrysk paliwa. Sama turbosprężarka to urządzenie, które nie ma nic wspólnego z tym, które jest wykorzystywane w seryjnym samochodzie.

Fabryczna jednostka napędowa osiąga moc 175 KM i moment obrotowy 420 Nm. Silnik wyścigowy rozwija moc aż 400 KM przy 5000 obr./min i maksymalny moment obrotowy o wartości 605 Nm przy 3600 obr./min. O zmianach w stosunku do seryjnego agregatu Mazda nie informuje.

Obraz

Co na pewno zaskoczy wiele osób, wyścigowy wóz ma serce umieszczone nie poprzecznie, tylko wzdłużnie. Co więcej, napęd jest przekazywany na tylne koła (w normalnym aucie silnik ustawiony jest poprzecznie i napęd realizowany jest przez przednie koła). Co ciekawe, sekwencyjna skrzynia biegów firmy Emco znajduje się z tyłu i bezpośrednio łączy się z przekładnią główną. Jest to więc układ transaxle.

Obraz

Zarówno z przodu, jak i z tyłu zawieszenie składa się z podwójnych wahaczy trójkątnych i amortyzatorów o regulowanej charakterystyce pracy, i oczywiście sprężyn. Hamulce przygotowała firma Alcon. 18-calowe felgi pochodzą z magazynów niemieckiego BBS-a, a na nich są opony Continental o rozmiarze 285/645-18 z przodu i 305/645-18 z tyłu.

Gotowa do jazdy Mazda6 2.2 SkyActiv-D GX waży zaledwie 1111 kg, czyli tyle, ile wynosi minimalna masa samochodu dopuszczonego do ścigania się w kategorii GX.

Trzy Mazdy6 pojawiły się w 24-godzinnym wyścigu w Daytona. Niestety, żadna nie dotarła do mety, ba, żadna nie osiągnęła nawet 10% dystansu wyścigu. Oczywiście Japończycy nie zrezygnują z projektu po jednej porażce.

Obraz

Skutkiem ubocznym przygotowywania przez Mazdę wozów na wyścig w Daytonie jest bardzo duże opóźnienie w projekcie dieslowskiego silnika, z którym japońska firma miała pokazać się w klasie LMP2 w tegorocznym Le Mans. Jest już pewne, że producent nie zdąży z zakończeniem badań jednostki napędowej i na pewno nie zobaczymy w tym roku prototypu LMP2 z turbodieslem pod maską. Z drugiej strony to dobrze, bo Mazda będzie miała znacznie więcej czasu na przygotowanie jednostki, która zostanie opracowana już pod zupełnie nowy regulamin Le Mans.

Lista innych samochodów rajdowych i wyścigowych opisywanych na łamach Autokultu znajduje się poniżej.

Inne samochody:

Dane techniczne

  • Typ: R4, ZS
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2191 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka Garrett
  • Moc maksymalna: 400 KM przy 5000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 182,57 KM/l
  • Maksymalny moment obrotowy: 605 Nm przy 3600 obr./mi
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, sekwencyjna Emco, układ transaxle
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane Alcon, średnica 355 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane Alcon, średnica 328 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 18” BBS
  • Koła tylne: 18” BBS
  • Opony przednie: 285/645-18 Continental
  • Opony tylne: 305/645-18 Continental

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1111 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,78 kg/KM
  • Długość: 4935 mm
  • Szerokość: 1880 mm
  • Wysokość: 1298 mm
  • Rozstaw osi: 2800 mm
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/11]
Komentarze (0)