Mazda RX‑7 | Kontynentalne klasyki
W końcu nadszedł czas na zwycięzcę plebiscytu na najlepszego klasyka lat siedemdziesiątych z Azji. Konkurent Porsche 924 i Datsuna 260Z z tamtych lat, czyli Mazda RX-7, jest autem niesłychanie szybkim i unikatowym. Każdy fan motoryzacji musi poznać historię tego auta!
23.11.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:49
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Europa i Japonia zadrżały
Po premierze sportowego atlety Mazdy Japonia i Europa zadrżały. RX-7 wstrząsnął rynkami, ludzie kupowali to auto jak świeże bułeczki. Przyczyn tego stanu rzeczy należy szukać przede wszystkim w stylistyce naszego klasyka - auto miało bardzo aerodynamiczną sylwetkę. Współczynnik oporu powietrza kształtował się na poziomie 0,36. Na tamte czasy był to jeden z najlepszych wyników w segmencie!
Smukła sylwetka
Charakterystyczne dla tego auta są również otwierane reflektory, które przyciągały zazdrosne spojrzenia przechodniów. Przód auta wieńczy wklęsły, ledwie zauważalny grill. Profil RX-7 jest smukły i przedzielony czarną listwą ustawioną na wysokości średnicy obręczy.
1979 Mazda RX-7 Commercial
Biały kruk pod maską
Mazda RX-7 to bodaj najpopularniejszy samochód z motorem Wankla w środku. W pierwszej wersji sercem naszego klasyka była 1,2-litrowa jednostka o mocy 95 KM (USA) lub 105 KM (wersja europejska). Pięć lat po premierze koncern zdecydował się na zamontowanie w Wanklu turbosprężarki.
Debiut drugiej generacji auta to kolejne ulepszenia. Niemal w sam środek, pomiędzy osie Mazdy RX-7 trafiły dwie wersje - wolnossąca oraz turbodoładowana. Obie miały pojemność 1,3 l i były sprzężone z czterostopniową skrzynią automatyczną (pięciostopniowa ręczna była mało popularna). Moc tych jednostek to odpowiednio 160 KM i 202 KM.
Pożeracz paliwa
Od połowy lat osiemdziesiątych RX-7 stała się przeciętniakiem pod względem średniego zużycia paliwa. Nie można tego samego powiedzieć o osiągach, które jak na auto o pojemności 1,3-1,5 l były zdumiewające. Wystarczy powiedzieć, że samochód kończył przyspieszać przy prędkości około 240-250 km/h i rozpędzał się do setki w około 7,5 s.
Garść ciekawostek
Trzecia generacja rozpoczęła się w roku 1992 i skończyła 10 lat później. Jednak jedynie przez pierwszych pięć lat klienci z Europy i Stanów Zjednoczonych mogli nabyć w salonie ten wspaniały samochód. Od roku 1997 Mazda RX-7 była dostępna wyłącznie na rynku japońskim. W Europie można było natomiast kupić następcę RX-7, czyli RX-8.