Masz problem z akumulatorem w samochodzie? Oto najczęstsze przyczyny awarii
Choć to silnik jest uznawany za serce każdego samochodu, to jeszcze ważniejszym elementem jest akumulator. Odpowiada on za pracę elektryki i elektroniki, a więc również rozrusznika, który jest niezbędny do uruchomienia pojazdu. Zazwyczaj przypominamy sobie o nim, kiedy już jest za późno, podczas gdy wielu awariom można wcześniej zapobiec. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii? Jak można ich uniknąć?
20.12.2023 | aktual.: 04.01.2024 12:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Akumulator to pod względem konstrukcyjnym bardzo prosty element wyposażenia samochodu. Wewnątrz skrzynki znajdują się zestawy płyt dodatnich i ujemnych oraz elektrolit. Na zewnątrz obudowy mamy dwa bieguny – dodatni i ujemny, które łączymy z instalacją elektryczną pojazdu za pomocą przewodów zakończonych klemami. Kiedy dochodzi do awarii, samochód jest unieruchomiony, a kierowca zaczyna się zastanawiać, co się stało i jak można sobie z zaistniałą sytuacją poradzić.
Źle dobrany akumulator
Pierwszą przyczyną awarii może być po prostu źle dobrany akumulator. Może to wynikać z technologii, która nie jest obsługiwana przez dany model pojazdu albo z niewłaściwej pojemności i prądu rozruchowego. Jeżeli wartości te będą zbyt niskie, to samochód może w ogóle nie ruszyć. Bateria będzie też bardziej obciążona przy rozruchu i przeładowana w trakcie jazdy. Dlatego w przypadku konieczności zakupu nowego akumulatora warto udać się do profesjonalnego serwisu, w którym specjaliści pomogą dobrać odpowiednie rozwiązanie i przeprowadzą montaż – np. do jednego z serwisów sieci Battery Point. Kupując akumulator na własną rękę, należy zajrzeć do specyfikacji zawartej w instrukcji obsługi samochodu.
Higiena to podstawa
Kolejna przyczyna awarii akumulatora to brak właściwej higieny technicznej. Jeżeli nie kontrolujecie stanu akumulatora, a klemy i bieguny są brudne i zaśniedziałe, to jesteście na dobrej drodze do tego, żeby pewnego ranka rozrusznik nie zakręcił. Stan akumulatora można sprawdzać samodzielnie, podobnie jak samodzielnie można przeprowadzać zabieg czyszczenia klem i biegunów oraz smarowania ich smarem elektroprzewodzącym lub wazeliną techniczną. Jednak najlepiej zlecić te czynności w warsztacie, a samą usługę sprawdzenia stanu akumulatora oferują też stacje kontroli pojazdów. Trwa to tylko kilka minut, a może pomóc zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy.
Nieprawidłowy montaż
Choć wydawałoby się, że montaż akumulatora to "bułka z masłem", to lepiej zlecić to zadanie profesjonalistom. Co można zrobić źle? Na przykład zbyt luźno osadzić go we wnęce, czyli np. nie dokręcić wystarczająco mocno jednej ze śrub uchwytu. Nawet jeśli akumulator będzie miał luz liczony w milimetrach, to narazi go to na wibracje i wstrząsy. Efekt takiego zaniedbania to uszkodzenie jednego z ogniw, a to kwalifikuje akumulator do wymiany. Z kolei, jeśli źle podłączycie klemy, to możecie doprowadzić do zwarcia i wtedy pozostaje liczyć, że skończy się tylko na wymianie akumulatora – współczesne samochody mają dużo elektroniki wrażliwej na przeciążenia.
Głębokie rozładowanie
Kiedy samochód nie jest używany przez długi czas, zwłaszcza zimą, może dojść do tzw. głębokiego rozładowania. Każdy akumulator ma określony przez producenta dopuszczalny stan rozładowania. Jeżeli zostanie on przekroczony, to wtedy mówimy o głębokim rozładowaniu. Wtedy próby uruchomienia samochodu z kabli lub naładowania prostownikiem mogą spełznąć na niczym. Na rynku są jednak dostępne tzw. akumulatory głębokiego rozładowania, nieco bardziej wytrzymałe na złe traktowanie.
Zimowa klasyka gatunku
Zima to najtrudniejszy okres dla akumulatorów samochodowych. Oprócz rozładowania są też narażone na inne niebezpieczeństwa. Jednym z nich jest zamarznięcie elektrolitu, do którego może dojść już w temperaturze ok. -5°C, w przypadku częściowo rozładowanego akumulatora. Druga częsta przyczyna zimowych awarii to nieprawidłowe postępowanie przy uruchamianiu auta poprzez "pożyczenie" prądu od drugiego samochodu. Choć wydaje się, że podłączenie dwóch kabli jest proste, to trzeba pamiętać np. o odpowiedniej kolejności ich podłączania i odłączania. Błędy mogą prowadzić do zwarcia.
Jak zapewnić sobie spokój?
Przyjmuje się, że żywotność akumulatorów samochodowych wynosi ok. 5 lat. Jak przejechać ten okres bezawaryjnie? Wszystko zaczyna się od wyboru odpowiedniej baterii oraz właściwego montażu. Kolejny krok to działania prewencyjne w postaci kontroli stanu akumulatora oraz czystości klem i biegunów. Najlepiej robić to przynajmniej raz w roku – przed rozpoczęciem sezonu zimowego.
Warto zapewnić sobie spokój, powierzając akumulator profesjonalistom. W sieci serwisów Battery Point bezpiecznie wymienicie lub skontrolujecie stan swojego akumulatora, a specjaliści sprawdzą 6 elementów układu elektrycznego, by wykryć lub wykluczyć potencjalne usterki. Na wszystkie usługi dostaniecie gwarancję! Wystarczy zadzwonić lub zamówić usługę online.