Używane Maserati 3200 GT - typowe awarie i problemy
Włochy słyną przede wszystkim z dobrego jedzenia, eleganckich ubrań i pięknych kobiet. Każdy kto choć trochę interesuje się motoryzacją do tego zestawienia dorzuci jeszcze wyjątkowe auta - na przykład Maserati 3200 GT, które oprócz emocji budzi też wiele stresów i to nie tylko podczas szybkiej jazdy. Czy takiemu coupé można wybaczyć wszystko?
26.01.2013 | aktual.: 30.03.2023 10:23
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Maserati to jedna z najbardziej znanych włoskich marek o bogatych wyścigowych tradycjach. Firma została założona w 1914 roku przez Alfieri Maserati z braćmi w Bolonii. Na początku trudniła się jednak produkcją aut dla innej włoskiej marki Diatto. Konstruowanie samochodów sportowych ze znaczkiem Maserati rozpoczęło się dopiero w roku 1926. W tym samym czasie założyciel Alfieri Maserati wygrał również wyścig Targa Florio. Co ciekawe, metę przekroczył w zbudowanym przez siebie aucie Tipo 26.
Niestety los nie był dla Włocha łaskawy, konstruktor zmarł w roku 1932, miał wtedy 44 lata. W 1973 roku siedzibę marki przeniesiono do Modeny, a w latach 60., 70., 80. i 90. Maserati wędrowało z rąk do rąk. Na początku należało do Citroëna, później do De Tomaso aż w końcu trafiło pod skrzydła Fiata, pod którymi funkcjonuje do dnia dzisiejszego.
Model, którym zajmę się tym razem to Maserati 3200 GT. Było to auto dość przełomowe dla tej włoskiej marki przede wszystkim ze względu na stylizację. W pierwszej połowie lat 90. dominowały kanciaste kształty, a dzięki projektantowi Giorgetto Giugiaro 3200 GT nabrało bardziej atrakcyjnych krągłości. Designem równie ciekawego wnętrza zajął się z kolei Enrico Fumia. Samochód był produkowany w latach 1998-2002. W 2001 roku do ofert trafiła jeszcze mocno zmodyfikowana wersja auta, którą nazwano po prostu Coupé/Spyder.
Samochód tylko wyglądał podobnie, a w rzeczywistości pod jego maską pracuje zupełnie inny znacznie większy wolnossący silnik. W aucie jest też nowa elektrohydrauliczna przekładnia ręczna. Między innymi ze względu na te zmiany Maserati Coupé/Spyder uważane jest za następcę modelu 3200 GT.
Silniki
- V8 3,2 biturbo (375 KM)
Jakie skojarzenia przywodzi Wam na myśl podwójnie doładowany silnik V8 o mocy 375 KM? Zapewne drapieżny dźwięk, rewelacyjne osiągi i moc w szerokim zakresie obrotów. Basowy pomruk się zgadza, auto przyśpiesza od zera do 100 km/h w 5,1 s, a jego prędkość maksymalna to 280 km/h więc na osiągi również nie można narzekać. Niestety z elastycznością motoru nie jest już tak dobrze. Absolutnie nie można powiedzieć, że w ogóle jej nie ma bo jest i to więcej niż zadowalająca, ale przy 2500 obr./min. wyczujemy wyraźną turbodziurę. Na szczęście już po kilku przejażdżkach zupełnie o niej zapomnimy.
Są jeszcze dwa mankamenty tej jednostki benzynowej astronomicznie wysokie spalanie i częste awarie. Przy dynamicznej jeździe zużycie paliwa na poziomie 30-40 l/100 km jest jak najbardziej możliwe, więc przed zakupem 3200 GT lepiej przygotować większy zapas gotówki. Co robić, przyjemność musi swoje kosztować.
Jednostki nie omijają również usterki. Najczęściej zawodzą turbosprężarki (zwykle wystarczy wymienić w nich łożyska) i niektóre elementy osprzętu silnika takie jak na przykład przepustnica. Czasami wystarczy zresetowanie elektroniki odpowiedzialnej za jej pracę, choć nie zawsze to pomaga. Co by się jednak nie działo prawdziwi fani włoskiej motoryzacji wybaczą temu silnikowi wszystko.
Dane techniczne
Radzę wybrać tą pierwszą przekładnie znacznie lepiej można nią dozować adrenaliną. Zawieszenie zarówno z przodu jak i z tyłu to zaawansowane układy wielowahaczowe. Dzięki tej całej technologii auto rewelacyjnie się prowadzi, ale trzeba uważać, bo dla niewprawionego kierowcy może być nieprzewidywalne.
Awaryjność
Trwałością nie grzeszy też układ klimatyzacji, a także elektronika oraz elektryka.Problemy z systemami ESP Od czasu do czasu wariuje również radioodtwarzacz. Wielu kierowców nie mających do czynienia z autami sportowymi bardzo szybko zużyje sprzęgło - trzeba obchodzić się z nim jak z jajkiem. Zawieszenie jest trochę zbyt delikatne jak na polskie warunki oprócz elementów metalowo-gumowych poddają się też podzespoły aluminiowe.
Naszym zdaniem
Maserati jest kapryśne, a ceny części bardzo wysokie – możemy zapomnieć o tanich zamiennikach. Po odpaleniu silnika przyjemność płynąca z jazdy pomoże nam jednak zapomnieć o pieniądzach jakie władowaliśmy w to auto. To z pewnością model dla prawdziwych pasjonatów. Używane egzemplarze Maserati 3200 GT w Niemczech kosztują od 14 000 do 50 000 euro. W Polsce jest ich jak na lekarstwo.