Lister LFP ma być najszybszym SUV‑em na świecie. Brytyjska manufaktura rzuca wyzwanie gigantom
Walka o tytuł najszybszego SUV-a na świecie właśnie wchodzi na kolejny, jeszcze bardziej absurdalny poziom. Brytyjski tuner planuje przekroczyć barierę 200 mil na godzinę (322 km/h) swoim 670-konnym modelem bazującym na Jaguarze F-Pace.
06.09.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zrewitalizowana parę lat temu marka Lister notuje godny uznania progres. Założona przez Briana Listera w 1954 roku firma wywalczyła sobie silną pozycję jako producent lekkich samochodów sportowych, po czym uzyskała światową sławę w latach 80. jako autor ekstremalnie przerobionych Jaguarów XJS. Po paru latach bez aktywności Lister wrócił do formy w roku 2013, gdy nowy właściciel przygotował dla firmy nową siedzibę w Cambridge i zmienił jej strategię. Po bardzo udanym programie budowy replik szeregu wyścigowych modeli Listera sprzed pół wieku, teraz firma w nowej odsłonie powróciła do kolejnej ze swoich tradycji – tuningu Jaguarów.
Ambicją Lawrence'a Whittakera jest utworzenie z szefowanej przez niego firmy nadwornego tunera Jaguara – wyrobienia sobie zależności podobnej do tej, jaka wiąże Brabusa z Mercedesem. Pierwszy krok w kierunku realizacji tych planów został postawiony w styczniu 2018 roku, gdy Lister zaprezentował pierwszą autorską kreację, bazującyo na Jaguarze F-Typie R model LFT-666. Pod kosmetycznie zmodyfikowanym nadwoziem pokrytym tradycyjnym malowaniem konstruktorzy ukryli pięciolitrowe V8 Jaguara wzmocnione do wymownych 666 KM i 976 Nm. Teraz Lister zaaplikował bardzo podobny pakiet zmian topowemu SUV-owi Jaguara, modelowi F-Pace SVR.
Urus musi zjechać na prawy pas
Tuner ostrożnie dozuje informacje dotyczące swojego nowego dzieła, ale właśnie ogłoszone szczegóły są jak najbardziej godne uwagi nie tylko fanów szybkich SUV-ów, ale i przyszłych konkurentów tego modelu. Pod maską nowego Listera LFP pojawia się znana z LFT-666 pięciolitrowa jednostka, która z pomocą kompresora jest wzmocniona do okolic 670 KM. Wraz ze zoptymalizowanym pod kątem aerodynamicznym nadwoziem ma to pozwolić uzyskać wynik przyspieszenia do 100 km/h na poziomie 3,5 s oraz, co szczególnie interesujące, prędkość maksymalną co najmniej 322 km/h.
Dzieło brytyjskich konstruktorów stałoby się tym samym szybsze od obecnego króla prędkości wśród SUV-ów, zdolnego rozpędzić się do 305 km/h Lamborghini Urusa. Bazujący na Jaguarze F-Pace projekt Listera ma być od włoskiego konkurenta nie tylko szybszy, ale i bardziej ekskluzywny. Jak zdradzają wizualizacje wnętrza, kabina ma zostać wykończona luksusowymi materiałami wedle zindywidualizowanych wytycznych zleceniodawcy. Przy cenie zaczynającej się od około 140 tys. funtów SUV Listera będzie też od Lamborghini droższy (cennik Urusa na Wyspach rozpoczyna się od kwoty 131,5 tys. funtów).
Jeśli Lister osiągnie swój cel i pierwszy SUV opatrzony logo tej marki rzeczywiście osiągnie 200 mil na godzinę, będzie szybszy od seryjnie produkowanych SUV-ów, ale nie będzie jedynym oferowanym na rynku tuningowym projektem oferującym takie godne superaut osiągi. Z taką samą prędkością mogą poruszać się wedle swoich twórców między innymi Brabus GLE Coupe 850 6.0 Biturbo bazujący na SUV-ie Mercedesa oraz BMW X5/6 M od niemieckiego warsztatu G-Power.