Jaguar F-Pace
W 2015 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zadebiutował najnowszy model i jednocześnie pierwszy SUV marki Jaguar. Auto nosi nazwę F-PACE i jest produkcyjnym ucieleśnieniem konceptu o nazwie C-X17. Ma reprezentować klasę dynamicznych SUV-ów o znakomitych właściwościach jezdnych, takich jak Porsche Cayman/Panamera czy BMW X3/X5, ale jednocześnie będąc autem bardzo praktycznym. Przy projektowaniu to właśnie wszechstronność, funkcjonalność, właściwości jezdne i osiągi były kluczowymi obszarami, nad którymi pracowano. Część techniki pochodzi z modelu XE i XF, natomiast przednie zawieszenie przeniesiono ze sportowego F-Type.
Nadwozie mierzy 4731 mm długości przy rozstawie osi 2874 mm co zapewnia pasażerom dużo przestrzeni wewnątrz. Warto dodać, że bagażnik pomieści aż 650 litrów. Karoseria o współczynniku oporu powietrza Cx=0,34 wykonana z aluminium, pozwoliła mocno zbić masę – do 1665 kg w najlżejszej wersji. Kokpit zaprojektowano w stylu typowym dla najnowszych modeli Jaguara z dużym ekranem pośrodku i pokrętłem do obsługi skrzyni biegów. Na przedniej szybie kierowca może obserwować laserowo wyświetlane wskaźniki HUD, natomiast zamiast klasycznych wskaźników z zegarami, Jaguar oferuje mu 12,3-calowy ekran TFT, który można konfigurować. Wnętrze wykończono wysokiej jakości materiałami.
Zawieszenie Jaguara F-PACE zapewnia nie tylko znakomite wyczucie i sterowność samochodu na drogach utwardzonych, ale ma również pozwalać na nieograniczoną jazdę w terenie, oczywiście biorąc poprawkę na fakt, że mamy do czynienia z SUV-em. Za układ napędowy odpowiadają m. in. inżynierowie z Land Rovera, którzy skonfigurowali napęd tak, by pasował do charakteru sportowego Jaguara, a jednocześnie dzięki możliwości samoadaptacji i szybkości działania ma zapewniać znakomitą trakcję poza szosą. Jak na SUV-a, a w szczególności takiej marki, parametry terenowe są imponujące. Prześwit 213 mm odpowiada już niektórym terenówkom, a głębokości brodzenia 525 mm nie powstydziłby się niejeden samochód z reduktorem. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że napęd na cztery koła nie jest dostępny dla podstawowego silnika benzynowego. Tu jest napęd na oś tylną.
Doskonałe prowadzenie na drogach utwardzonych ma zapewniać zawieszenie wielowahaczowe z opcjonalnymi amortyzatorami adaptacyjnymi. System Configurable Dynamics pozwala dostroić ich pracę, a także silnik, skrzynię biegów i układ kierowniczy do aktualnej sytuacji. Aby układ kierowniczy osiągał najwyższą precyzję zastosowano m.in. piąty punkt mocowania maglownicy oraz zwiększono sztywność skrętną połączeń ramy pomocniczej do nadwozia. Nie zabrakło funkcji Torque Vectoring oraz Sufrace Progress Control ułatwiającej ruszanie i rozpędzanie samochodu do 30 km/h na bardzo śliskiej nawierzchni.
Do napędu Jaguara F-PACE służą cztery silniki, wszystkie produkcji brytyjskiej. Mniejsze to 2-litrowy diesel oraz benzyna, natomiast większe to również diesel i benzyna o pojemności 3 litrów w układzie V6. Podstawowa jednostka to motor wysokoprężny o mocy 180 KM łączony tylko z napędem na cztery koła. Silnik wytwarza moment obrotowy o wartości maksymalnej 430 Nm. 2-litrowy benzyniak z turbodoładowaniem generuje 240 KM i 340 Nm i jest dostępny tylko z napędem tylnym.
Większe silniki to diesel V6 o mocy 300 KM i momencie obrotowym 700 Nm oraz 340-konny benzyniak V6 z doładowaniem, wytwarzający moment obrotowy o wartości 450 Nm. Topową jednostką napędową jest ten sam silnik w wersji o mocy 380 KM. Moment obrotowy ma tę samą wartość co słabsza odmiana. Przyspieszenie do 100 km/h najmocniejszego Jaguara F-PACE wynosi 5,5 s.