TestyLexusLexus GS300h Prestige - test

Lexus GS300h Prestige - test

Nowy Lexus GS to stosunkowo młody gracz w segmencie E, który wyróżnia się pewną nietypową cechą. Japoński producent nie bacząc na poczynania konkurencji ma w swojej ofercie wyłącznie wersje silnikowe zasilane benzyną, a w alternatywie dla jednostek pracujących na oleju napędowym proponuje układy hybrydowe. Od kilku miesięcy oprócz zamykającego cennik wariantu GS450h klienci mają do wyboru również coś tańszego – GS300h. Lexus od dawna chętnie stawia na alternatywne zespoły napędowe i ich promocję. GS300h ma być prawdziwą gratką dla tych, którzy liczą się z ceną zakupu i nad sportowe wrażenia przekładają niskie zużycie paliwa.

Lexus GS300h Prestige - test
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Rafał Warecki

18.07.2014 | aktual.: 18.04.2023 10:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Lexus GS300h Prestige - test

Wygląd zewnętrzny modelu GS bez pakietu F-Sport wydaje się dość konserwatywny, choć auto jest dostępne na rynku zaledwie od dwóch lat zdążyło się już trochę zestarzeć. Patrząc na najmłodszego w gamie IS-a można odnieść wrażenie, że mimo równoległej obecności w ofercie Lexusa dzieli je co najmniej jedna generacja. Niektórzy odbiorcy tak stonowany wygląd postrzegają jako zaletę, pozostali mogą go przystroić sportowymi dodatkami z logo F, które dodadzą autu trochę ostrych linii i charakteru. Niemniej jednak trzeba przyznać, że nawet w tak statecznej formie model GS ma pewien urok.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Pomysł na projekt i wykonanie kabiny Lexusa GS to esencja wykwintnej prostoty w najlepszym wydaniu. Klasę widać po wykończeniu kabiny i zastosowanych do tego materiałach. Tapicerka z miękkiej perforowanej skóry czy deska rozdzielcza z elementami jasnego drewna bambusowego to elementy, które skutecznie wpuszczają do wnętrza powiew dobrego stylu. Linie zamykające deskę rozdzielczą są uformowane w kompozycję pełną elegancji, a największy w segmencie ekran o przekątnej 12,3 cala obsługuje się intuicyjnym kontrolerem przypominającym mysz komputerową.

Panoramiczny wyświetlacz nie jest dotykowy, ponieważ i tak kierowca nie dosięgnąłby go ręką, szkoda tylko, że szata graficzna systemu multimedialnego w porównaniu do tego co oferuje konkurencja wygląda po prostu przestarzale.

Jak w większości aut tej klasy komfort podróży kierowcy i pasażerów potęgować ma bogate wyposażenie i dobre nagłośnienie gwarantowane w tym przypadku przez system Mark Levinson o czystym brzmieniu i zadowalająco zbudowanej scenie. Nie wszystkie dodatki mające zwiększać przyjemność podróży lub wspierać kierowcę radzą sobie jednak ze swoimi obowiązkami – asystent świateł drogowych bez skrupułów uparcie oślepia pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka nie zawsze rozpoznając kiedy trzeba je wyłączyć.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Choć GS w wersji 300h ma inny charakter niż 450h można znaleźć w nim kilka elementów, które wskazują na to, że projektanci chcieli zostawić na nim choć odrobinę sportowego sznytu. Niska pozycja i bardzo płaskie poprowadzenie kolumny kierowniczej pozwalają poczuć się za kółkiem niemal jak w rasowym aucie sportowym, jednak podczas manewrowania przeszkadza odstająca z prawej dźwigienka tempomatu, która wyższemu kierowcy zahacza o udo. Gdyby nie system wsparcia wsiadania i wysiadania z pojazdu, który odsuwa fotel i podnosi wieniec kierownicy do góry problem pojawiałby się również podczas zajmowania i opuszczania miejsca kierowcy.

Do samego fotela nie można mieć natomiast żadnych zastrzeżeń – bardzo szeroki zakres i osiemnaście punktów regulacji wraz z pompowaniem pozwalają niemal idealnie dopasować siedzisko i oparcie pod ciało, a dostępna w prezentowanym egzemplarzu wentylacja lub podgrzewanie podniosą komfort podróży niezależnie od warunków panujących poza autem.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Nieco gorzej mają pasażerowie tylnej kanapy ponieważ przeciętna ilość miejsca starczy raczej tylko dla dwóch dorosłych osób, przestrzeń dla trzeciej jest ograniczona przez tunel prowadzący wał napędowy. W kombinacji czterech osób o wzroście około 180 cm podróż nie powinna męczyć, a bagażnik mimo zmniejszonej pojemności zmieści ich pakunki. Akumulatory za kanapą nie tylko ograniczają przestrzeń bagażową, ale też wykluczają możliwość powiększenia kufra przez złożenie oparć, a to już niestety jest dość uciążliwe.

Kolejną usportowioną cechą modelu GS300h są nastawy zawieszenia. Zastosowane amortyzatory o zmiennej charakterystyce powodują, że samochód w zakrętach praktycznie nie wykazuje skłonności do odczuwalnych przechyłów nadwozia. Niezłe wyważenie, szeroki rozstaw kół i sztywne nastawy sprawiają, że GS300h jest przewidywalny oraz pozwala szybko i pewnie pokonywać zakręty. Fani szybkiej jazdy będą z pewnością czerpać przyjemność szczególnie w trybie Sport S+, który odczuwalnie usztywnia zawieszenie i przyjemnie zwiększa opór na wieńcu kierownicy. Sport S oraz Eco względem Normal zmieniają tylko charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Takiego auta nie kupuje się jednak dla sportowych wrażeń, trochę za mało w nim oczekiwanego komfortu podczas normalnej jazdy na standardowych nastawach. Przy małych i częstych nierównościach takich jak np. kostka brukowa drgania są bardzo odczuwalne w kabinie, a duże obręcze kół podkreślają fakt, że układ tłumienia nie radzi sobie z wymuszeniami idącymi od drogi.

Tak twarde jak na limuzynę segmentu E zawieszenie swoim charakterem nie do końca pasuje też do potencjału jednostki napędowej. Wolnossące R4 o pojemności 2,5 l i niezbyt wygórowanej mocy 181 KM wspomagane jest przez 143-konny silnik elektryczny, jednak w kombinowanym trybie pracy kierowca może wykorzystać maksymalnie zaledwie 223 KM i same osiągi również nie robią na nikim większego wrażenia.

GS300h rozpędza się do 100 km/h w 9,2 s. Wynik ten choć prawdziwy i sprawdzony podczas pomiarów, ze względu na sposób pracy bezstopniowej skrzyni biegów jest całkowicie nieodczuwalny. Po gwałtownym wciśnięciu pedału gazu czuć zwłokę w reakcji by po chwili przekonać się, że auto tym silnikiem nie jest w stanie gwałtownie wyrwać z miejsca. Podobnie sytuacja wygląda podczas próby gwałtownego przyspieszenia już w ruchu – przekładania utrzymuje stałe 6000 obr./min. a samochód zachowuje się bardzo leniwie. W miarę równe tempo nabierania prędkości utrzymywane jest do około 120 km/h, później auto powoli traci zapał by od 150 km/h dać znać kierowcy, że jest trochę zmęczone. Tym co najbardziej zasługuje na pochwałę podczas spokojnej jazdy w trasie jest naprawdę dobre wyciszenie.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Lexus GS300h jak wspomniałem na początku ma być wariantem ekonomicznym i jak to zazwyczaj przy hybrydach bywa widać to najwyraźniej podczas jazdy z niższymi prędkościami. Trzymając się pola Eco wskaźnika ekonomiczności na animowanej tablicy zegarów i nie przekraczając przy tym 100 km/h można zejść do średniego zużycia benzyny na poziomie 4,5 l/100 km. Normalna jazda bez wyrzeczeń w terenie miejskim i podmiejskim to już 6,8 l/100 km, a w podróż trasie powyżej 140 km/h daje wynik na poziomie 8,5 l/100 km. To i tak nieźle.

Jeśli powyższe wartości zużycia paliwa nie przekonują Was do wyboru hybrydy to warto wspomnieć, że Lexus chcąc skuteczniej przekonać klientów prowadzi bardzo atrakcyjną politykę cenową. W trwającej nadal od dość dawna promocji różnica między wersjami 250 i 300h to 9000 zł na korzyść hybrydy.

Plusy:

Świetna kompozycja i jakość wykończenia kabiny

Bardzo dobre wyciszenie

Dość niskie zużycie paliwa

Cena zakupu

Minusy:

Stosunkowo niski komfort na nierównościach (jak na segment auta)

Auto jest młode, a stylistycznie zdążyło się już nieco zestarzeć

Ogólna ocena samochodu: 7,5/10

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/16]

Lexus GS300h Prestige - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Lexus GS300h Prestige
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, wolnossący + elektryczny asynchroniczny
Rodzaj paliwa:Benzyna + prąd elektryczny (baterie wodorkowo-niklowe Ni-MH)
Ustawienie:Wzdłużne
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:2494 cm3
Stopień sprężania:b.d.
Moc maksymalna:181 KM przy 6000 rpm + 143 KM (elektryczny)
Moment maksymalny:221 Nm przy 4200-5400 rpm + 300 Nm (elektryczny)
Objętościowy wskaźnik mocy:72,4 KM/l
Skrzynia biegów:Bezstopniowa E-CVT
Typ napędu:Tylny (RWD)
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe, wentylowane
Zawieszenie przednie:Wielowahaczowe
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Wspomagany
Średnica zawracania:10,6 m
Koła, ogumienie przednie:235/40 R19
Koła, ogumienie tylne:235/40 R19
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Sedan
Liczba drzwi:4
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,26
Masa własna:1790 kg
Stosunek masy do mocy:9,9 kg/KM
Długość:4850 mm
Szerokość:1840 mm bez lusterek
Wysokość:1455 mm
Rozstaw osi:2850 mm
Rozstaw kół przód/tył:1575/1590 mm
Pojemność zbiornika paliwa:66 l
Pojemność bagażnika:451 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:445 kg
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-10 km/h:0,6 s
Przyspieszenie 0-20 km/h:1,3 s
Przyspieszenie 0-30 km/h:1,9 s
Przyspieszenie 0-40 km/h:2,6 s
Przyspieszenie 0-50 km/h:3,3 s
Przyspieszenie 0-60 km/h:4,2 s
Przyspieszenie 0-70 km/h:5,2 s
Przyspieszenie 0-80 km/h:6,4 s
Przyspieszenie 0-90 km/h:7,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,2 s9,0 s
Przyspieszenie 0-110 km/h:10,6 s
Przyspieszenie 0-120 km/h:12,3 s
Przyspieszenie 0-130 km/h:14,3 s
Przyspieszenie 0-140 km/h:16,4 s
Przyspieszenie 0-150 km/h:19,0 s
Prędkość maksymalna:190 km/h
Hałas: bieg jałowy 1000 obr./min. (nie EV)43 dB
Hałas przy 2000 obr./min.47 dB
Zużycie paliwa (miasto):b.d.ok. 6,8 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):b.d.8,5 l/100 km(prędkości autostradowe)
Zużycie paliwa (mieszane):4,8 l/100 kmod 4,5 do 5,5 l/100 km(jazda ekonomiczna)
Emisja CO2:110 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:b.d.
Cena
Testowany egzemplarz:ponad 306 200 zł
Model GS300h od:199 900 zł
Wyposażenie
Wybrane wyposażanie testowanej wersji Prestige:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:--
Dodatki stylistyczne wnętrza:
Skórzana tapicerka, dywaniki welurowe, elementy aluminiowe, oświetlenie LED
-
Koła i opony:-Obręcze i opony 235/40 R19 (2500 zł)
Komfort:Tempomat, 3-strefowa klimatyzacja automatyczna, elektrycznie regulowana kierownica z łopatkami i podgrzewaniem, ułatwianie wysiadania/wsiadania do auta, inteligentny kluczyk, 18-kierunkowa regulacja foteli przednich z pamięcią, podgrzewanie oraz wentylacja foteli z przodu i podgrzewanie z tyłu, elektrycznie składane i regulowane lusterka, elektryczne szyby, elektryczna roleta tylnej szyby, animowane zegary, monitor martwego pola, czujnik zmierzchu, HUD-
Bezpieczeństwo:Kamera cofania, 8 czujników parkowania z przodu i z tyłu, pełne oświetlenie LED, komplet poduszek powietrznych, isofix, ABS, TRC, BAS, VSC, EPS, system doświetlania zakrętów-
Multimedia:Wyświetlacz 12,3 cala z kontrolerem Remote Touch, System audio Mark Levinson, 17 głośników, DVD, USB, AUX, HDD, nawigacja-
Mechanika:Aktywne zawieszenie-
Komentarze (41)