Idą jak burza. Nowy typ opon dobry jak nigdy wcześniej

Niemiecki automobilklub ADAC o dość nietypowej porze opublikował wyniki testów opon całorocznych. Ogumienie w rozmiarze właściwym dla aut kompaktowych było testowane zarówno w zimowych, jak i w letnich warunkach. Efekty? Imponujące. Tego typu opony nigdy nie były tak dobre.

Opony całoroczne. Nowe ogumienie
Opony całoroczne. Nowe ogumienie
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

28.06.2024 | aktual.: 28.06.2024 15:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przed kilkoma laty pierwsi producenci branży oponiarskiej pokazali bardziej uniwersalne całoroczne ogumienie nowej generacji. Kierowców nie trzeba było długo przekonywać. Popularność całorocznego ogumienia szybko zaczęła rosnąć. Jak jest dziś? Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego w pierwszym kwartale 2024 r. popularność całorocznych opon wzrosła względem porównywalnego okresu 2023 r. o 18 proc. Obecnie ich udział na polskim rynku wynosi około 25 proc.

Nic dziwnego, bo dla wielu osób opony całoroczne są świetnym rozwiązaniem. Nie trzeba ich zmieniać, marnując przy okazji czas w kolejkach przed zakładem wulkanizacyjnym. Nie trzeba mieć też miejsca na przechowywanie nieużywanego aktualnie kompletu. Jednocześnie ogumienie – poza ekstremalnymi sytuacjami – nieźle sobie radzi. Jak dobrze? To właśnie pokazał test ADAC.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niemiecki automobilklub przetestował 16 modeli ogumienia w rozmiarze 205/55 R16 V. Opony sprawdzane były zarówno w letnich, jak i w zimowych warunkach. W każdej kategorii opony otrzymywały noty liczbowe. Im wartość jest niższa, tym lepiej. Na podstawie badań ścieralności określono również przewidywany przebieg, który można pokonać na ogumieniu. Ważnym aspektem jest również hałas. Oto wyniki – od najlepiej do najgorzej ocenionej opony.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

  • Sucha droga: 2,7
  • Mokra droga: 2,5
  • Droga w warunkach zimowych: 2,3
  • Przewidywany przebieg: 60 700 km
  • Hałas: 3,0
  • Cena za sztukę w Polsce: 400 zł

Pirelli Cinturato All Season SF2

  • Sucha droga: 2,3
  • Mokra droga: 2,1
  • Droga w warunkach zimowych: 2,5
  • Przewidywany przebieg: 33 000 km
  • Hałas: 3,0
  • Cena za sztukę w Polsce: 460 zł

Hankook Kinergy 4S²

  • Sucha droga: 2,3
  • Mokra droga: 2,9
  • Droga w warunkach zimowych: 2,9
  • Przewidywany przebieg: 51 500 km
  • Hałas: 3,4
  • Cena za sztukę w Polsce: 350 zł

Michelin CrossClimate 2

  • Sucha droga: 2,1
  • Mokra droga: 2,9
  • Droga w warunkach zimowych: 2,0
  • Przewidywany przebieg: 44 000 km
  • Hałas: 2,9
  • Cena za sztukę w Polsce: 420 zł

Kumho Solus 4S HA32+

  • Sucha droga: 3,0
  • Mokra droga: 2,9
  • Droga w warunkach zimowych: 2,1
  • Przewidywany przebieg: 50 600 km
  • Hałas: 3,0
  • Cena za sztukę w Polsce: 280 zł

Vredestein Quatrac

  • Sucha droga: 3,1
  • Mokra droga: 2,6
  • Droga w warunkach zimowych: 2,7
  • Przewidywany przebieg: 48 000 km
  • Hałas: 3,1
  • Cena za sztukę w Polsce: 350 zł

Falken EuroAll Season AS210

  • Sucha droga: 2,7
  • Mokra droga: 2,2
  • Droga w warunkach zimowych: 3,2
  • Przewidywany przebieg: 40 000 km
  • Hałas: 3,2
  • Cena za sztukę w Polsce: 310 zł

Firestone Multiseason2

  • Sucha droga: 3,6
  • Mokra droga: 2,6
  • Droga w warunkach zimowych: 3,0
  • Przewidywany przebieg: 35 600 km
  • Hałas: 3,2
  • Cena za sztukę w Polsce: 310 zł

Sava All Weather

  • Sucha droga: 3,7
  • Mokra droga: 3,4
  • Droga w warunkach zimowych: 1,8
  • Przewidywany przebieg: 42 700 km
  • Hałas: 3,0
  • Cena za sztukę w Polsce: 330 zł

Nankang Cross Seasons AW-6

  • Sucha droga: 3,7
  • Mokra droga: 3,4
  • Droga w warunkach zimowych: 2,7
  • Przewidywany przebieg: 41 800 km
  • Hałas: 3,0
  • Cena za sztukę w Polsce: 260 zł

Toyo Celsius AS2

  • Sucha droga: 3,8
  • Mokra droga: 3,1
  • Droga w warunkach zimowych: 3,3
  • Przewidywany przebieg: 50 200 km
  • Hałas: 3,2
  • Cena za sztukę w Polsce: 350 zł

Semperit AllSeason-Grip

  • Sucha droga: 3,9
  • Mokra droga: 2,5
  • Droga w warunkach zimowych: 1,7
  • Przewidywany przebieg: 37 400 km
  • Hałas: 3,3
  • Cena za sztukę w Polsce: 360 zł

UNIROYAL AllSeasonExpert 2

  • Sucha droga: 4,0
  • Mokra droga: 2,5
  • Droga w warunkach zimowych: 2,4
  • Przewidywany przebieg: 48 000 km
  • Hałas: 3,3
  • Cena za sztukę w Polsce: 320 zł

Yokohama BluEarth-4S

  • Sucha droga: 4,0
  • Mokra droga: 2,9
  • Droga w warunkach zimowych: 2,8
  • Przewidywany przebieg: 33 900 km
  • Hałas: 3,0
  • Cena za sztukę w Polsce: 310 zł

Kenda Kenetica 4S

  • Sucha droga: 2,6
  • Mokra droga: 3,0
  • Droga w warunkach zimowych: 5,1
  • Przewidywany przebieg: 43 600 km
  • Hałas: 3,4
  • Cena za sztukę w Polsce: 270 zł

Jak zauważa ADAC, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 to pierwsza opona całoroczna, która w historii testów prowadzonych przez tę instytucję osiągnęła ogólną ocenę "dobrą". Charakteryzuje się imponującą trwałością, świetnymi parametrami na mokrej i ośnieżonej nawierzchni i niezłymi osiągami na suchym, rozgrzanym asfalcie. Wciąż jest to kompromis, ale wyjątkowo mało bolesny.

Sklasyfikowana na drugim miejscu opona Pirelli Cinturato All Season SF2 oferuje jeszcze lepszą przyczepność na każdej możliwej nawierzchni, ale jednocześnie pod względem trwałości bieżnika wypada najsłabiej w stawce. To dobry wybór dla rzadko jeżdżących kierowców, którzy cenią bezpieczeństwo.

Kilka kolejnych opon (Hankook, Michelin czy Kumho) także trzyma poziom pod względem osiągów, hałasu i trwałości. Test ADAC pokazuje jednak, że w przypadku ogumienia całorocznego nie może być mowy o podobieństwie wszystkich produktów danej kategorii. Łatwo naciąć się na oponę o mało zrównoważonej charakterystyce – na przykład dobrze radzącej sobie zimą, ale zupełnie zawodzącej latem. Warto więc zapoznawać się z wynikami testów, by dobrać odpowiedni model do swoich potrzeb.

Komentarze (84)