Legendarne samochody mafijnych bosów
Temat mafii fascynuje ludzi praktycznie od czasów, w których imigranci w Stanach Zjednoczonych zaczęli tworzyć siatkę przestępczości zorganizowanej. Zainteresowanie to jest dziś w głównej mierze zasługą filmowców i pisarzy. Ci, podchwyciwszy temat z prasy, stworzyli klimat, który dziś kojarzymy z wyczynami Ala Capone czy książkowego Vito Corleone. Oni stworzyli postaci, które trudno jest porównywać z naszymi rodzimymi przestępcami. Dzięki nim interesuje nas to, jak się ubierali, gdzie jadali i... czym jeździli. Popatrzmy na kilka typowo "mafijnych" samochodów.
15.09.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Packard Ala Capone z 1925
Jeden z dwóch opancerzonych samochodów Człowieka z Blizną, tak dobrze pasujący do powszechnej wizji nieprzyzwoitego, nielegalnego bogactwa. Łatwo wyobrazić sobie to auto goniące po ulicach Chicago podczas zażartej strzelaniny. Pojazd wyposażono dodatkowo w syreny policyjne oraz - co ciekawe - w pierwszy znany zainstalowany system odsłuchu policyjnej radiostacji. Był częścią feralnego majątku, który posłużył jako dowód na oszustwa podatkowe, za które Al trafił do Alcatraz. Dziwnym zbiegiem okoliczności został wykupiony przez rząd Stanów Zjednoczonych i okazał się bardzo przydatny i dość rewolucyjny jak na swoje czasy. Roosevelt używał go jeszcze po ataku na Pearl Harbour...
Ford Mustang GT-350 Fastback
Auto również upolowane na filmie Scotta, nieco mniej elegancki symbol amerykańskiej motoryzacji. Przerobiona wersja produkowanego od 1965 roku Forda Mustanga. Firma Shelby specjalnie dostosowała go do uczestnictwa w wyścigach GT-350, nadając mu bardziej opływowy kształt. Jako jedna z pierwszych maszyn Forda miał usztywnione zawieszenie i czterostopniową skrzynię biegów. Z czasem do jego wyposażenia dodawano coraz więcej różnych akcesoriów.
Buick 40
Wyposażony w sześciocylindrowy silnik o mocy 80 KM, wprowadzony do sprzedaży w 1930 roku Buick Serii 40, utrzymał się aż do roku 1956, wielokrotnie podnosząc sprzedaż marki. Klasyczna linia z szerokimi nadkolami robi wrażenie na każdym fanie motoryzacji.
Ford Fordor Deluxe Sedan
Rolls-Royce Silver Dawn
Produkowana w latach 1949-1955 brytyjska perełka motoryzacyjna. Czterodrzwiowy sedan o majestatycznej sylwetce, silniku R6 o pojemności 4,3 lub 4,6 litra. Wyposażony w czterobiegową, manualną lub automatyczną skrzynię biegów. Auto, na które pozwolić mogli sobie tylko najbogatsi obywatele. A najprostszy sposób na wzbogacenie się to zrobienie czegoś nielegalnego....
Buick Special
Auto, które ewoluowało wraz z amerykańskim mafijnym półświatkiem. Produkowane przez cały okres rozkwitu wczesnej przestępczości zorganizowanej - od 1936 do 1973. Pierwsze modele z lat trzydziestych nawiązują do stylistyki epoki, są wiec typowym gangsterskim środkiem lokomocji. Późniejsze wersje Speciala wpisują się w klimat przemytniczych grup afroamerykańskich z lat siedemdziesiątych. Buick napędzany był kolejno silnikami R6, V6 i V8. Moc maksymalna maszyny z V8 o pojemności 3,5 litra wynosiła 152 KM.