Używana Lancia Lybra - typowe awarie i problemy
Włoska Lancia jeszcze kilka lat temu kojarzyła się nie tylko z rajdami, ale przede wszystkim z takimi modelami jak Stratos, Delta HF Integrale czy 037. Niestety obecny wizerunek marki ma się nijak do jej sportowych modeli z przeszłości. Musimy jednak pamiętać o tym, że fani włoskiej motoryzacji kochają tę markę nie tylko za rajdowe tradycje, ale także za oryginalny design. Jednym z modeli o takiej stylizacji jest właśnie Lybra.
23.12.2011 | aktual.: 30.03.2023 10:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Historia modelu
Początkowo auto miało być skonstruowane w oparciu o płytę podłogową Fiata Cromy, ale ostatecznie zdecydowano się na wykorzystanie do tego celu płyty z Alfy Romeo 156. W 2000 roku pod maską Lybry pojawiły się dwa diesle z wtryskiem Common Rail oznaczone jako JTD, o pojemnościach 1,9 i 2,4 litra.
Rok później Lancia przeszła drobny facelifting, a w 2002 roku moc silnika 2,4 JTD została podwyższona do 150 KM. Trzy lata później Lybra została wycofana z produkcji i do niedawna nie miała swojego następcy, jednak w związku z wykupieniem koncernu Chrysler przez Fiata już niedługo na europejskim rynku pojawi się Lancia Flavia w kubraczku Chryslera 200.
Silniki
- R4 1,6 (103 KM)
- R4 1,8 (130 KM)
- R5 2,0 (150 KM)
Diesel z rodziny JTD:
- R4 1,9 (105, 110 - 115 KM)
- R5 2,4 (136, 140 - 150 KM)
Najmniej problemów sprawia 2-litrowa jednostka benzynowa, która niestety przy dynamicznej jeździe potrafi sporo palić. Odradzamy natomiast wybór podstawowego silnik 1,6 gdzie często dochodzi do zerwania się paska rozrządu. Niestety nie są to jedyne słabe strony tego motoru, podatne na uszkodzenie są w nim także pierścienie tłokowe i wałki rozrządu. Motor 1,6 l ma też podwyższony apetyt na olej silnikowy.
Wybór jednostki 1,8 ze zmiennymi fazami rozrządu również nie będzie dobrą decyzją, tu z kolei awarii ulega wariator odpowiedzialny za ich działanie. Spośród diesli możemy polecić obie jednostki, ale trzeba pamiętać o tym, że wariant 1,9 l cierpi na awarie dwumasowego koła zamachowego, a w odmianie 2,4 l dość często zawodzi turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek.
Awaryjność
Co ciekawe, chcąc zaoszczędzić na elementach zawieszenia możemy zastosować niektóre podzespoły z kilku modeli Fiata, warto dowiedzieć się więcej na ten temat odwiedzając forum tego modelu. Awaryjne bywają także alternator, przepływomierz i pompa wody. Łożyska kół również nie zasługują na pochwałę.
Dużo problemów sprawiają także: immobilizer, sterowniki wtrysku, czujnik położenia wału korbowego oraz notorycznie przepalające się żarówki. Z drobnych elementów uszkodzeniu ulegają również wodziki mechanizmu elektrycznego podnoszenia szyb, oraz centralka sterowania oświetleniem.
Przy wysokich temperaturach otoczenia (około 30 stopni Celsjusza) często wariują wskazania prędkościomierza i obrotomierza. Zdarzają się też przypadki uszkodzenia przegubów półosi napędowych. Ponadprzeciętną trwałością charakteryzuje się natomiast układ kierowniczy, który nie powinien sprawiać żadnych problemów.
Naszym zdaniem
Wbrew obiegowej opinii Lancia Lybra z dobrą jednostką napędową nie powinna przysparzać nam większych problemów. Najtańsze egzemplarze Lybry kosztują około 5000 zł, za najdroższe zapłacimy nawet około 30 000 zł.