Używana Lancia Kappa - typowe awarie i problemy
Pewnie każdy z nas pamięta ten samochód rozsławiony w Polsce jako auto wożące polityków. Tak jak dobiegł koniec kadencji ówczesnych posłów, tak samo Lancia Kappa poszła w odstawkę. Zastąpiły ją topowe modele innych marek. Stąd też tak wiele egzemplarzy na rynku aut używanych ma dziś historię „porządową”.
02.02.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Szacuje się, że wyprodukowano jedynie 80 tysięcy sztuk tego auta. Dlaczego więc o nim piszę? Otóż strach przed drogim w utrzymaniu samochodem spowodował, że możemy dziś kupić wygodną, dobrze wyposażoną limuzynę za cenę przeciętnego laptopa. Ceny Lancii Kappy na rynku używanym zaczynają się już od 3000 zł, dzięki czemu ludzie coraz chętniej przymykają oko na nietypowość tego auta i decydują się na zakup.
- 2,0 20v R5 145 KM
- 2,0 20v V.I.S. R5 155 KM
- 2,4 20v R5 175 KM
- 2,0 16v Turbo R4 205 KM
- 2,0 20v Turbo R5 220 KM
- 3,0 V6 24v 204 KM
Diesle:
Dane techniczne
Wersja ta jest wyposażona w system hamulcowy brembo, taki sam jak w Lancerze Evo5, więc z hamowaniem też nie będzie problemu. Od wyboru tego silnika odstraszają jedynie wysokie koszty utrzymania. Z diesli warta polecenia jest sprawdzona fiatowska jednostka 2,4 JTD, niesprawiająca większych problemów właścicielowi. Silnik ten jest również odporny na modyfikacje elektroniki. Bez negatywnych skutków dla niego udaje się uzyskać moc do 170 KM.
Wyposażenie oferowane w Kappie było całkiem bogate. W najbogatszych wersjach znajdują się m.in.: klimatronik, światła ksenonowe, samoregulujące zawieszenie, cztery poduszki powietrzne czy elektrycznie sterowane, składane i podgrzewane lusterka. Montowane nagłosnienie należy do słabych stron Kappy. Większość właścicieli po kupnie decyduje się na jego wymianę.
Kappy występujące na rynku wtórnym można podzielić na dwie kategorie: zwykłe, codziennego użytku w cenie ok. 3000-7000 zł, oraz rodzynki, czyli zadbane, w pełni sprawne auta, których ceny zaczynają się od 10 000 zł. Dobrą lokatą kapitału może się okazać wersja coupé, której wyprodukowano zaledwie 3622 sztuk.
Awaryjność
Nietrwała okazuje się też alcantara na przednich fotelach. Po paru latach eksploatacji zaczyna się mechacić, miejscowo nawet przedzierać, dlatego najlepiej szukać wersji z welurowym wykończeniem. Zawieszenie Kappy okazuje się wyjątkowo nietrwałe na nasze drogi, więc użytkownicy muszą się pogodzić z jego częstym remontem. Kupując Kappę, należy się przygotować na częste wymiany tulei i sworzni wahacza czy łączników stabilizatora.
Drogie w naprawie jest samoregulujące zawieszenie. W wersji kombi występowało często w tylnym zawieszeniu oznaczone jako nivomat. Koszt jednego samoregulującego amortyzatora zawiera się w granicach 1500–2000 zł, więc niejednokrotnie wymiana kompletnego tylnego zawieszenia może przewyższyć wartość samochodu.
Dobrą wiadomością jest coraz większa liczba i dostępność oferowanych zamienników. Ze względu na zaawansowaną (jak na tamte lata) konstrukcję silniki benzynowe wymagają od właściciela częstych wymian oleju oraz delikatnego traktowania na nierozgrzanym silniku. W przeciwnym razie można doprowadzić do przekręcenia się panewki na wale korbowym, po czym silnik nadaje się tylko do generalnego remontu. Miłym zaskoczeniem jest brak oznak korozji - to zasługa ocynkowanego nadwozia.