Lamborghini prezentuje aktywne piasty. Mają zapewnić przewagę na torze
Kolejne podzespoły dołączają do listy aktywnych elementów. Ruchome piasty zapewniają dynamiczną zmianę kąta nachylenia kół, a tym samym optymalną przyczepność i kontrolę w każdych warunkach.
19.12.2023 | aktual.: 20.12.2023 16:47
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Lamborghini pochwaliło się testami zupełnie nowego rozwiązania, które może być rewolucją w kwestii dynamiki jazdy. Mowa o ruchomych piastach pozwalających na aktywne zmiany zbieżności i pochylenia kół w trakcie jazdy.
Zobacz także
System zapewnia pochylenie kół od 2,5 stopnia ujemnego do 5,5 stopnia dodatniego. Zbieżność jest natomiast regulowana w zakresie 6,6 stopnia w każdym kierunku. Za sterowanie odpowiadają elektryczne silniczki zasilane 400-woltową instalacją. Regulują one pochylenie i zbieżność obrotowych kołnierzy znajdujących się w zespole piasty.
Lamborghini twierdzi, że rozwiązanie jest bardzo skuteczne na torze. Podczas wstępnych testów udało się poprawić czasy na torze Nardo średnio o 2,5 s, a na Imoli o 2,2 s. Na Nürburgringu było to natomiast 5 s.
Włosi nie ukrywają, że system cechuje się największą skutecznością w ciasnych łukach. Zaznaczają też, że wciąż udoskonalają tę technologię. Ma ona trafić do seryjnych pojazdów w ciągu najbliższych dwóch lat.
Warto odnotować, że największym wyzwaniem nie jest fizyczne dopracowanie konstrukcji, ale stworzenie oprogramowania, które pozwoli wycisnąć z niej jak najwięcej.