Lamborghini prezentuje aktywne piasty. Mają zapewnić przewagę na torze

Kolejne podzespoły dołączają do listy aktywnych elementów. Ruchome piasty zapewniają dynamiczną zmianę kąta nachylenia kół, a tym samym optymalną przyczepność i kontrolę w każdych warunkach.

Jak widać, można ulepszyć nawet tak prosty element
Jak widać, można ulepszyć nawet tak prosty element
Źródło zdjęć: © Autokult | Konrad Skura
Aleksander Ruciński

19.12.2023 | aktual.: 20.12.2023 16:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Lamborghini pochwaliło się testami zupełnie nowego rozwiązania, które może być rewolucją w kwestii dynamiki jazdy. Mowa o ruchomych piastach pozwalających na aktywne zmiany zbieżności i pochylenia kół w trakcie jazdy.

System zapewnia pochylenie kół od 2,5 stopnia ujemnego do 5,5 stopnia dodatniego. Zbieżność jest natomiast regulowana w zakresie 6,6 stopnia w każdym kierunku. Za sterowanie odpowiadają elektryczne silniczki zasilane 400-woltową instalacją. Regulują one pochylenie i zbieżność obrotowych kołnierzy znajdujących się w zespole piasty.

Lamborghini twierdzi, że rozwiązanie jest bardzo skuteczne na torze. Podczas wstępnych testów udało się poprawić czasy na torze Nardo średnio o 2,5 s, a na Imoli o 2,2 s. Na Nürburgringu było to natomiast 5 s.

Włosi nie ukrywają, że system cechuje się największą skutecznością w ciasnych łukach. Zaznaczają też, że wciąż udoskonalają tę technologię. Ma ona trafić do seryjnych pojazdów w ciągu najbliższych dwóch lat.

Warto odnotować, że największym wyzwaniem nie jest fizyczne dopracowanie konstrukcji, ale stworzenie oprogramowania, które pozwoli wycisnąć z niej jak najwięcej.

Komentarze (0)